Skip to content

העליון: ראש עיריית נצרת ירצה מאסר בפועל עם עבירת קלון

בית המשפט העליון דחה האת ערעורו של שמעון גפסו על גזר דין בית המשפט המחוזי בחיפה וקבע כי עבירת הקלון והמאסר בפועל שהוטלו על גפסו יישארו בעינם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט העליון החליט הבוקר (חמישי) פה אחד לדחות את ערעורו של שמעון גפסו, ראש עיריית נצרת עילית, על הכרעת דינו של בית המשפט המחוזי בחיפה בה הורשע גפסו בעבירה של לקיחת שוחד. כמו כן החליט בית המשפט העליון לקבל את ערעור המדינה על גזר הדין וקבע כי יש קלון בעבירה שבה הורשע גפסו ועוד נקבע כי עונש המאסר בפועל אותו גזר בית המשפט המחוזי על גפסו ואשר הועמד על 6 חודשים, יוותר בעינו אך יהא עליו לרצותו מאחורי סורג ובריח.
בדחותו את ערעורו של גפסו על הכרעת הדין קבע בית המשפט העליון כי גפסו היה מעורב ישירות ובאופן הדוק במהלכים שביצעו אנשיו לאחר הבחירות למועצת העיר נצרת עילית בנובמבר 2008, בכך שהציבו לסמיון ברון – חבר מועצת העיר מטעם "קדימה" – תנאי כי יתפטר מחברותו במועצה שאם לא כן תפוטר רעייתו לשעבר מעבודתה בחברה לפיתוח נצרת עילית בע"מ. בית המשפט קבע כי מעשיו אלה של גפסו מקיימים את כל יסודותיה של עבירת השוחד, בין היתר, משום שהתנאי שהציב גפסו בפני המתלונן, באמצעות עושי דברו, יש בו משום ניצול בוטה לרעה של מעמדו כראש העירייה. עוד נקבע כי העובדה שגפסו ביקש להשפיע על הרכב חברי המועצה מן האופוזיציה (סיעת קדימה), מקימה חזקה כי עשה כן מתוך אינטרס פוליטי שאותו ביקש לקדם וחזקה זו לא נסתרה במקרה דנן.
בקבלו את ערעור המדינה על קולת העונש ועל קביעתו של בית המשפט המחוזי בחיפה בסוגיית הקלון, קבע בית המשפט העליון כי מדובר בעבירה מובהקת של שחיתות ציבורית הנגועה בפגם מוסרי וערכי המחייב קביעה כי דבק קלון במעשים. במישור העונשי נקבע כי מדיניות הענישה הנוהגת והראויה בעבירות של לקיחת שוחד והצורך בהרתעת הרבים מפני ביצוען של עבירות אלה, מחייבים ענישה מאחורי סורג ובריח. עם זאת, לא מצא בית המשפט העליון לשנות מתקופת המאסר שגזר בית המשפט המחוזי על גפסו וזאת, בין היתר, נוכח השיהוי המשמעותי בהגשת כתב האישום וכן בשל נסיבות אישיות שהיו והינן מנת חלקו (אשר מטעמים של צנעת הפרט לא פורטו). עוד נשקלה לקולא העובדה כי בית המשפט העליון מצא שהתניית השוחד על ידי גפסו לא השתרעה על מלוא התקופה שיוחסה לו על ידי בית המשפט המחוזי.

תום הקריירה הפוליטית - גפסו ירצה מאסר עם עבירת קלון (ארכיון - צילום מסך )
תום הקריירה הפוליטית - גפסו ירצה מאסר עם עבירת קלון (ארכיון - צילום מסך )

ב-17 ביוני 2013 הוגש נגד גפסו כתב אישום בחשד של לקיחת שוחד (התניית שוחד).‏ מועצת עיריית נצרת עילית התכנסה ב-13 באוגוסט והחליטה, ברוב דעות, שלא להעביר את גפסו מתפקידו. על כך הוגשו עתירות לבג"ץ, שהורה להפסיק את כהונתו של גפסו כראש העירייה, אך התיר לו להתמודד בבחירות לראשות העירייה.‏בבחירות אלה נבחר גפסו לתקופת כהונה שנייה בראשות עיריית נצרת עילית. ב-5 בנובמבר 2013 נעצר גפסו בחשד לעבירת שוחד נוספת, ונשלח לארבעה ימי מעצר בית. ב-13 בנובמבר 2013 הוציא מבקר המדינה, יוסף שפירא, צו הגנה ליועצת המשפטית של העירייה, שחשפה שחיתויות בעירייה עקב כוונת גפסו לפגוע במעמדה.‏
בעקבות חשדות בקבלת שוחד, במרץ 2014 ועדת ההשעיה של משרד הפנים החליטה להשעות את גפסו לארבעה חודשים מכהונת ראש העירייה, ולאחר מכן הוארכה השעייתו בשלושה חודשים נוספים. ב-19 בפברואר 2015 הרשיע אותו בית המשפט המחוזי בחיפה בלקיחת שוחד ובהמשך נגזר עליו עונש של 6 חודשי עבודות שירות וקנס בסך 20 אלף ש"ח, ללא קלון.‏ כיוון שלא הוטל עליו קלון, חזר גפסו לכהן כראש העירייה. היועץ המשפטי לממשלה דאז, יהודה וינשטיין, פנה בבקשה להשעות את גפסו פעם נוספת, עקב החשד הנוסף התלוי נגדו. בעקבות זאת הוסכם שגפסו יצא לחופשה עד לסיום ההליך הפלילי.‏ ב-7 בדצמבר 2015 זוכה על ידי בית המשפט המחוזי בחיפה מאשמת שוחד בחירות. כשבוע לאחר הזיכוי חזר לכהן כראש העירייה.
שמעון גפסו הגיב לפסיקת העליון ואמר כי עוברים עליו ימים קשים וכי "איני מבין את פסק הדין, אך אני אזרח שומר חוק ואקבלו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן