Skip to content

הממשלה החליטה: רחבת תפילה משותפת לגברים ולנשים באזור הכותל

עפ"י התוכנית שאושרה תוכשר רחבה חדשה סמוך ל"קשת רובינסון", במפלס נמוך יותר ממפלס רחבת הכותל. הרחבה תהיה מיועדת למתפללים רפורמיים וקונסרבטיבים וכן לנשות הכותל ותתאפשר בה תפילה מעורבת של נשים וגברים, במתכונת פלורליסטית ושוויונית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לראשונה בתולדות המדינה תוקצה רחבת תפילה משותפת לגברים ולנשים באזור הכותל המערבי. כך החליטה הבוקר הממשלה ברוב של 15 שרים נגד חמישה מתנגדים: השרים יעקב ליצמן (יהדות התורה), אריה דרעי ודוד אזולאי (ש"ס), אורי אריאל (הבית היהודי) וזאב אלקין (ליכוד).

רחבת הכותל - תישאר בידי האורתודוקסים (צילום: ויקיפדיה)
רחבת הכותל - תישאר בידי האורתודוקסים (צילום: ויקיפדיה)

את התכנית גיבש צוות בראשות מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט. עפ"י התוכנית שאושרה תוכשר רחבה חדשה סמוך ל"קשת רובינסון", במפלס נמוך יותר ממפלס רחבת הכותל. הרחבה תהיה מיועדת למתפללים רפורמיים וקונסרבטיבים וכן לנשות הכותל ותתאפשר בה תפילה מעורבת של נשים וגברים, במתכונת פלורליסטית ושוויונית.

עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית בירך על ההחלטה: "הזכות לשוויון קיבלה הכרה ממשלתית", אמר. "מכאן ולהבא, פתרון מחלוקות בנושאי דת-ומדינה יחייב הכרה בזכות החוקתית של חופש בחירה. מהיום, פתרון כל סוגיה חייב לתת מענה לעובדה הפשוטה, הבסיסית והטבעית שיש יותר מדרך אחת להיות יהודי. כך בגיור. כך בנישואין. כך בכשרות. זה יום חג לפלורליזם יהודי בישראל".

אזור :קשת רובינסון" יוקצה ל"נשות הכותל" ולרפורמים והקונסרבטיבים (צילום: ויקיפדיה)
אזור :קשת רובינסון" יוקצה ל"נשות הכותל" ולרפורמים והקונסרבטיבים (צילום: ויקיפדיה)

לעומתו, מנכ"ל עמותת חדו"ש הרב עו"ד אורי רגב, מתח ביקורת על החלטת הממשלה. "אפשר בהחלט להעריך את התנועה הרפורמית, התנועה הקונסרבטיבית ונשות הכותל, על שהסכימו לויתור הלא פשוט של יצירת רחבה נפרדת מתוך מטרה להגיע לרגיעה", אמר הרב רגב, "אבל צריך להיות ברור – מדובר בוויתור כואב. בעוד הציבור הליברלי נאלץ לנדוד לקשת רובינזון נמשך הכיבוש החרדי של הכותל המסורתי".

רגב הדגיש: "ראש הממשלה נתניהו פיתח בחודשים האחרונים דפוס של מסרים כפולים בנושא שוויון בין זרמי היהדות – האחד לשיווק בתפוצות והאחד לצרכי פנים. כשנתניהו מדבר עם ראשי יהדות התפוצות הוא תומך בשוויון, בעוד בארץ הוא מתמיד באפליה כרגיל, והיא אף הולכת ומחמירה. גם פשרת הכותל אינה משנה את העובדה. ראש הממשלה נותר איתן במחויבותו האמיתית, להיכנע למפלגות החרדיות בכל נושא ולמכור את ערכי חופש הדת והמצפון. לכן יש לחשוש שההסכם בכותל, ישמש לזריית חול נוספת בעיני יהדות התפוצות, כאילו אכן מדובר בשיפור גדול בתחומי חופש הדת. אסור שהפשרה הכואבת תסב את תשומת הלב מהצורך בשינוי דרמטי בישראל בתחומים לא פחות חשובים כמו חופש הנישואין והגירושין או הפסקת הדרת הנשים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן