Skip to content

הלפידיזם הזה – האם הוא טוב למדינה או רע?

בהבחנה מקצועית יותר יאיר לפיד הוא 'הנדמה והאולי' התורן שלנו בעת הזאת. אנו נדבקים אליו כי אין אחר שיספק את צרכי הגאולה הקיומיים שלנו בכל האמור לזירת חיינו הציבוריים הזנוחה והפרוצה לכל עבר.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בהבחנה מקצועית יותר יאיר לפיד הוא 'הנדמה והאולי' התורן שלנו בעת הזאת. אנו נדבקים אליו כי אין אחר שיספק את צרכי הגאולה הקיומיים שלנו בכל האמור לזירת חיינו הציבוריים הזנוחה והפרוצה לכל עבר.

כדי לבחון את תופעת יאיר לפיד בפוליטיקה יש להרחיק לכת בחשיבה ובהגות. הסתכלות רגילה על הדברים לא תניב דבר. האיש הוא איש טוב סה"כ, מוכשר ורהוט עד מאוד בדיבור. אך האם יש בכך די? האם זה מה שאנחנו זקוקים לו?

ונתחיל בכך שנאמר, שאנחנו כבני אדם מחפשי גאולה נצחיים אנו. זהו מצבנו הקיומי הבסיסי בעולם. דבר זה מקבל ביטוי באופנים שונים גם בחיי היום שלנו. כך למשל, במצב הנורא בו מצויה כיום המערכת הפוליטית בישראל, דבר המקרין הפסדים עצומים למדינה ולחברה, ואין לנו תשובה לכך, במצב זה כל מי שנדמה ואולי ואפשרי וכנראה וייתכן הוא הדבר, נלך אחריו.

יאיר לפיד - 'הנדמה והאולי' התורן שלנו בעת הזאת. צילום: זאב גלילי

הוא משוטט ברחבי הארץ ושוטף את הציבור במלל אין סופי שעניינו השלום והביטחון וחברה וכלכלה. ומה יכול כבר לומר איש שכזה שעדיין לא נאמר ולא נשמע בארצנו. ואיזה יתרון יש לו על פני אחרים?

כמו כולם, גם לפיד איננו יודע לעשות את ההבחנה בין הגיון הפוליטיקה להגיון המדינה. לדידו פטפוט אין סופי בשתי קטיגוריות העניין המרכזיות של חיינו כמודגש לעיל, הוא מהות הפוליטיקה. ולא היא. מלבד היותו שבוי ברטוריקה האדירה שלו, עצם זה שקם אדם בבוקר וסבור שבדיבורים בוראים עולם זה כשלעצמו מעורר שאלות לא מעטות.

יאיר לפיד הוא העוד החדש מאותו הדבר.

הוא איננו יורד לשורשם של דברים ואין בפיו כל בשורה הנוגעת בצורך האקוטי שלנו לתת תשובות לפרובלמטיקה היסודית של מערכותינו הציבוריות ובראשם המערכת הפוליטית והמערכת השלטונית. אני, על כל פנים, לא שמעתי מפיו שום התייחסות לממד הכול כך חשוב הזה בחיינו. יותר מכך, מהלכיו רק מחמירים עוד יותר את מצבה של הפוליטיקה בישראל.

כשנגשתי לערוך את ספרי על המערכת הפוליטית בישראל "לקראת פרדיגמה חדשה", העוסק בפיענוח התופעה הקשה של חולשת המערכת הפוליטית בישראל, תוך כדי כתיבת הדברים צץ ועלה סיפור משנה, שהוא לא פחות חשוב ומרתק, והוא "כיצד אנשים טובים מייצרים תוצאות רעות".

יאיר לפיד הוא איש טוב המייצר תוצאות רעות, וכמותו יש רבים בחיינו הציבוריים. מה לעשות זו המציאות. לא כל יום קם דור מכונן שמחולל תמורות גדולות נדרשות.

באופן כללי, עלינו לבסס בתוכנו מערכת פוליטית חדשה הנשענת על שתי מפלגות הגמוניות חדשות ועל רפורמות גדולות בדרכי התנהלותן של המפלגות ובתרבותן. כיום למעשה אין מתקיימים בתוכנו חיים פוליטיים של ממש. זו פיקציה בלבד. זה כאילו דמוקרטיה. ואין ביכולתנו לפתח עוצמה של חיים דמוקרטיים ראויים במדינה.

לפיד, מימיו קודם לכן לא ניהל אפילו חנות מכולת ומה הוא כבר מבין ויודע?

כדי להצטרף למקום עבודה חדש כל אחד מאתנו חייב להציג תעודות שלמד והוכשר כראוי במוסד מתאים, כמו אוניברסיטה למשל או מכללה, עליו להתראיין, להביא המלצות, ואף לעבור מבחנים פסיכוטכניים למיניהם. והנה לפיד, לא מקיים אפילו אחת מן הדרישות האלה, והוא כבר היה שר אוצר ורוצה להיות ראש ממשלה. מה, ירדנו מן הפסים? יש גבול לכל תעלול.

איזו מן בשורה גלומה בתופעה הלפידית הזו? ומה נגיד לילדנו – שאין צורך ללמוד? אפשר לסגור את האוניברסיטאות. אין צורך בהן. כל אחד יכול להיות ראש ממשלה גם מבלי שלמד והוכשר והתנסה והוכיח את עצמו ורכש יכולות מתאימות. נורא ואיום.

מנהיגות של אמת חייבת להוות דוגמה אישית ולשמש כמשל וסמל. בהחלט יכול גם אדם כיאיר לפיד לצמוח ולפרוח בפוליטיקה אך זאת יש לעשות בצעדים מדודים ולהתחיל מלמטה ולא באחת לקפוץ לראש הטור. מימיו קודם לכן לא ניהל אפילו חנות מכולת ומה הוא כבר מבין ויודע. קצת צניעות וענווה לא יזיקו לאיש.

ועוד לא דיברנו כיצד המפלגה הזאת "יש עתיד" מתנהלת. מלבד פלטפורמה ליאיר לפיד אין במפלגה זו שום בשורה לדמוקרטיה הישראלית.

אני מסתייג עד מאוד מתופעת הלפידיזם הזו, ואני יכול להבינה רק על רקע חולשתה היסודית של הפוליטיקה בישראל.

יסלחו לי חבריי וידידי מתומכיו של לפיד. אני סה"כ עושה את מלאכתי וזה הסיפור העולה מן הדברים. אני יודע עד כמה קשה להעביר מסרים מורכבים ומקצועיים בתוכנו ועד כמה קל להלהיב אנשים באשליות ובדיבורים.

3 Comments

  1. מוישה
    15 במרץ 2016 @ 17:48

    נמרוד שלום
    לא לגמרי הבנתי את מהות הכתבה הזו
    האם מדובר בכוונה לבדוק ולהציע הצעות לתיקון
    או מדובר בכתבה להשמצות נטו.

    לגופו של עיניין
    פוליטיקה זה כמו סופרמרקט
    אפשר לקנות רק מה שיש
    לא מה שצריך, לא מה שרוצים, לא מה שחולמים
    אלא רק מה יש.
    יאיר לפיד הוא הכי טוב ממה שיש
    אני משוכנע שהוא איננו מושלם, או יהיה מושלם
    אבל הוא נכון להיום הדבר הכי טוב, צודק ויעיל
    על מנת להצעיד את ישראל לעבר העתיד הדי מורכב.

    לכן, "לפידיזם" זה אולי מוזר לך
    אבל למי שרוצה שינוי אמיתי מהותי רציני
    "לפידיזם" זו הדרך הנכונה, והיחידה.

  2. Vadim
    13 במרץ 2016 @ 9:51

    נתחיל מהטעות הכי גדולה שלך.
    יש עתיד אינה רק יאיר לפיד.

    רוב חברי הכנסת של יש עתיד הם בעלי עשייה רבה ומוכחת, לדוגמת מאיר כהן ומיקי לוי.
    האם יש טענות גם נגד יעקב פרי לגבי ניהול?

    ישנם פרופרסורים ואנשים עם תואר שני בעולם שלא סיימו תיכון ושלא לדבר על זה שלא עשו תואר ראשון בכלל כך שאת חשיבות הלימודים לחלק מהאנשים אפשר להבין.

    ניהול זאת הבעיה שלך עם יאיר?
    מה עם ניהול למופת של מפלגה בת מאות עובדים ומאות מתנדבים?

    • נמרוד נוי
      13 במרץ 2016 @ 9:59

      תודה ודים על תגובתך. אני בטוח שישנם אנשים טובים ואפילו מצויינים ב'יש עתיד'. גם הדגשתי בדברי שאנשים טובים לצערי אין בכך בהכרח ערובה להשגת תוצאות טובות. ואשר לניהול זה רק היבט אחד ולא העיקר. כל טוב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן