Skip to content

נתניהו: "החלטת בג"צ מאיימת קשות על פיתוח מאגרי הגז של מדינת ישראל"

המערכת הפוליטית רותחת עקב החלטת בג"צ. בעוד שבאופוזיציה חוגגים, בקואליציה התקפות על בג"צ. הבוטה מבין כל השרים, השר יריב לוין: "שופטי בג"ץ הוכיחו פעם נוספת שהם אינם מבינים את תפקידם ואינם ראויים לו"; השר שטייניץ: "החלטה אומללה"; שרת המשפטים איילת שקד: "התערבות בוטה ומיותרת בהחלטת הממשלה". בקיע ראשון בחזית האחידה של הקואליציה הודעת ח"כ רועי […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סערה במערכת הפוליטית עקב ההחלטה הדרמטית של בג"צ לבטל את מתווה הגז. ראש הממשלה בנימין נתניהו מאשים את בג"צ באמרו כי החלטתו "מאיימת קשות על פיתוח מאגרי הגז של מדינת ישראל".

בהמשך הודעתו אומר נתניהו: "ישראל נתפסת כמדינה עם התערבות משפטית מוגזמת שקשה לעשות בה עסקים. בוודאי שלאיש אין מה לחגוג על כך שהגז עלול להישאר במעמקי הים ושמאות מיליארדי שקלים לא יגיעו לאזרחי ישראל".

מגדל קידוח באחד משדות הגז (צילום: ויקיפדיה)
מגדל קידוח באחד משדות הגז (צילום: ויקיפדיה)

את הודעתו מסיים נתניהו במילים אלה: "נחפש דרכים אחרות להתגבר על הנזק הקשה שנגרם לכלכלת ישראל בעקבות פסיקה תמוהה זו״.

השר יובל שטייניץ, ממובילי התומכים במתווה הגז, הביע אכזבה מהחלטת בג"ץ ומתח ביקורת חריפה על שופטי העליון. "התערבות מסוג זו בהחלטות הממשלה והכנסת לא הייתה מתרחשת בדמוקרטיות מערביות אחרות במצב דומה", אמר. "מדובר בהחלטה אומללה שהשלכותיה השליליות על פיתוח משק הגז ואובדן ההכנסות עלולות להיות קשות ביותר ואולי אף בלתי הפיכות".

שר התיירות יריב לוין פרסם הודעה במילים חריפות והאשים: "שופטי בג"ץ הוכיחו פעם נוספת שהם אינם מבינים את תפקידם ואינם ראויים לו. בהחלטתם ההזויה, אשר חותרת תחת מהות עיקרון הדמוקרטיה, הם מחבלים בעבודת הממשלה ובסמכויותיה, כובלים את ידי נבחרי הציבור מקבלי ההחלטות ופוגעים פגיעה אנושה בכלכלת ישראל".

השר זאב אלקין: "לצערי פעם נוספת בג"צ התערב בצורה בוטה בניהול המדינה בלי לשאת באחריות, כשכתוצאה מהתערבות זו תיפגע כלכלת מדינת ישראל ויחסרו מיליארדים רבים בתקציב המדינה שיכלו להיות מופנים לרווחה בריאות וצרכים חברתיים אחרים. כדאי שנזכור שמי שיהיו אחראים לכך הם השופטים היושבים במגדל השן של בית משפט העליון. שוב הוכח, כפי שאני וחלק מחברי טוענים כבר שנים, שאין מנוס מרפורמה מהותית של מערכת המשפט כדי להחזיר את הדמוקרטיה הישראלית לשפיות".

שרת המשפטים איילת שקד: "ביטול סעיף היציבות מהווה התערבות בוטה ומיותרת בהחלטת הממשלה ופוגע פגיעה קשה בכלכלת ישראל. לא ייתכן שלממשלה יש את האחריות לכלכלתה ושגשוגה של המדינה, אך היא נותרת ללא הסמכות הנדרשת לפעול. בלתי אפשרי לעבוד כך במדינה מתוקנת".

בקיע משמעותי בקואליציה עלולה לבטא הודעתו של ח"כ רועי פולקמן, יו"ר סיעת כולנו, שהודיע כי הוא וחבריו לסיעה תומכים בקביעת בג"ץ. פולקמן התייחס להחלטה בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "מדינת ישראל חייבת לפעול כפי שהורה לה בית המשפט הגבוה לצדק. אנחנו בכולנו תומכים באופן בלתי מסוייג באימוץ הנורמות והקביעות של בג"ץ בעניין זה".

באופוזיציה, כצפוי, שמחה וחגיגת ניצחון.

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), מובילת המאבק נגד מתווה הגז, כתבה בעמוד הפייסבוק שלה: "יש שופטים בירושלים. ניצחנו ניצחון סוחף ועצום. שופטי בג"צ ביטלו את 'פסקת היציבות' ועמה בטל בעצם מתווה הגז כולו.

"יודעת שלמנהיגות אסור לבכות… אבל יש לי דמעות בעיניים", כתבה יחימוביץ' בהמשך. "שוב מתברר שלפעמים מה שנראה דמיוני מתגשם, אם עובדים קשה, מתמידים ומאמינים. החלטת בג"צ היסטורית ודרמטית, והיא מעצבת את אופיה של מדינת ישראל ערכית, דמוקרטית, כלכלית, סביבתית.

"פסקת היציבות שנתניהו בישל עבור חברות הגז הייתה מלכתחילה מעוותת ונטולת כל הגיון חוקתי, והיא הפכה את חברות הגז לטריטוריה נפרדת עם חוקים משלה ועם חסינות ועוצמה שלא קיימות בעולם הדמוקרטי החופשי", נאמר בהמשך דבריה של יחימוביץ'. "למרות מסע האיומים והלחצים האדירים, הכסף הרב שנשפך לטובת הקמפיינים של חברות הגז, סוללות עורכי הדין, היחצ"נים, הלוביסטים והמומחים, העובדה שנתניהו הפעיל את כל כובד משקלו ואת כל אימתו וכוחו – שופטי בגצ בחרו היום להגן על הפרדת הרשויות ועל שלטון החוק בישראל, לבלום את הדורסנות חסרת-המעצורים שהופעלה לטובת טייקוני הגז, ולהציב תמרור 'עצור' בוהק כדי להגן על הציבור ועל הדמוקרטיה הישראלית".

את דבריה סיימה ח"כ יחימוביץ' באמירה: "זה ניצחון אדיר עבור אלפי הפעילים והפעילות שסירבו לשתוק אל מול חוסר הצדק של מתווה הגז. שהיו חכמים ונחושים ובקיאים וחרוצים, והוכיחו שהרבים והצודקים יכולים להכריע את האינטרסים של המעטים והחזקים. זה ניצחון למדינת ישראל".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון: "ההכרעה של בג"צ, שפסל עכשיו את מתווה הגז בעקבות העתירה של מרצ ועתירות נוספות, היא לא פחות מהיסטוריה. ההכרעה סותמת את הגולל על הניסיון המושחת של נתניהו להפוך את ישראל למדינת עולם שלישי ששבויה בידי אוליגרכים ששולטים במשאבי הטבע שלה, ויושבים על השאלטר של הפוליטיקה והתקשורת.

"בלי טיפה של בושה וטיפה של כבוד לחוק, נתניהו הקדיש בשנים האחרונות מאמצים אדירים כדי להפוך תגלית שאמורה היתה להיטיב עם כלל הישראלים לפרה חולבת של מזומנים עבור קומץ בעלי הון שמקורבים אליו. בזכותכם ובזכותכן, שיצאתם לרחובות ולא הסכמתם למסור לטייקונים את מה ששייך לכם, הוא נכשל. הניצחון היום הוא כולו שלכם, על אפו ועל חמתו של ראש הממשלה.

"בג"צ הכריע היום ברוב קולות שמתווה הגז יבוטל וש'פסקת ההשתעבדות' – אותו סעיף שערורייתי שקובע שהכנסת לא תוכל לשנות את המתווה בעתיד, היא לא חוקית. איזו החלטה אמיצה, ראויה ומשמחת, אל מול אילו כוחות כבירים.

ומילה אחרונה לראש הממשלה: אחרי ששמת את כל כובד משקלך על אישור המתווה הביזיוני הזה, אחרי שהגעת בעצמך – בפעם הראשונה אי פעם עבור ראש ממשלה – להעיד בבית המשפט, אחרי שאמרת ש"כל מה שאתה רוצה אתה משיג", איימת שאם המתווה נפסל איראן תתחזק והכלכלה תתרסק, המסקנה היא ברורה: המתווה זה אתה ואתה זה המתווה. לכן, לאור הכשלון הנחרץ והמהדהד דווקא בספינת הדגל (הרעועה) שבחרת לך, הגיע הזמן שתלך הביתה".

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני): "נתניהו ניסה לכפות באורח כוחני ואנטי דמוקרטי את מתווה הגז ונעצר בבג"ץ. הטיעונים הביטחוניים כמו אלו הכלכליים של ראש הממשלה היו זלזול באינטליגנציה של הציבור ונועדו בסך הכול לרצות את חבריו במועדון ההון".

רוזנטל הוסיף כי "שופטי בג"ץ, כמו ההמונים שיצאו לרחובות לדרוש את המגיע לנו ממשאבי הטבע של כולנו, אמרו היום אמירה חשובה – המציאות משתנה. גם אם אתה ראש הממשלה שטוען שהוא 'משיג מה שהוא רוצה' המודעות הציבורית והצדק החברתי יכולים לנצח גם את הטייקונים החזקים ביותר בשוק. זה הניצחון של כולנו".

ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני): "יש משפט צדק בירושלים! ההחלטה ההיסטורית של בג"צ על ביטול מתווה הגז מהווה שיעור בדמוקרטיה לבנימין נתניהו ומעניקה חותמת למה שטענו לאורך כל הדרך: מדובר במתווה שלידתו בחטא וקבורתו קבורת חמור שלה הוא ראוי.

"בית המשפט הציב הערב סכר תקדימי בפני ההתנהלות הדורסנית של הממשלה. העם בישראל זכה בחזרה לא רק במשאבי הטבע שלו, אלא גם בסטנדרטים חדשים בכל הנוגע להתנהלות שלטונית תקינה.

"אני מברך את שופטי בג"צ על אומץ ליבם, על שלא נרתעו גם מול מופע האימים של ביבי בבית המשפט והוכיחו כי למרות הכל שלטון החוק עדיין מושל בישראל".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת): "אין שום דרך לסובב את זה: הציבור ניצח היום את נתניהו ואת חבריו הטייקונים. בג"צ פסל את מתווה הגז. זהו רגע משמח והוכחה שכשאנשים מתגייסים ויוצאים לרחובות – קולם נשמע וגם משפיע. וזה גם ניצחון במאבק הגדול של זמננו: דמוקרטיה או אוליגרכיה. 1:0 לטובים".

אפילו ח"כ לשעבר, אלי ישי, בירך: "הידד לבג"ץ שהשכיל לא להכשיר את מתווה הגז ולדחותו.

"המרוויח הגדול כאן הוא הציבור בישראל שזכאי לפיקוח הדוק על משאב המדינה השייך לכולם ולא לקומץ בעלי שליטה המרוויחים ממנו הון. הציבור ניצח!"

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן