Skip to content

בצלם: "סגירת החקירה נגד מח"ט בנימין – חלק בלתי נפרד ממנגנון הטיוח בצה"ל"

מול הודעת הפרקליט הצבאי הראשי כי מצא כשל מבצעי בהתנהגות המח"ט שירה למוות בנער פלסטיני אך לא עבירה פלילית, מגיבים ב-"בצלם" מגיבים וטוענים כי סרטוני הווידאו מוכיחים ללא צל של ספק כי המח"ט עבר על החוק וכי מערכת המשפט הצבאי מטייחת את האירוע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כשנה לאחר מח"ט בנימין אל"מ ישראל שומרון, החליט הפרקליט הצבאי הראשי (הפצ"ר) על סגירת תיק החקירה בעניינו של המח"ט שירה למוות בנער פלסטיני.
בשעות הבוקר של יום שישי ה-3 ביולי 2015 יידה מוחמד עלי כוסברה, נער פלסטיני בן 17 תושב קלנדיה סלע לעבר שמשת רכבו של אל״ם שומר שנסע בעיירה א-ראם, מצפון לירושלים. הסלע ניפץ את השמשה וחדר לרכב. בתגובה יצא אל״ם שומר מן הרכב ולדבריו ביצע נוהל מעצר חשוד שכלל קריאת אזהרה, ירי באוויר ושתי יריות שכוונו לרגליו של מיידה הסלע. כתוצאה מהירי נפגע מוחמד באורח אנוש ומת מפצעיו. מפקד פיקוד המרכז, אלוף רוני נומה הודיע עוד באותו יום כי הוא "מגבה באופן מלא את המח"ט ואת תפקודו באירוע זה, בו נשקפה לכוח סכנת חיים ממשית." בנוסף, פרסמו פוליטיקאים שונים הודעות תמיכה באל"מ שומר ובהתנהלותו באירוע.
ממצאי החקירה העלו כי מפקד חטיבת בנימין ביצע את הירי תוך כדי תנועה ולא במצב סטטי. הירי תוך תנועה לא היה מדויק והוא שגרם למותו של הפלסטיני.

נסגר התיק - אל"מ שומר (צילום דובר צה"ל)
נסגר התיק - אל"מ שומר (צילום דובר צה"ל)

הסלע ניפץ את שמשת רכב המח"ט
הסלע ניפץ את שמשת רכב המח"ט

הפצ״ר מצא כי עצם ביצוע הירי במסגרת נוהל מעצר חשוד היה מוצדק בנסיבות העניין, ונועד להביא למעצר מיידה הסלע. עוד נמצא כי הירי שלא במצב סטטי היה בגדר שגיאה מקצועית באופן ביצוע הירי, אך כזו שנעשתה בנסיבות מבצעיות מובהקות. בראיית הפצ״ר אירוע הירי לא חצה את הרף הפלילי ואינו מצדיק נקיטת הליכים משפטיים נגד הקצין ומשכך נסגר תיק החקירה.
בארגון זכויות האדם הגיבו היום בחריפות על ההודעה לסגירת תיק החקירה. "החלטת הפצ"ר היא חלק בלתי נפרד ממנגנון הטיוח שהוא מערכת החקירות הצבאית", אומרים בארגון.
לטענתם אל"ם שומר הרג את מוחמד על-כוסבה בן ה-17 בשלוש יריות בפלג הגוף העליון, אחת מהן בראשו. "קביעת הפצ"ר כי הירי היה חוקי שכן הקצין טען שכיוון לרגליים אולם לא דייק בירי, משקפת יותר מכל את נכונות מערכת החקירות להתעלם מהוראות הפתיחה באש ומהחוק, ובלבד שתוכל לפטור את אנשי כוחות הביטחון מאחריות להרג לא חוקי של פלסטינים", טוענים בארגון.

סרטון מצלמת אבטחה (ערוך)
בצלם אומרים כי תחקיר בצלם ותיעוד הווידאו של הירי של מח"ט בנימין במוחמד עלי-כוסבה חשף כי המח"ט ירה בו למוות, בניגוד לחוק וכי החיילים הפקירו את עלי-כוסבה הפצוע במקום ועזבו בלי להגיש לו סיוע רפואי.
"ההרג הבלתי חוקי זכה לגיבוי מידי וגורף מצד אלוף פיקוד המרכז וכמה שרי ממשלה. התבטאויות אלו מוסיפות חומרה לאירוע שכן באמצעותן מעביר הדרג הפוליטי והצבאי הבכיר ביותר מסר שאינו חוקי לחיילים המשרתים בשטחים: מותר ואפילו רצוי לירות כדי להרוג מיידה אבנים פלסטיני, גם אם הוא נמלט ואיננו מהווה עוד סכנה. התבטאויות כאלה מרוקנות מתוכן את המגבלות הרשמיות על שימוש בכוח בכלל, ועל ירי חי בפרט, והן מייתרות את הוראות הפתיחה באש, שלכאורה נועדו להסדיר את השימוש בנשק חם בשטחים", אומרים ב"בצלם". "בהתחשב בגיבוי הפומבי והאוטומטי שהעניקו הדרגים הפיקודיים והפוליטיים הבכירים להרג, והקביעה כבר בשלב ההוא כי לא נפל כל פגם בפעולתו של אל"ם שומר, מעקרת מראש כל ניסיון לעשיית צדק במקרה זה", מדגישים בארגון.
תחקיר בצלם
תחקיר בצלם, שכלל גביית עדויות ממספר עדי ראייה לתקרית, וכן ניתוח של תיעוד האירוע בווידיאו ממצלמת אבטחה, העלה כי בסביבות השעה 6:30 כלי רכבו של אל"מ שומר נסע מערבה בכביש מכיוון ג'בע לכיוון מחסום קלנדיה. כשהתקרב הג'יפ לצומת רץ לעברו מוחמד עלי-כוסבה, השליך ממרחק קצר מאוד אבן על שמשתו, שהתנפצה, ונמלט מהמקום.
בתיעוד הווידיאו נראה הג'יפ כשהוא עוצר בצומת מיד לאחר שהושלכה עליו האבן, ומתוכו יוצאים שני חיילים הפותחים במרדף אחרי הנער הנמלט. חייל שלישי נראה ממתין בסביבת כלי הרכב. בסרטון לא נראה יידוי אבנים נוסף. המשך המרדף והירי מתרחשים מחוץ לשדה הראייה של מצלמת האבטחה ואינם מתועדים בסרטון. לדברי מספר עדי ראייה, אל"מ שומר ירה בעלי-כוסבה בעת שהאחרון היה במרחק של כעשרה מטרים ממנו, ואז ניגש אליו ודחף אותו באמצעות רגלו. לאחר-מכן, במקום לדאוג כי לפצוע יוגש טיפול רפואי, עזבו החיילים את המקום. בסרטון מצלמת האבטחה ניתן לראות את שני החיילים שבים לשדה הראייה של המצלמה כחצי דקה לאחר תחילת האירוע, עולים לכלי הרכב ונוסעים לדרכם. עלי-כוסבה פונה מהמקום במכונית פרטית ממנה הועבר לאמבולנס של הסהר האדום. הוא הגיע במצב של מוות קליני לבית החולים ברמאללה, שם נקבע מותו. בצלם העביר למצ"ח את תיעוד הווידיאו.

חומר הגלם של מצלמת האבטחה (ללא עריכה)

8 Comments

  1. גידי
    12 באפריל 2016 @ 12:17

    עמית למרות הכחשותייך לטרור פנים רבות .ההגדרה היא אנכרוניסטית ולכן יש מחלוקות גם בגלל הטכנולוגיה "טרור הסייבר" ועדכון הגדרה למאה ה-21. בכל מקרה לא נצליח לשכנע את מי שהצדק והאמת לא מעניינם ורק בצידם.
    עוולות בשטחים יש לכולם ואל תשכח שגם ממשלות שמאל גרמו להתיישבות.
    אם הכתבות שקריות ,,,אני גם פיספסתי את תביעות הדיבה של שוברים שתיקה ועזרא נאווי.

    • עמית מנדלזון
      12 באפריל 2016 @ 17:46

      אתה לא חושב שאתה פתטי כשאתה מתכחש להגדרות המילון וממציא הגדרות משל עצמך ? ולא לא פיספסת את תביעת הדיבה, כי אין כזו, לא לכל אחד יש כסף לתביעת דיבה, מה שכן פספסת הוא שמדינת ישראל שיחררה את כולם והודיע שאין בסיס להאשמות בלי יוצא מהכלל. כמה נוח לקרוא מה שרוצים. כמה נוח להמציא שפה משל עצמך בה תוכל לדבר כנראה רק עם אנשים שמכירים את המילון שהמצאת.

  2. גורן
    11 באפריל 2016 @ 15:28

    המחבל זרק סלע שהוא הורג לעבר ששמשת הרכב למזלו הוא לא נהרג מה הייתה תגובת בצלם לו נהרג הקצין …………… הקצין ביצע נוהל עצירת חשוד המחבל לא עצר למרות האזהרות מקמו בגן העדן עם הבתולות למה ציפה בצלם שהקצין יחבק את המחבל ידע כל מחבל שסופו כדור אבן הורגת כבר נהרגו עשרות יהודים מאבנים שנזקרו על כלי רכב מקרה של מוות כתוצאה מזריקת אבנים אשר פלמר ובנו התינוק יונתן, שנמצאו מתים ברכבם שהתהפך סמוך לקרית ארבע האב ובנו נהרגו כתוצאה מיידוי אבנים בידי פלסטינים

    • גידי
      12 באפריל 2016 @ 8:25

      גורן ידידי
      אתה לא צריך להצדיק את ההחלטה.
      מדובר בארגוני טרור בצלם, שוברים שתיקה ושאר המרעין בישין ,שיש להם כסף מחול ומפעילים בחו"ל ! לא תצליח לשכנע את מי שהצדק והאמת לא מעניינם. הם תמיד נגדך.

      • עמית מנדלזון
        12 באפריל 2016 @ 10:05

        גידי אתה יורד נמוך מאוד אפילו בשבילך עצמך. אתה לא חושב שאדם שחי במדינת ישראל כל כך הרבה שנים כמוך אמור לדעת מה זה ארגון טרור ומה לא. הטקטיקה בה משתמשים הימניים להעביר את כל החוליים שהם מיצגים אל השמאל שלא פגע בזבוב מחרידה. היות ובמדינת ישראל הטרנד היום הוא לירות למוות בטרוריסטים גם אם הם שוכבים על הריצפה אתה בעצם קורא לרצח שמאלנים ???
        תאורטית אני אמור לחסום את התגובה שלך …. אני מקווה שאתה מבין את זה

        • גידי
          12 באפריל 2016 @ 10:45

          עמית לצערי אנחנו לא רואים עין בעין בנושא זה. טרור הוא בעל מספר פנים ואפילו חוקרים לא הגיעו למסקנה חד משמעית בהגדרת טרור.אני מדבר על טרור שלא כולל בהכרח אלימות פיזית,אלא כזו שנעזרת במדיה ואתרי אינטרנט להפצת מסרים מעוותים וערוכים שקרים התססה ומרי .מעשיהם אלה גרמו להבערת השטח ולנפגעים והרוגים בשני הצדדים. הם הם נכנסים להגדרה זו.! התחקירים שערכו בתוכנית עובדה וערוץ 2 מצביעים עלכך כולל פרשת שוברים שתיקה ועזרא נאווי (הסגרה ורצח)שהם קצה קרחון בפעולתם.
          בישראל אין טרנד של ירי בטרוריסטים מנוטרלים !יש טעויות בשיקול דעת וגם זה יתברר. אני קורא להחיל את אותם סטנדרטים שהגדירו בצדק את תנועת כך ואחרים כארגון טרור גם על ארגונים מהצד השמאלי רדיקלי.
          אני לא קורא לרצח של איש ! שמאלנים "רגילים" אני מכבד יש להם תפקיד חשוב בחברה שלנו.

          • עמית מנדלזון
            12 באפריל 2016 @ 10:51

            גידי למילה טרור יש רק פירוש אחד והוא – פחד. או הפחדה אם תרצה. וכל העלילות לגבי ארגוני השמאל עד היום התבררו כעורבה פרח וזה כולל סיפור עזרא נאווי. כשאתה קורא למישהו טרוריסט אתה אומר תהוא משתמש באמצעים אלימים להפחיד אנשים. בישראל 2016 כנראה שהמילון איננו מתפקד והיוצרות התהפכו. מצטער גידי פתח מילון יש רק הסבר יחיד למילה טרור. אתה גם מתעלם בשיטתיות מהעובדה שכל מה שהארגונים הללו עושים זה מנציחים עוולות ועד היום כל מה שדיווחו עליו הוכח כנכון. שני תחקירים בטלויזיה נגד הארגונים הללו הוכחו במצוצים מהאצבע (קשה לי להאמין שפיספסת את העובדה הזו)

          • עמית מנדלזון
            12 באפריל 2016 @ 10:55

            ועוד משהו קטן קרא את ההגדרה בויקיפדיה עד הסוף אל תפסיק בנקודה "החוקרים חלוקים…" תלמד במה חלוקים החוקרים

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן