Skip to content

צה"ל מיפה את בתי משפחות המחבלים מהפיגוע בשער בנימין

צה"ל מיפה הלילה את בבתי המחבלים שרצחו אתמול את סמ"ר טוביה ינאי וויסמן בסניף רמי לוי בשער בנימין. בימין טוענים שהריסת בתי מחבלים מתעכבת ומאבדת את ערך ההרתעה ותובעים להרוס שעות ספורות לאחר הפיגוע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כוחות צה"ל בשיתוף המנהל האזרחי ביצעו הלילה (חמישי) מיפוי הנדסי של בתי המחבלים עומר סמיר רימאווי ואיאב באסם איברהים צבאח בכפר ביתוניא. מדובר בבתי שני המחבלים שביצעו אתמול את פיגוע הדקירה באזור התעשייה שער בנימין בו נרצח סמל ראשון טוביה ינאי ויסמן ז"ל ונפצע אזרח נוסף. שני מחבלים בני ה-14 חדרו למתחם של סניף "רמי לוי" באיו"ש ודקרו שני אזרחים ישראלים, את ויסמן בן ה-21 ואזרח נוסף בן 35. הבוקר (שישי) ליווה קהל של אלף איש את סמל ראשון ויסמן למנוחות.

בימין טוענים כי צה"ל, למרות ביצועי המיפוי של בתי מחבלים איננו פועל להריסת הבתים. לטענת המתנחלים הצהרות הדרג המדיני שלפיהן בתי מחבלים ייהרסו מתממשות רק בחלקן. כך לטענתם אחרי ארבעה חודשים של טרור ופיגועים אפשר לקבוע שרק חלק קטן מאוד מבתי המחבלים הדוקרים והדורסים אכן נהרסו בשבוע שעבר שב והכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו, במהלך ביקור ביישוב עתניאל, שאליו הגיע בעקבות רצח דפנה מאיר, כי "אני כאן, במקום הזה, אומר שלא רק נילחם באויבים שלנו – נהרוס את הבית של המחבל ונשלול את היתרי העבודה". אך מבדיקת עיתון הימין "מקור ראשון", עולה כי בפועל המציאות שונה לגמרי, ולא תואמת את ההצהרות הללו.

חורבות בית משפחת שאכר ג'עאביס, שנהרס במסגרת הריסת בית אחיו (צילום עאמר עארורי - בצלם)
חורבות בית משפחת שאכר ג'עאביס, שנהרס במסגרת הריסת בית אחיו (צילום עאמר עארורי - בצלם)

בדיקת 'מקור ראשון' העלתה כי מאז הפיגוע שסימן את ראשית גל הטרור ב־1 באוקטובר, ובו נהרגו איתם ונעמה הנקין ז"ל, נהרסו או נאטמו רק שבעה בתי מחבלים אשר ביצעו פיגועים בהסלמה הנוכחית. ללא רק בצבא סבורים כי העיכוב בביצוע ההריסה גורם לה לאבד מערכה ההרתעתי: באוקטובר מתחו שופטי בית המשפט העליון ביקורת על מדיניות הממשלה כשדנו בעתירות שהגישו משפחות מחבלים שבתיהן עמדו לקראת הריסה על רקע מעורבותם בפיגועים מהעבר, ותהו מדוע לוקח זמן רב כל כך בין הפיגוע ובין הריסת הבתים בפועל.
לטענת העיתון מתוך 90 בתי מחבלים שמופו רק שבעה נהרסו. מדובר בהריסת בתיהם של ארבעת המחבלים המעורבים ברצח בני הזוג הנקין ז"ל, בית המחבל שרצח את אהרן בנט ואת נחמיה לביא בכפר סורדא שליד רמאללה, וכן בתי שני מחבלים מג'בל מוכבר שבמזרח ירושלים – המחבל טכנאי 'בזק' שביצע את הפיגוע ברחוב מלכי ישראל, שבו נרצח ישעיהו קרישבסקי, וכן אחד המחבלים שביצע את הפיגוע בקו האוטובוס 78 בארמון הנציב, שבו נרצחו חביב חיים, אלון גובברג וריצ'רד לייקין. בימין נטען כי למרות שצה"ל מיפה את עשרות הבתים, הרי שהדרגים המשפטיים טרם הגישו צווי הריסה שיאפשרו לצה"ל להשלים את המלאכה. לדעת גואמי ימין עיכוב ההריסה גורם לאובדן ההרתעה הנובעת מההריסה. לדעת הגורמים יש לבצע את ההריסה שעות ספורות או 24 שעות לאחר הפיגוע וביצוע המיפוי על מנת לייצר הרתעהע אפקטיבית בקרב משפחת המחבל והציבור הפלסטיני בכלל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן