Skip to content

שלושה רבעים מהציבור תומכים בהכרה בנישואים או בזוגיות הומו-לסבית

כך עולה מסקר שערך מכון סמית עבור עמותת חדו"ש לחופש דת ושיוויון לקראת שבוע הגאווה בישראל ומצעד הגאווה, שיערך ביום שישי הקרוב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עליה דרמטית בתמיכה בהנהגת נישואין או ברית זוגיות לזוגות בני אותו מין בישראל. שלושה רבעים מהציבור היהודי בישראל (76%) תומכים בכך שישראל תאפשר לזוגות בני אותו מין נישואין (64%) או רישום זוגיות (12%). בשורה ארוכה של סקרים בשנים האחרונות עמדה התמיכה במיסוד זוגיות לבני אותו מין בישראל על60-65% בלבד, כך שמדובר בקפיצת מדרגה בתמיכת הציבור. נתון משלים ומרחיק לכת לא פחות: 80% מהיהודים בישראל בעד להעניק לזוגות נשואים בני אותו מין את כל (75%) או רוב (5%) הזכויות של זוג נשוי הטרוסקסואלי.

מצעד הגאווה, תל אביב, 2008 (צילום: ויקיפדיה)
מצעד הגאווה, תל אביב, 2008 (צילום: ויקיפדיה)

כך עולה מסקר שערך מכון סמית עבור עמותת חדו"ש לחופש דת ושיוויון לקראת שבוע הגאווה בישראל ומצעד הגאווה, שיערך ביום שישי הקרוב, ה-3.6, בתל אביב. הסקר נערך באמצעות הטלפון ב-24-25 למאי בקרב מדגם מייצג של 500 איש מקרב האוכלוסיה היהודית הבוגרת.

נוסח שאלת הסקר המרכזית היה "האם לדעתך יש לאפשר לזוגות בני אותו מין נישואין או רישום זוגיות בישראל"? 76% מהמשיבים ענו בחיוב. רק 24% ענו שאין לאפשר לזוגות להט"בים למסד את הזוגיות שלהם בישראל. בין החילונים 90% תומכים, בין המסורתיים – 77% ובין הדתיים – 46% (מתוכם 29% תומכים בהנהגת נישואין). עוד הפתעה: גם בין העולים מחבר העמים, שנחשבים שמרנים מאוד בנושאי יחסים להט"ביים, נרשמה עליה גדולה ו- 74% תומכים, כמעט כמו בקרב הותיקים.

74% ממצביעי הליכוד תומכים בכך שישראל תאפשר נישואין (57%) או רישום זוגיות (17%) לזוגות בני אותו מין, 93% ממצביעי כולנו, 80% ממצביעי ישראל ביתנו ו-57% ממצביעי הבית היהודי. כלומר יש רוב בכל מפלגות הקואליציה, להוציא המפלגות החרדיות. בקרב מצביעי ש"ס, 77% מתנגדים אבל 23% בעד לאפשר רישום זוגיות לזוגות להט"בים. בקרב מצביעי יהדות התורה – 95% מתנגדים. בקרב מצביעי השמאל והמרכז התמיכה בכך שישראל תאפשר נישואין או רישום זוגיות ללהט"בים נעה בין 89% (יש עתיד), 95% (מרצ) ועד 98% (המחנה הציוני).

כאמור מדובר בעליה דרמטית לעומת סקרים קודמים שבהם נשאלו שאלות דומות (אם כי לא זהות). "מדד הדת והמדינה" של חדו"ש כלל מאז היווסדו מספר פעמים את השאלה: "האם לדעתך נישואים אזרחיים או ברית הזוגיות צריכים לחול גם על זוגות מאותו מין"?  ב-2009 היה רוב זעיר של 53% בעד מיסוד זוגיות להט"בים בישראל. ב-2015 התמיכה הגיעה ל-64%, עדין רחוק מרמת התמיכה של 76% בסקר הנוכחי. גם בסקר מקיף (מדגם של אלף משיבים) שערכה ב-2014 ד"ר מינה צמח ממכון  מדגם עבור הקiאליציה למען חופש נישואין הביעו 63% מהמשיבים תמיכה בנישואין אזרחיים או רישום זוגיות ללהט"בים. כלומר התוצאה הנוכחית היא עליה משמעותית.

תוצאה נוספת בסקר הנוכחי משלימה ומחזקת את תמונת הגידול בתמיכה בנישואי להט"בים:  80% ענו שבהנחה שיונהגו בארץ נישואין אזרחיים או רישום זוגיות לבני אותו מין יש להעניק לזוגות הלהט"בים את כל (75%) או רוב (5%) הזכויות שיש לזוגות הטרוסקסואליים. רק 5% ענו שיש להעניק הרבה פחות זכויות ועוד 15% – שאסור לאפשר מיסוד זוגיות לבני אותו מין. 91% מהחילונים תומכים בהענקת כל או רוב הזכויות לזוגות הלהט"בים, 86% מהמשיבים הלא חרדים ו-76% מהעולים מחבר העמים. ובפילוח פוליטי: 75% ממצביעי הליכוד וישראל ביתנו תומכים בהענקת כל או רוב הזכויות, 100% (!) ממצביעי כולנו ו-71% ממצביעי הבית היהודי.

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושיוויון הרב עו"ד אורי רגב אמר בתגובה ש"תוצאות הסקר הן אות כבוד ותעודת בגרות לציבור בישראל וסיבה נוספת לגאווה בשבוע הגאווה, אבל המצב החוקי והפוליטי בנושא מביש!". לדברי רגב, "הנתונים מוכיחים שהכרה במיסוד נישואין של בני אותו מין ובחופש נישואין בכלל הפכו לקונצנזוס ברוב הציבור היהודי בישראל. הסיבה העיקרית לכך שרצון הציבור לא מתורגם לחקיקה היא העובדה שממשלות ישראל לדורותיהן מוכרות בזו אחר זו את חופש הנישואין למפלגות החרדיות והדתיות".

רגב ציין ש"ישראל היא הדמוקרטיה המערבית היחידה בעולם שיש בה מגבלות חמורות על חופש הנישואין וקרוב לעשרה אחוז מתושביה אינם יכולים להנשא בה כלל. 42 מדינות בעולם כבר מאפשרות נישואין או רישום זוגיות לבני אותו מין. כלומר, גם בתחום מיסוד נישואי הלהט"בים הפער בין ישראל לעולם הנאור הולך וגדל. רק אם הציבור יתעורר ויבהיר לפוליטיקאים כמה הנושא חשוב ועקרוני מבחינתו הם יפסיקו את מסורת הכניעה המבישה ויפעלו להנהגת נישואין וגירושין אזרחיים לכל מי שיבחר בכך".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן