Skip to content

אסון: ראש המנהל האזרחי בשטחים נהרג בהתרסקות מטוס הקל

תא"ל עמאר היה האדם היחיד במטוס הקל שהתרסק בהר כמון שבגליל התחתון, נסיבות ההתרסקות טרם ברורות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
תאל מוניר עמר (צילום דו"צ)
תאל מוניר עמר (צילום דו"צ)

תת-אלוף מוניר עמאר, ראש המנהל האזרחי ביהודה ושומרון, תושב הכפר ג'וליס שבגליל המערבי נהרג בצהריים (יום שישי) בהתרסקות מטוס קל שהמריא מחיפה והתרסק בהר כמון שבגליל התחתון כרבע שעה לאחר ההמראה. הוא היה האדם היחידי במטוס. תת-אלוף עמאר החל את תפקידו לפני כחודש.
בעקבות דיווח של רשות שדות התעופה (רש"ת) על אובדן קשר עם מטוס אזרחי, פתחו שוטרים ומכבי האש בסריקות לאיתור המטוס, עד שמצאו את הריסותיו. גם מטוס צה"ל הוקפץ לסייע בפינוי הגופה. צוות של יחידת החילוץ של חיל האוויר 669 חילץ את גופתו של תא"ל עמאר מהמטוס שהתרסק לתוך השטח הסבוך בגליל התחתון. ממכבי האש נמסר כי בשעה 13:30 התקבלה הודעה בדבר מטוס שהתרסק סמוך להר כמון. למקום האירוע הוזנקו שלושה צוותי כיבוי מתחנה אזורית  גליל מרכזי בפיקוד מפקד המשמרת להב משנה מורדי נוימן. כוחות הכיבוי היו הראשונים להגיע למקום האירוע ולאחר תחקור קצר של האזרחים התברר כי הם הבחינו ככל הנראה במטוס שהתרסק על צלע ההר בצדו המזרחי של ההר. במקביל לדברי האזרחים זיהו לוחמי האש באמצעות משקפות אובייקט במעלה ההר שמתאים לתיאור ולמקום הוזנקו שני צוותי כיבו נוספים שהגיעו למקום מצדו השני של ההר. בשל תנאי גישה קשים מאוד החלו לוחמי האש לטפס במעלה ההר לטובת סריקה של האזור וניסיון לאתר את המטוס. כעבור זמן קצר דיווחו לוחמי האש כי הם מזהים את שברי המטוס באופן וודאי וכי ישנו לכוד במטוס. במקביל עלתה דרישה למסוק משטרתי וסיוע כוחות צבא לטובת החילוץ. כעבור זמן קצר עלו לאוויר מסוק משטרתי ומסוק צבאי. כוחות הכיבוי, צבא ומשטרה החלו בפעולות חילוץ של הלכוד, לאחר מספר דקות חולץ הלכוד כשהוא ללא רוח חיים ופונה באמצעות המסוק הצבאי .

שברי המטוס הקל (צילום: דוברות כבאות אש מחוז צפון)
שברי המטוס הקל (צילום: דוברות כבאות אש מחוז צפון)
שברי המטוס (צילום: דוברות כיבוי אש צפון)
שברי המטוס (צילום: דוברות כיבוי אש צפון)

מפקד האירוע להב משנה מורדי נוימן שהיה הראשון במקום האירוע סיפר: "עם הגעתנו למקום ביצענו תחקור של האזרחים, הבטנו במשקפות באמצעותם הבחנו באובייקט במעלה ההר שנראה כמו שבר מטוס, תנאי הגישה היו קשים מאוד ולמקום טיפס צוות של לוחמי אש שהגיעו ראשונים למקום וזיהו את שברי המטוס ואת הלכוד בתוכו ידעתי שתידרש עבודה מאומצת לחילוץ, אנחנו מתורגלים בחילוצים מכל הסוגים אך זה ללא ספק אירוע מורכב שלא נתקלים בו כל יום, יש לציין את עבודת לוחמי האש שפעלו בתנאים קשים לחילוץ הלכוד״.

החילוץ (צילום: דוברות כיבוי אש צפון)
החילוץ (צילום: דוברות כיבוי אש צפון)

תא"ל מוניר עמאר בן 47 , נשוי פלוס 3 ילדים (שני בנים ובת). הבכור מוראד חייל צה"ל בן 19, מירה בת 16 וסברי בן 14, הוא בעל תואר ראשון בלימודי ארץ ישראל ותואר שני במדע המדינה מאוניברסיטת חיפה וכן תואר מהמכללה לביטחון לאומי.  בכפרו של  עמאר הוכרז על אבל כבד.
את שירותו הצבאי החל עמאר כלוחם בגדוד חרב, בשנים 2004 עד 2006 פיקד על הגדוד. במלחמת לבנון השנייה שירת כקצין אג"ם של עוצבת הגליל, בהמשך שימש סגן מפקד חטיבת השומרון וקצין מבצעים של פיקוד הצפון. בספטמבר 2009 מונה למפקד חטיבת החרמון, שתחת פיקודו חזרה להיות חטיבה מרחבית. ב-2012 יצא ללימודים במכללה לביטחון לאומי. באוגוסט 2013 מונה למפקד מחוז חיפה של פיקוד העורף, הוא מילא תפקיד זה עד יולי 2015. בפברואר 2016 מונה לראש המנהל האזרחי

ראש מועצת יש"ע יגאל דלמוני שעבד רבות מול המנהל מסר כי "מועצת יש"ע כואבת יחד עם כל עם ישראל את מותו של תא"ל מוניר עמאר ראש המנהל האזרחי. מוניר קצין בכיר ומוערך וישר דרך, תרם רבות לביטחון ישראל ומותו ללא עת הוא אבדה קשה למדינה. רק לאחרונה החל מוניר את תפקידו כראש המנהל האזרחי, תפקיד משמעותי וחשוב להתיישבות,  וכבר יצר קשרים טובים עם ראשי ההתיישבות. אנו מביעים את תנחומינו למשפחתו ולעדה הדרוזית כולה. יהי זכרו ברוך".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן