Skip to content

כיצד נהרגה אנסר הרשה מכיפתין?

היום נורתה מחבלת למוות בידי כוח צה"ל. הדיווח היה קצר, המחבלת הניפה סכין והיוותה איום לחיילי הכוח, הכוח פתח באש והיא חוסלה. האומנם? בדיקת מגפון מעלה תהיות לא מעטות בדבר הריגתה. דובר צה"ל מסר כי הנושא בחקירה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פלסטינית נהרגה הבוקר (חמישי) בנקודת הבידוק ענתבתא/עינב הסמוכה לענבתא, לאחר שניסתה לדקור חייל באמצעות סכין. היא נורתה בידי החיילים ומותה נקבע במקום. כך סיכם היום בשעות הצהרריים המוקדמות דובר צה"ל את האירוע. לדברי צה"ל הגיעה המחבלת מכיוון ענבתא עם סכין בידה לכיוון עמדת הפילבוקס שליד עינב וניסתה לדקור את אחד החיילים. כוח צה"ל מגדוד שמשון של חטיבת כפיר הגיב בירי ופגע במחבלת, מותה נקבע כעבור דקות ספורות. איש מהחיילים לא נפגע. במקביל, הגיעו למקום כוחות צה"ל כדי לשלול חשד לחדירה להתנחלות עינב.
גופת הפלסטינית נלקחה מהמקום על ידי אמבולנס צבאי וצוות אמבולנס של הסהר האדום שהגיע לאזור התקרית דקות ספורות אחרי התקרית, דיווח כי כל ניסיון לגשת אליה לנסות לטפל בה נמנע על ידי הצבא וכוחות הביטחון ןבסופו של דבר צפה מרחוק בגופתה לא שנלקחה בידי צה"ל והצוות חזר כלעומת שבא.

המחבלת לאחר הירי - שימו לב לזווית הצילום - מתוך מגדל הפילבוקס, האם משם נורתה?
המחבלת לאחר הירי - שימו לב לזווית הצילום - מתוך מגדל הפילבוקס, האם משם נורתה?

מה קרה שם?
תמונת הפלסטינית שרועה על הכביש הגיעה לידי התקשורת, ואיש מכלי התקשורת לא התייחס כנראה לזווית הצילום של הפלסטינית. אין ספק כי צולמה מתוך מגדל הפילבוקס בו ישבו החיילים. האם משם היא נורתה?
עדי ראיה שעברו במקום דקות בודדות לפני האירוע סיפרו למגפון כי למעט החיילים שישבו מוגנים במרומי המגדל, איש לא שהה על גבי הכביש או בסמוך לו.
מה הניע את אנסר הרשה, אישה מוסלמית מכיפתין, ישוב קטן הסמוך לטול כרם להגיע אל המחסום, לא ברור. אבל נראה כי החיילים ששהו במגדל השמירה לא היו בסכנה מידית תוך סיכון לחייהם.
בעבר היו ניסיונות תקיפה באבנים ובבקבוקי תבעירה את המגדל.
בתחילת מרץ 2013, בשעות הערב ירו חיילים שעמדו בסמוך למגדל השמירה של מחסום ענבתא/עינב בשני פלסטינים –עמאר נסאר, בן 18, ונאג'י אל-בלביסי, בן 19 – שניבם תושבי ענבתא והרגו אותם. מפרסומים שונים עלה שהחיילים קיבלו התראה מוקדמת על התקרבותם של פלסטינים למחסום והמתינו להם מחוץ למגדל הצבאי. כשהללו הגיעו לאזור המחסום פתחו החיילים באש והרגו את שניהם. שנה תמימה לקח לצה"ל לחקור את הירי ובמאי 2014 הודיעה הפרקליטות הצבאית כי התיק נסגר. הפרקליטות הצבאית נימקה את החלטתה בכך כי אין ראיות, במידה הנדרשת לפלילים, לנקיטת צעדים כנגד גורם צבאי כלשהו המעורב באירוע.

צוות הסהר האדום לא הורשה לנסות להגיש לה עזרה
צוות הסהר האדום לא הורשה לנסות להגיש לה עזרה

 

כוחות הוקפצו למחסום אחרי הירי (צילום: זכארייה סעדה)
כוחות הוקפצו למחסום אחרי הירי (צילום: זכארייה סעדה)

 

מגדל הפילבוקס מוגן היטב (צילום: זכארייה סעדה)
מגדל הפילבוקס מוגן היטב (צילום: זכארייה סעדה)

מהן הוראות הפתיחה באש
הוראות הפתיחה באש מתירות לחיילים לפתוח באש חיה בשני מצבים. המצב הראשון הוא כאשר נשקפת להם או לאדם אחר סכנת חיים מידית ואין כל דרך אחרת להסיר אותה. ההוראות מתירות את הירי לא רק במהלך התקיפה אלא גם לפניה, כמו במקרה של הצתת בקבוק תבערה.
המצב השני הוא במסגרת "נוהל מעצר חשוד", שבמסגרתו יש לקרוא לחשוד לעצור. אם לא עצר, מותר לירות באוויר ואם עדיין לא עצר מותר לירות לעבר רגליו. נוהל זה אינו מתיר ירי לעבר פלג הגוף העליון.

התמיהות
* מדוע אם כן נורתה אנסר שהגיעה למגדל השמירה כשהכוח ישוב במגדל, מזהה אותה מרחוק, והיא ככל הנראה איננה מהווה סיכון מידי לחיי החיילים?
* מדוע נלקחה גופתה בידי צה"ל ולא נמסרה לפלסטינים ומדוע לא ניתנה קודם לכך הרשות לצוות הסהר האדום לגשת אליה לנסות להציל את חייה?
* מדוע לא נמסר לתקשורת מידית (כפי שקרה בעשרות מקרים אחרים) על ביצוע נוהל מעצר חשוד בידי החיילים, או לחילופין הסבר ברור כיצד המחבלת היוותה סיכון מידי שלא ניתן לעצירה אלא באמצעות ירי קטלני?
* מהיכן נורתה הפלסטינית? ממרומי המגדל או מכינון ישיר מהקרקע?
* אם חיילי הכוח זיהו אותה ממרומי המגדל וירדו ממנו לקראתה, מדוע לא עצרו בעדה במרחק סביר?
על כל אלו טרם נתנה תשובה
תגובת דובר צה"ל
תגובת דובר צה"ל הגיע בשעות הערב ולפיה: "מתחקיר ראשוני עולה כי בשעות הצהריים הגיעה מחבלת לפילבוקס סמוך לכפר ענבתא, זוהתה ע״י הכוח שהחל בנוהל מעצר חשוד. המחבלת שלפה סכין בניסיון לדקור את החיילים, שהגיבו בירי להסרת האיום, ממנו נהרגה המחבלת. פרטי האירוע מצויים בתחקיר". גורמי צבא אמרו למגפוןכי לאחר שמותה נקבע במקום בידי חובשי צה"ל, לא היה טעם לאפשר לסהר האדום להגיע אליה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן