Skip to content

10 המאכלים המסוכנים ביותר

עצרו את הביס, חלק ממה שאתם נוגסים נחשב כמסוכן לבריאות. מערכת מגפון מסכמת מהם עשרת המאכלים שעלולים להימצא בצלחת שלכם - ולהרוג אתכם !
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עצרו את הביס, חלק ממה שאתם נוגסים נחשב כמסוכן לבריאות. מערכת מגפון מסכמת מהם עשרת המאכלים שעלולים להימצא בצלחת שלכם – ולהרוג אתכם !

מאת: שי שגב

עלים ירוקים

מקבץ עלים ירוקים (א)
מקבץ עלים ירוקים

כן, עלים ירוקים – תרד, חסה, כרוב, ארגולה ואפילו עולש – נחשבים כמזון המסוכן ביותר לשנת 2009, כפי שפורסם על-ידי מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA). קבוצת מחקר זיהתה 363 התפרצויות של מחלות הקשורות לאוכלי צמחים אלו בשנה האחרונה, 240 מן המקרים נקשרו למיני חסות שנאכלו במסעדות. רוב הזיהומים נקשרו לפתוגן הנקרא נירו-וירוס, המופץ כשידי הספק או מכין המזון אינן נקיות. זיהומים אחרים כוללים, בין השאר, אי-קולי וסלמונלה, שרובם חודרים למזון בשלב הגידול של המזון הירוק, בשל צואת חיות, מים מזוהמים או מגע עם חיות בר.

אגוזים / בוטנים

מתחת לקליפה היפה של הבוטן מסתתר שד לא קטן – כ-1% מן האוכלוסייה סובלת מאלרגיה לבוטנים ולאגוזים. הבוטן/אגוז מהווה כיום גורם המוות המרכזי בכל הקשור לאלרגיית מזון, כפי שמפרסם המכון לאלרגיה ולאסטמה. מסיבה שאינה ברורה, המספר הסטטיסטי עולה: משנת 1997 ועד שנת 2002, מקרי הרעלת בוטנים/אגוזים הוכפל בקרב ילדים.

היזהרו מחנקים
היזהרו מחנקים

נקניקיה

הן לא רק בשר טחון בשקית דקיקה. במאמר שפורסם לאחרונה על-ידי ארגון הרופאים האמריקני, מוזכר כי נקניקיות מהוות גורם חנק מרכזי בקרב ילדים, ויש לציין זאת על תווית האריזה. מסתבר ש-17% ממקרי החנק הקשורים לאוכל בילדים מתחת לגיל 10 קשור בנקניקיות. הארגון אף ממליץ לעצב מחדש את הנקניקיה, כך שלא תתקע בגרון הצעירים. האם לגולשים יש רעיון לעיצוב מקורי?

דג הפוֹגוּ

מוגש בפרוסות דקיקות כנייר על-ידי מיטב השפים, דג הפוגו ממשפחת הנפוחיתיים משלב יוקרה וסיכון. איבריו הפנימיים, השחלות והכבד, מכילים רעל הנקרא טטרודוטוקסין, הרעיל פי 1,200 מאשר ציאניד. הרעלן כה עוצמתי, כי מנה קטנה מדג אחד (אף יותר קטנה מראש של סיכה), יכולה להרוג יותר מ-30 אנשים. בשל הסיכון הגבוה, שף חייב לעבור שנתיים עד שלוש שנות אימונים בטרם יקבל רישיון לחיתוך פוגו (בארצות הברית), וניסיון כזה מעלה את מחיר מנת הפוגו לכדי 200 דולר. עם זאת, זה לא עוצר את היפנים – מדי שנה נתפסים כ-40 זנים שונים של פוגו, והצרכנים אוכלים כ-10,000 טון מהדג בכל שנה.

אַקי

בג'מייקה נחשב הפרי אַקי לברכה. במקור מגיע ממערב אפריקה, אך היגר לג'מייקה כבר בשנת 1778, וכיום משמש כפרי הלאומי של המדינה. אם תתנו 'ביס' בצורה לא נכונה, יכול האקי לגרום ל'מחלת ההקאה הג'מייקנית' – שמלבד הקאות אינספור, יגרום לתרדמת ובסופו של דבר למוות. אקי שאינו בשל, מכיל רעל הנקרא היפו-גליסין, כך שצריך להמתין עד שתרמילי ההגנה של הפרי הופכים אדומים ונפתחים באופן טבעי. ברגע שנפתחו, החלק האכיל הופך לצהוב, אך גם הוא מוקף בגרעינים שחורים ורעילים. עם כל הסיכון, מגיע פרי טעים המלא בתשוקה, כאשר מנת הלאום הג'מייקנית נחשבת כדג קוד המבושל בפרי האקי.

רובָּארְבּ

רובארב, או בעברית רברבר, הפך לאחרונה כירק המצטיין של השנה אצל חלק מן האופים הארטיזנליים שלנו, וניתן אף לראותו במשקאות התה הקר והחם הנפוץ במרכולים. בעוד לרובארב היסטוריה רפואית ממקור אסייתי, העמסת יתר של העלים עשויה להיות רעילה. מרכז חקר המחלות מזהיר, כי עלי רובארב שאינם מבושלים מכילים רעלנים ברמות שונות. מומלץ להישאר עם הגבעול.

טעים עד כדי רעיל - טונה מקופסה
טעים עד כדי רעיל - טונה מקופסה

טונה

טונה הפך לדג הנצרך ביותר בעולם. עם זאת, המוניטין של הדג דו-כיווני. עצה שפורסמה בארצות הברית בשנת 2004, הזהירה נשים בהריון וילדים קטנים מפני אכילת הזן הלבן (אלבקור) של הדג, בשל רמות גבוהות של כספית, העלולות לגרום בעיות במערכת העצבים. גם ה-FDA הזהיר שאוהבי הדג החי עשויים לסבול מסקומברויד, הרעלת מזון קלה הנגרמת מרעלנים הנגרמים מקירור לא נכון של דגים, אך בעיקר טונה, מקרל ומאהי-מאהי.

קסאווה

חלק אולי מכירים אותו כטפיוקה, הפודינג הכה אהוב על האמריקנים, העשוי משורשי צמח הקסוואה. אך לירק גם תוצאות קטלניות: אם לא מכינים אותו כראוי, צמח הקסאווה עשוי להכיל ציאניד, מרכיב הרסני בעת בליעתו. מספר קטן של אנשים גם אלרגיים לצמח, על כן – יש שיגידו כי מומלץ להחליף קינוח.

קפה

מלבד הסבירות להאצת קצב הלב, בעיות בשינה וצביעת השיניים, ישנה עוד בעיה שעשויה להמצא בכוס הקפה שלכם. הוא חם !!!

פטרייה ביער, הזוי לא?
פטרייה ביער, הזוי לא?

בשנת 1992, חברת מקדונלד'ס העולמית נכנסה לבעיות כשסבתא בת 79, סטלה ליבק, תבעה את החברה בעת שקפה רותח נשפך על גופה, וליבק נכוותה בדרגה שלישית ב-6% מגופה. הסבתא זכתה לפיצוי בסך 2.86 מיליון דולר (שלאחר מכן הופחת). מקדונלד'ס הנמיכה את טמפרטורת הקפה המוגש, ואף החלה לציין את הסיכון על תווית הכוס ("אל תגידו שלא ידעתם")… עם זאת, רשת הקפה 'סטארבקס' עדיין גאה בכך, שהיא מגישה את הקפה שלה חם במיוחד.

פטריות

אל תגידו שהופתעתם. מלבד ההיבטים ההזייתיים, פטריות עשויות להרוג. זנים כמו 'כובע המוות' או 'מלאך ההרג'  נחשבים לרצחניים במיוחד, גם אם לא אוכלים אותם – מספיק שנגעתם. חבל שאין תוויות מזון גם בטבע…

>>> בואו לדבר על מאכלים מסוכנים גם בפייסבוק שלנו

התמונות באדיבות: .Nuttakit, FreeDigitalPhotos.net; Savit Keawtavee, FreeDigitalPhotos.net; Artemisphoto, FreeDigitalPhotos.netPorbital, FreeDigitalPhotos.net

1 Comment

  1. עוז כפרי
    6 בינואר 2012 @ 1:16

    אז מה בדיוק נשאר לאכול?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן