Skip to content

הלוחם שירה למוות במחבל חשוד ברצח

החייל שירה בראשו של מחבל פצוע השרוע על הקרקע חשוד ברצח ויועמד על כך לדין. התביעה ביקשה לעצרו לשישה ימים נוספים. פרקליטיו טוענים כי פעל על פי חוק. בסרטון נוסף שפורסם היום נשמע מישהו מורה בקול ברור לא לנגוע במחבל עד שיגיע חבלן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות


תיעוד ווידאו מזווית אחרת – "חברים לעת צרה"

לוחם גדוד שמשון בחטיבת כפיר שירה למוות במחבל פצוע בעודו מוטל על הארץ חסר אונים לאחר שדקר חייל במחסום בתל רומידה בחברון חשוד ברצח, כך עולה מדיון שנערך היום (שישי) בצהריים בית הדין הצבאי ביפו. הלוחם באמצעות סנגוריו, עורכי הדין אילן כץ, בנימין מלכא, יוסי בוקר, כרמית שחיבר ואיל בסר גליק, חזר על גרסתו לפיה הוא פעל בהתאם להוראות הפתיחה באש ובשל העובדה כי חש סכנת חיים. התביעה ביקשה להאריך את מעצרו בשישה ימים.
במהלך הדיון אמר התובע סגן-אלוף אדורם ריגלר: "יש פה חשד לעבירה חמורה שתצריך אותנו לבצע פעולות חקירה רבות. ישנם סרטונים שונים של האירוע ונגבו עדויות שונות וגם גרסת החשוד שמודה בביצוע הירי כלפי אותו אדם שקודם לכן ביצע פיגוע דקירה. הירי בוצע בעודו בחיים ולטענת החשוד הירי בוצע בגלל סכנת חיים שהוא חש".
"האירוע בוצע לפי הוראות הפתיחה באש שמרשנו קיבל", אמר פרקליט החייל, עו"ד כץ וציין כי "האווירה התקשורתית וגורמים פוליטיים בכירים ביותר כבר יצאו בהכרזות לגבי אשמתו הלכאורית של החשוד, כץ הוסיף כי "גורמים פלסטינים קראו קריאות לנקמה. אחד מעורכי הדין שלנו קיבל הודעות במייל ובטלפון כי ינקמו בו ובחשוד שהוא מייצג. לכן נבקש איסור פרסום על זהותו". הפרקליט גם טען כי סרטון בצלם שפורסם ערוך והתמונה המלאה מתקבלת מסרטונים נוספים.

שניות לפני הירי סייע החובש הלוחם לפצוע
שניות לפני הירי סייע החובש הלוחם לפצוע

תוך כך פרסמה קבוצת אנשי הצלה ורפואה בחברון, "חברים לשעת צרה" תיעוד ווידאו אחר בו נשמע קול שאומר: "שני מחבלים ניסיון דקירה", "המחבל הזה עוד חי, הכלב הזה? שלא יקום עלינו", נשמע אדם אחר מדבר כשהוא נקטע ככל הנראה על ידי הדובר הראשון: "יש עליו כנראה מטען, שימו לב, עד שלא בא חבלן לא נוגעים בו". בשלב זה נשמע קול אחר "הוא חי", אך הדובר הראשון שב וחזר על ההוראה: "עד שלא בא חבלן לא נוגעים בו".
נציגת מצ"ח אמרה בדיון: "אמצעי, כוונה ויכולת של מחבל הם הרכיבים שמאפשרים ירי לנטרל סכנת חיים לפי הוראות פתיחה באש". היא אישרה כי החייל "החשוד צעק בטרם הירי לחבריו לכוח: 'תיזהרו, זוזו!'" "החייל שיתף פעולה בחקירה באופן מלא. טרם התבצעה נתיחה בגופת המחבל וזה תלוי בגורמים שונים. יש מספר סרטונים של האירוע שברשותנו. הגיוני שיראו דברים שונים בסרטונים שונים. יש אימרה בסרטון אחר שיש חשש מהימצאות מטען על המחבל. ליד גופתו נמצאה סכין אתה ביצע הפיגוע. המחבל לבש מעיל/סוודר ואנו מודעים היטב לתנאי מזג האוויר שהיו אתמול. מדובר בגזרת חברון שתמיד חמה וגם לאחרונה ויש בה התרעות לפיגועים על בסיס יומי".

נציג התביעה הוסיף ואמר כי "החשד מבוסס גם על דברים נוספים ולא רק על הסרטונים. החשוד הוא לוחם שפעל בסיטואציה רגישה ואנו מודעים לזה".
בתוך כך האו"ם גינה את הירי. ניקולאי מלדנוב, שליח האו"ם למזרח התיכון, מסר הבוקר כי האירוע "נראה כהוצאה להורג ללא משפט", והוסיף כי מדובר במעשה "מבעית, לא מוסרי ולא צודק, שיכול להגביר את האלימות ולהסלים את המצב".

תיעוד הווידאו של עימאד אבו שמסייה – מתנדב בצלם

הבית היהודי: לא צריך להעמיד לדין חייל, אם טעה, יש לבצע תחקיר על ידי מפקדיו

שר החינוך נפתלי בנט, חושב אחרת ופרסם בצהריים בדף הפייסבוק שלו פוסט תמיכה בחייל. "מישהו שמע את החייל?", שאל בנט. "כל הנהגת המדינה מיהרה להתנפל על החייל שירה במחבל. חבר כנסת אחד הגדיל לומר שהמחבל היה 'כפות'. הייתם שם? הבנתם את החשיבה שלו? את השיקולים? אולי היה חשש שהוא ממולכד? שהוא יתפוצץ על החיילים והאזרחים? שאלתם את החייל לפני שחרצתם את דינו? לו המחבל אכן היה ממולכד, החייל היה נחשב גיבור לאומי; מישהו מכם במקומו יכול היה לדעת מה המצב באמת?". לדבריו, "אם יתברר שהחייל לא עמד בהם, יהיה עליו לתת את הדין על פי הכרעת בית משפט".
חברו למפלגה של בנט, ח"כ מוטי יוגב הגיב בחריפות על עצם העמדת החייל לדין ואמר: "מחבל הבא לפגוע באזרחים, בחיילים או בשוטרים, אחת דינו למות. זאת, כל עוד הוא מסכן או עלול לסכן חיי מי מחיילינו או אזרחנו. אם נהג חייל חטיבת כפיר נכון או לא נכון, הן מבחינה מבצעית, הן מבחינה ערכית, נכון שיתחקרו ויחליטו אך ורק מפקדיו ומפקדיהם ולא גורמי חקירה פלילית". יוגב מסביר כי "בין אם נהג החייל נכון משום שבתמונת עולמו המחבל זז ואולי יכול להפעיל מטען נפץ שהסתתר מתחת למעילו כפי שקרה בעבר, בין אם נהג שלא נכון אם מלחץ או כל טעות אחרת – יש לקיים תחקיר מפקדים, להסיק מסקנות ולגבות את החיילים גם אם טעו במשימתם".
גל הגינויים שנשמע אמשך בכל קצוות הקשת הפוליטית כלל בתוכו גם את שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון שגינה בתוקף את האירוע והבטיח כי צה"ל יתייחס בחומרה לאירוע זה הנוגד את ערכי צה"ל ופקודותיו וגם את ראש הממשלה בנימין נתניהו שאמר כי המקרה איננו מייצג את צה"ל וערכיו.

2 Comments

  1. גורן
    26 במרץ 2016 @ 1:47

    מעניין איך איש בצלם היה בדיוק בעת האירוע לי נראה שהוא פשוט ידע שהולכים להרוג שם חייליים מוזר השב"כ צריך לחקור גם את הצלם של בצלם נראה לי ששוכחים את המקרה כאשר עובד בזק ערבי ממזרח ירושלים נורה שכב על הקרקע ולפתע קם וניסה להמשיך להרוג וכן מקרה נוסף שבו מחבל שנורה דקר יהודי והרג אותו לכן לא צריך מיד להאשים את החייל ברצח הוא ראה שהמחבל זז חשב שיש עליו חגורת נפץ וירה לעברו

    • אליק מאור
      28 במרץ 2016 @ 18:25

      לצערך (אולי), כיום כל מחזיק סלולרי בידיו הוא צלם ווידאו. כל אדם יכול גם לרכוש מצלמת ווידאו קטנה שעולה גרושים ומצטיינת בביצועיה כמצלמת פרו אמיתית. והנה כך, תעד אדם את הההרג / רצח (לכאורה) בתל רומדה. מה עושים? תוקפים. להוואי ידוע כי ההגנה הטובה ביותר היא התקיפה. לכן מתחילים לזרוע זרעי שטנה קטנטנים. "האם" שואלים, "האם המצלם ההוא ידע בדיוק היכן לעמוד ומה לצלם? אולי הוא תיאם עם המחבל את הסיפור מראש?, אולי יש לפנינו קנוניית ענק?". ובכן ידידי גורן. לא קנונייה ולא נעליים. החייל ביצע ירי בדם קר בראשו של אויב (מחבל) פצוע, במצב קשה. והופה.. נתפש על חם. כעת יספר את סיפורו לבית המשפט וזה יחרוץ את דינו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן