Skip to content

העיתונאי אל-קיק ממשיך בשביתת הרעב למרות החלטת הבג"ץ להשהות מעצרו

בית המשפט הגבוה החליט אתמול להשהות זמנית את מעצרו המנהלי של העציר הפלסטיני ששובת רעב מזה 73 יום. העיתונאי הודיע כי אינו מקבל את החלטה ודורש להגיש נגדו כתב אישום או לשחררו לאלתר. בני משפחתו דורשים לאשפזו בבית חולים פלסטיני ולא בישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

העיתונאי מוחמד אל-קיק הודיע אמש (חמישי) כי הוא ממשיך בשביתת הרעב הנמשכת כבר 73 יום. אל-קיק אמר כי איננו מקבל את החלטת בית המשפט העליון שקבע כי יש להשהות את מעצרו המנהלי ולאשפזו בבית חולים בישראל. בני משפחתו של אל-קיק הודיעו כי יסרבו לבקרו בבית החולים ותבעו כי העיתונאי יאושפז בבית חולים פלסטיני.
אתמול בתום דיון בעתירה לשחרור אל-קיק גם בשל מצבו הרפואי, החליט בג״ץ להקפיא את צו המעצר המנהלי נגד העציר שובת הרעב. בהחלטה על הקפאת הצו שהוצא נגד אלקיק, כתבו השופטים כי בדומה למקרה בעניינו של מוחמד עלאן, יש לבטל את הצו. זאת מפני שהוא אינו משמש אמצעי ענישה אלא אמצעי להגנה על הציבור, ובמצבו הרפואי החמור אלקיק אינו מהווה עוד סכנה. בהחלטתם קבעו השופטים כי אם ישתפר מצבו של אלקיק והוא יהיה מעוניין לעזוב את בית החולים, יהיה עליו להגיש בקשה לרשויות, שיוכלו לחדש את החלת הצו.
יום קודם לכך, ביום רביעי חלה הדרדרות במצבו הרפואי של העציר שאושפז בבית החולים העמק בעפולה עקב שביתת הרעב עליה הכריז במחאה על מעצרו. ועדת האתיקה של בית החולים התכנסה באותו יום כדי לדון במצבו, כמקובל במקרים מסוג זה. מבית החולים נמסר כי בשלב זה אלקיק נמצא בהכרה, שאין כוונה להזינו בכפייה וכי "כל הטיפול נעשה בכפוף לחוקי המדינה ובהתחשב באתיקה הרפואית". באותו יום (רביעי) דחה בית המשפט המחוזי בנצרת דחה דיון בעתירה של ארגון רופאים לזכויות אדם נגד קשירתו של אלקיק למיטת בית החולים וההגבלות שחלות עליו. תוך כך ברחבי הגדה ומול בית החולים נמשכות פעולות מחאה ועצרות תמיכה באלקיק.
מנהל המחלקה המשפטית במועדון האסיר הפלסטיני, עו"ד ג'ואד בולוס, מסר לתקשורת כי אלקיק חלש מאוד ומתקשה בדיבור ובשמיעה, אולם הוא עדיין צלול ומסרב לקבל נוזלים וכל סיוע אחר. בולוס הוסיף כי לא מתקיימים כרגע מגעים מול התביעה הצבאית להסדר כלשהו בעניינו של אלקיק, כפי שקרה בזמנו עם העצירים המינהליים מוחמד עלאן וחדר עדנאן.

שובת רעב מוחמד אל-קיק (צילום באדיבות תהמשפחה - מועדון האסיר הפלסטיני)
שובת רעב מוחמד אל-קיק (צילום באדיבות תהמשפחה - מועדון האסיר הפלסטיני)

אלקיק, עיתונאי בן 33 יליד חברון, התגורר עד שנעצר ב-21 לספטמבר השנה ברמאללה. העיתונאי משמש כפובליציסט ופרשן הנוהג להתראיין בכלי תקשורת המזוהים עם חמאס ונחשב לביקורתי מאוד כלפי הרשות הפלסטינית. למורת רוח הרשות הפלסטינית, אלקיק כתב מאמרים שמבקרים את הרשות, את מנגנוני הביטחון שלה ואת מעצרי הפעילים הפוליטיים בגדה המערבית. באוקטובר האחרון כתב מאמר חריף שהתפרסם בעיתון ערבי היוצא לאור בלונדון בו הוא כינה "שקרנים" את אלה שלדבריו מנסים לפגוע באינתיפאדה ולטעון ש"העם הפלסטיני עייף מהאלימות ומשפיכות הדמים".
בבקשות המעצר נגד אלקיק הוחשד העיתונאי בפעילות נגד ביטחון האזור וקשר לביצוע עבירה, כשכל החומר עליו מתבססת המשטרה נותר חסוי. מנגד, במשפחתו של אלקיק משוכנעים שהוא נעצר בגין פרסומיו האחרונים בתקשורת. אשתו, פיחאא סלס טענה כי מחשידים את בעלה כי הוא יצר קשר עם גורמים בעזה אבל הוא הסביר שהוא עיתונאי שמביע את עמדותיו ואם באמת יש על מה להעמיד אותו לדין שיגישו נגדו כתב אישום. "מוחמד משוכנע שהוא לא עשה שום עבירה ולכן הוא פתח בשביתת רעב ואנחנו באמת חוששים לחיו", אמרה פיחחא.
היא סיפרה על מעצרו של בעלה: "ב-21.11.15, בשעה 3:00 לפנות בוקר, הצבא הישראלי פשט על הבית שלנו. הם לא חיכו אפילו שבעלי יפתח את דלת הבית אלא ניפצו אותה. יותר מ-15 חיילים נכנסו אלינו הביתה ועשו חיפוש מהיר. הם ביקשו לראות את המחשב האישי של בעלי וגם את הטלפונים שלו ושלי, ואת תעודת הזהות שלי. קצין ישב עם בעלי ושאל אותו על העבודה שלו ועל הבית שלנו. בעלי ביקש שאביא לו את תעודת העיתונאי שלו, אבל החיילים לקחו אותו לפני שהספקתי לעשות את זה. הסתכלתי מהחלון וראיתי אותם מובילים אותו אל מחוץ לבית. ראיתי חיילים קושרים את הידיים שלו מאחורי הגב ומכסים את העיניים שלו.
בימים הראשונים אחרי המעצר לא ידעתי אפילו איפה בעלי מוחזק. אחרי ארבעה או חמישה ימים התקשר אליי עורך דין פרטי, שכנראה גילה במקרה איפה הוא עצור, והודיע לי שהוא נמצא במרכז החקירות קישון (אל-ג'למה).
מאז שבעלי נעצר לא נתנו לי לבקר אותו אפילו פעם אחת. גם הילדים או בני משפחה אחרים לא יכלו לראות אותו. הגשנו דרך הצלב האדום בקשות להיתר ביקור אבל כל הבקשות נדחו בנימוקים ביטחוניים. רק לבן שלנו, איסלאם, בן ארבע, הסכימו לתת היתר, אבל אני לא הסכמתי שהוא ילך לבדו לבקר את אבא שלו בבית מעצר".

ממשיך בשביתת הרעב. מוחמד אל-קיק בראיון טלפוני לאל-ג'זירה

"היום החליטו שופטי בג"ץ "להתלות" את צו המעצר המנהלי של מוחמד אל-קיק, השובת רעב כבר 72 יום", הגיבו להחלטה בארגון זכויות האדם "בצלם". לטענת הארגון "להחלטה מעורפלת זו כמעט שאין משמעות. בפועל, אל-קיק יישאר מאושפז בבית חולים בישראל. על-פי פסק הדין, בני משפחתו יוכלו לבקרו "שלא כעצור", אולם אין בדברים אלה כדי לחייב את הגורמים הרשמיים להעניק להם היתרי כניסה לישראל. החוק מחייב לקיים ביקורת שיפוטית על צווי מעצר מנהלי אולם ברוב המקרים השופטים מאשרים את צווי המעצר ונמנעים מלהתערב בשיקול הדעת של מערכת הביטחון. סירובם של השופטים לבטל את צו המעצר של אל-קיק למרות מצבו ובחירתם בפתרון משפטי מתחמק וחסר משמעות – היא קיצונית גם בתוך מציאות זו", כך בצלם.

4 Comments

  1. גידי
    6 בפברואר 2016 @ 11:54

    אליק
    אני מאחל לאבואלקקה הצלחה בשביתת רעב ושיהיה גבר עד הסוף(74 יום …?). ותמשיך להביא ידיעות משמחות כאלה.

    • אליק מאור
      6 בפברואר 2016 @ 18:57

      כפי שנאמר עליך (מן הסתם) לא פעם. פעם גזען, תמיד גזען.

      • גידי
        6 בפברואר 2016 @ 19:13

        זאת מלחמה (אני לא גזען ) וינצחו בה אנשים חזקים כדי לאפשר לך להמשיך ללכלך עליהם.

        • אליק מאור
          6 בפברואר 2016 @ 19:39

          אנשים חזקים…ללא מצפון – הפשיזם בהוויתו

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן