Skip to content

ראש המוסד לשעבר, אפרים הלוי מזהיר מאיבוד יהדות ארה"ב, "משום שאיננו רואים בהם יהודים עפ"י ההלכה"

"בגלל החלטה מדינית אסטרטגית של ישראל, שלא להכיר ביהדותם, אנו נדיר את יהדות ארה"ב - ועם ישראל יתכווץ משמעותית בעשור או שניים הבאים", מזהיר אפריים הלוי. שגריר ישראל לשעבר בוושינגטון, ח"כ ד"ר מייקל אורן: "על מדינת ישראל להעניק הכרה מלאה להסדרי הגיור ולפעול ליישומו המיידי של הסכם הכותל. הקשר בין ישראל ויהדות ארה"ב איננו רק […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"ההחלטה של מדינת ישראל שלא להכיר ביהדותם של רבים תביא לאובדן הקשר עם יהדות ארה"ב ולאובדן הרוב היהודי בישראל". כך מזהיר ראש המוסד לשעבר אפריים הלוי.

"תוצאה קטסטרופלית לשתי הקהילות". הדיון בוועדת חוץ וביטחון (צילום: דוברות הכנסת – יצחק הררי)
"תוצאה קטסטרופלית לשתי הקהילות". הדיון בוועדת חוץ וביטחון (צילום: דוברות הכנסת – יצחק הררי)

אזהרתו של הלוי נשמעה היום בדיון שקיימה ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ צחי הנגבי, בנושא "יהדות ארה"ב כנכס אסטרטגי לביטחון ישראל". הדיון התקיים במסגרת יום מיוחד בכנסת לציון תרומתה של יהדות ארה"ב ליישוב ולמדינת ישראל, אשר נערך ביוזמתו של חבר הוועדה, ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני).

"הבעיה ביחסינו עם יהדות ארה"ב, מצויה באיבוד צעירים רבים – משום  שאנו לא רואים בהם יהודים על פי ההלכה", אמר הלוי. "זו בעיה אסטרטגית, והיא משותפת גם ליהדות ארה"ב ולמעשה גם ליהודים בישראל. בגלל החלטה מדינית אסטרטגית של ישראל, שלא להכיר ביהדותם, אנו נדיר את יהדות ארה"ב, ועם ישראל יתכווץ משמעותית בעשור או שניים הבאים – עד כי היהודים יהפכו למיעוט בריבונותנו. זו תוצאה קטסטרופלית לשתי הקהילות. ביום חגיגי זה צריך לא רק להסתכל אחורה בגאווה, אלא גם קדימה בדאגה. חייבים לבוא פתרונות מירושלים – כי מציון תצא תורה".

שגריר ישראל לשעבר, ח"כ מייקל אורן (כולנו): "על מדינת ישראל להעניק הכרה מלאה להסדרי הגיור ולפעול ליישומו המיידי של הסכם הכותל – הסכם שלו הקדשתי יותר משנתיים כשגריר ישראל בארה"ב לגיבושו. אני מתחייב שאעשה ככל שביכולתי על מנת לקדמו ולפעול ליישומו. הקשר בין ישראל ויהדות ארה"ב איננו רק תרומות ומשלחות נוער. בעיניי הקשר הוא אינטרס מדיני ובטחוני מובהק שלנו ושל העם כולו."

שגריר ישראל לשעבר בארה"ב ויו"ר הסוכנות לשעבר, סלי מרידור, אמר: "אם אנו מאמינים שישראל היא הבית הלאומי של העם היהודי, חייבים להפסיק לחשוב על יהדות ארה"ב כמשאב טבע ולשאול מה הם יכולים לעשות בשבילנו, אלא יש לקחת אחריות. רוב יהודי ארה"ב הם היום קודם אמריקאים ורק אז יהודים. יש לנו קשיים בשתי קבוצות ייחודיות: הציבור הליברלי-צעיר, שקשה לו מאוד עם סוגיות מסוימות במדיניות שלנו ותדמיתנו, וכן בקרב ציבורים רפורמים וקונסרבטיביים שמרגישים ערעור על הלגיטימיות שלהם כיהודים".

מנכ"ל משרד החוץ, ד"ר דורי גולד: "מדינת ישראל לא צריכה להמציא עצמה מחדש כדי לשמר את הקשר עם יהדות ארה"ב, אך בהחלט צריך להעמיק את הדו-שיח. מה שהיה, שבאופן אוטומטי אפשר לסמוך על הקשר, זה דבר שעובר שינוי ודורש הרבה מחשבה מהצד שלנו. חייבים לעשות כל מאמץ לשמור על הקשר ולהעמיק אותו, והכי חשוב זה להאזין למה שהם אומרים".

ריצ'ארד סנדלר, יו"ר הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה: "להורינו וסבינו ישראל הייתה רק חלום, שהתגשם לפני זמן לא רב, וישראל הספיקה המון, והסבה לנו גאווה, למרות כל המכשולים שעמדו בדרכה. הזמנים והדמוגרפיות משתנים, ויש אתגרים אדירים, ועדיין, יש לנו יותר במשותף, אותו סט של ערכים יהודיים. ללא קשר לשינויים דמוגרפיים, אנו מבטיח שהקהילה תמשיך להתגייס לטובת אחינו ואחיותינו בישראל כאשר תהיו בסיכון".

הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה ליהדות מתקדמת: "עניין אחד נעדר מסדר היום של הוועדות ביום הזה – תרומת יהדות ארה"ב לחיי הרוח של החברה בישראל. בישראל יש עיוורון מוחלט לרב גוניות הרעיונית והרוחנית שיש ביהדות ארה"ב. אם מדינת ישראל לא תעשה בעשורים הקרובים תפנית של ממש, הקשר בין המדינה לתפוצות יהפוך ריק מתוכן. צריך לקבל החלטה אם זהותנו היהודית והציונית היא זהות של צמצום האוהל והפתחים או הרחבתם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהשתתף באירוע פתיחת תערוכת 100 שנות מעורבות יהודית אמריקנית ביישוב ובמדינת ישראל בכנסת, אמר: "אנחנו בישראל צריכים להכיר שישראל היא בית לכל יהודי והיא צריכה לקדם כל יהודי בעולם. כל יהודי בעולם צריך להרגיש שישראל היא ביתו – זו צריכה להיות המדיניות העקבית והחשובה שלנו. הדברים האלה נבחנים כל הזמן ואנחנו כל הזמן מאותגרים בשאלה של הגדרת יחסנו ליהודי התפוצות. אנחנו צריכים לזכור את הקשר הזה משום שהתרומה של יהדות ארצות הברית תהיה חשובה לנו גם בשנים הבאות, אבל לא רק בגלל התועלתניות שבדבר, אלא משום שיש פה ערכיות של אחדות עם ישראל, ומדינת ישראל היא מדינה שמייצגת את העם היהודי כולו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן