Skip to content

מפקד מחוז מרכז: יריתי ברוצח ובאותו שבריר שניה הוא ירה בעצמו

ניצב מוטי כהן הסביר כי כשירה פגע בשני כדורים ברכב ומייד לאחר מכן זוהו 2 כניסות ומכאן נבעה החשיבה כי הוא פגע בו. רק לאחר הניתוח הפתולוגי הובהר כי יאן גבריאלוב ירה בעצמו. כהן טען כי מניעת פרסום תמונת הרוצח נבעה מחשש שירד למחתרת ויהיה מסוכן יותר לציבור. להלן התחקיר המלא
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ניצב מוטי כהן מפקד מחוז מרכז הודה היום (רביעי) כי מותו של יאן גבריאלוב, רוצחם של אנסטסיה רוסנוב בת 29 ואליעזר קנדינוב בן 34 ף שאירע לפני כשבועיים, נגרם מהתאבדותו ולא מירי שהוא ביצע לעבר גבריאלוב. במסיבת עיתונאים שנערכה במטה מחוז מרכז אמר כהן:" יריתי לעבר החשוד על מנת לנטרלו. ברכב החשוד נמצאו שני חורי כניסה של הירי, בכיסא הנהג ובמשקוף הדלת", אמר בתחקיר מפקד מחוז מרכז, מוטי כהן. "מותו נגרם מירי עצמי שבוצע במקביל, באותו שבריר שנייה, לירי שבוצע עליו. דבר הירי העצמי של החשוד נודע לגורמי הזיהוי הפלילי רק לאחר נתיחת הגופה במכון לרפואה משפטית ולא ניתן היה לזהותו בתנאי הזירה". הסביר הניצב.

כזכור פרסמה המשטרה לאחר התקלות המשטרה ברוצח, כי הוא נהרג מירי כוח המשטרה שנתקל בו וכי הירי בוצע על ידי מפקד המחוז בעצמו. מספר ימים לאחר מכן פרסמה מח"ש הודעה לפיה בדיקת הגופה במכון הפתולוגי מצאה בגופתו רק כדור אחד, בראשו, כלומר – כל שאר הכדורים שנורו בזירה לא פגעו בגבריאלוב. בהודעה נמסר: "הרינו לעדכן כי לאחר בדיקת חומר הראיות ולאחר בחינת ממצאים ראשוניים של הבדיקה פתולוגית הגיעה מח"ש לכלל מסקנה כי הקליע שפגע בראשו של יאן גבריאלוב בראשון לציון בסוף השבוע וגרם למותו נורה מנשקו של המנוח עצמו ולא מנשקם של השוטרים שניסו לעוצרו. על פי החשד בעת שהרגיש שכוחות המשטרה עלו על עקבותיו וכשהבין שלא יוכל להימלט עוד, החליט המנוח לשים קץ לחייו".

אנסטסיה רוסנוב ואליעזר קנדינוב
אנסטסיה רוסנוב ואליעזר קנדינוב

הכנו פרופיל והנחנו שמדובר בחשוד עם מסוכנות גבוהה
" מדובר באירוע קשה, רצח של אישה צעירה ואימא לשני ילדים, ובן זוגה, אבא לארבעה, שנרצחו על לא עוול בכפם, והמשכו במרדף נחוש, איתור ונטרול החשוד ברצח, תוך שלושה ימים.", אמר כהן. "הרצח הוביל להגדרת המרדף כמבצע מחוזי בראשות סגן מפקד המחוז, ניצב אלון לבבי, ולהירתמות משולבת של תחנת ראשל"צ, מרחב שפלה, היחידה המרכזית, יחידות טכנולוגיות במחוז ובמטה הארצי, הימ"מ, היחידה האווירית ויחידת המשא ומתן. פרופיל הרוצח שהוכן ביחידה למשא ומתן, לצד הפרופיל הפלילי והמודיעיני של החשוד, הובילו להנחה שמדובר בחשוד עם מסוכנות גבוהה. התכלית האסטרטגית שהוגדרה במחוז קבעה שיש לבצע את מעצר החשוד בטווח זמן מידי, ללא פגיעה נוספת באזרחים ובשוטרים.", הסביר מפקד המחוז את התייחסות המשטרה לנושא מיד לאחר הרצח. "לא ניתן לפרט, מטעמי ברורים, את עומק התווך הטכנולוגי שהופעל באירוע הזה, עולם תוכן מורכב ומתקדם ששם את משטרת ישראל בקו הקדמי של יכולת מבצעית טכנולוגית, כלי שובר שוויון שהוכיח את עצמו גם באירוע זה.", אמר כהן.
הוא פירט את השתלשלות האירועים עד להתקלות ברוצח: "עם חזרתי מחו"ל ביום שישי, ביצעתי הערכת מצב בשעות הערב בחפ"ק המבצע במטה המחוז. למחרת, ביום שבת, המשכתי לעקוב אחר הפעילות בחפ"ק היחידה המרכזית. כאשר התברר שהחשוד זיהה את כוחות הבילוש ופתח בנסיעה פרועה, תוך סיכון ממשי של אזרחים ונהגים, החלטתי לצאת לשטח. החלטה זו נובעת מתפיסת עולמי הפיקודית, לפיה מוטל על המפקד להיות סמוך לכוחותיו בשטח. המסוכנות הברורה שעלתה מהחשוד שהחל בנהיגה פרועה וההערכה שהוא חמוש ועלול לסכן אזרחים, הובילה אותי להתמקם במעגל הפנימי לפיקוד ולשליטה הדוקים על מהלכי האירוע. לתפיסתי זו אחריותי כמפקד המחוז".
ברכב נמצאו שני חורי כניסה של הירי, רק לאחר נתיחה הסתבר כי נהרג מכדורו האישי.

זירת ההתקלות (צילומים: חטיבת דובר המשטרה)
זירת ההתקלות (צילומים: חטיבת דובר המשטרה)




צילומים: חטיבת דובר המשטרה
צילומים: חטיבת דובר המשטרה

"תוך כדי האזנה לרשתות הבילוש וסריקת השטח, נתקלנו ברכב החשוד בלוד כשהוא נוהג ברחוב הומה אדם, נשים וילדים, ומסכן אותם. עוזרי שנהג ברכב גילה אומץ לב ומקצועיות וניגח את רכב החשוד והביא לעצירתו. בשבריר שנייה ניצלתי את עצירת רכב החשוד, זיהיתי את ידי החשוד מונפות בתנועת אחיזה של חפץ, ואת פוטנציאל הסכנה המידית לחיי אזרחים והכוח המשטרתי. יריתי לעבר החשוד על מנת לנטרלו. זה היה רצף מבצעי של רסיסי שנייה לקבלת החלטות. ברכב החשוד נמצאו שני חורי כניסה של הירי, בכיסא הנהג ובמשקוף הדלת. מותו של החשוד נגרם מירי עצמי שבוצע במקביל, באותו שבריר שניה, לירי שבוצע עליו. דבר הירי העצמי של החשוד נודע לגורמי הזיהוי הפלילי רק לאחר נתיחת הגופה במכון לרפואה משפטית ולא ניתן היה לזהותו בתנאי הזירה".
בכל הנוגע לפרסום כי הוא היה היורה שחיסל את הרוצח אמר מפקד המחוז: מהרגע הראשון ועד לרגע זה, לא פורסמה באף הודעה רשמית של משטרת ישראל זהות היורה באירוע. נמנעתי משטף של בקשות לראיונות. מי שמכיר אותי, בארגון ומחוצה לו לאורך עשרות שנות שירות, יודע את נטייתי להתרחק מאור הזרקורים ומבולטות תקשורתית. את שמי בניתי בעבודה קשה ובפיקוד בליבת התפקידים של משטרת ישראל ולא על ידי ראיונות בתקשורת.
אני מאמין בחופש העיתונות ובהיותה גוף ביקורת חיוני במדינה דמוקרטית, יחד עם זאת, יש חשיבות לסיקור עובדתי שאינו מושפע מגל פרסומים כזה או אחר. במקרה זה, סיקור אירוע שהוא הישג מבצעי ברור, כחלק מאקלים ביקורתי כלפי המשטרה, יש בו כדי לרפות את ידם של עשרות שוטרים חדורי מוטיבציה, שפעלו מסביב לשעון לאורך המבצע".

החשש היה כי פרסום תמונת הרוצח יסכן את הציבור ויגרום לו להסתתר

כהן התייחס בדבריו לביקורת הקשה שהוטחה במשטרה שמנעה פרסום תמונת הרוצח בציבור במטרה לאפשר לציבור לזהות ולעזור בלכידתו על ידי זיהוי ומיקומו. "הצורך לפנות לעזרת הציבור באמצעות פרסום תמונת חשוד בבריחה מוגדר במשטרת ישראל על ידי הגורם המבצעי-חקירתי בלבד." אמר כהן והסביר: "ביטחון הציבור הוא ערך עליון וממנו נגזרת התכלית המבצעית לאיתור החשוד ונטרולו לפני שיספיק לפגוע בחפים מפשע. פרופיל הרוצח שהוכן הגדיר אותו כעבריין ערמומי, מתוחכם וקר רוח הבקיא ביכולות רשויות האכיפה. הנחת העבודה הייתה, כי כל עוד קיים היתרון הטכנולוגי של הכוחות על החשוד, לצד החשש שפרסום תמונתו יגרום לו לרדת למחתרת ואף יהפוך אותו למסוכן, ביתר שאת לסביבתו, שיש להימנע מפנייה יזומה לציבור הרחב, לקבלת סיוע. שיקול הדעת להימנע מפרסום היה נכון ואפשר את ניתובו, של החשוד ברצח, למפגש עם כוח משטרתי ולא עם אזרחים תמימים".
יאן גבריאלוב
יאן גבריאלוב

עיקרי האירוע ופעולות המשטרה על פי התחקיר
בתאריך 25.5.16 אירע רצח כפול ברחוב פיק"א 23 ראשל"צ, בו נרצחו אנסטסיה רוסנוב בת 29 ואליעזר קנדינוב בן 34 ז"ל. החשוד בביצוע הרצח יאן גבריאלוב בן 36, תושב גני תקווה בן זוגה לשעבר של המנוחה בעל עבר פלילי עשיר בתחום אלימות ורכוש. מממצאי החקירה עולה כי הרקע לרצח היה סירובו של החשוד להשלים עם רצון המנוחה להיפרד ממנו.

בתאריך 22.5.16 בשעה 21:00 לערך, הגיעה אנסטסיה רוסנוב ז"ל לתחנת המשטרה בראשל"צ ומסרה תלונה כנגד בן זוגה לשעבר יאן גבריאלוב, עמו הייתה בקשר זוגי של שנה וחצי האחרונות ועד לפני חודשיים. זו הייתה תלונתה היחידה במשטרת ישראל בעניין גבריאלוב.

בתלונתה מסרה המנוחה כי לאחרונה ניסתה להיפרד מגבריאלוב מס' פעמים אך זה איים על חייה. עוד טענה המנוחה כי גבריאלוב נוהג לעקוב אחריה וכי סטר לה לפני כחצי שנה ואיים להרוג אותה. בנוסף מסרה כי לפני ארבעה חודשים מצאה את צמיגי מכוניתה חתוכים וכי חשדה נפל על גבריאלוב. כל הפרטים האלה, נמסרים למשטרה לראשונה ביום ראשון 22/5/16, שלושה ימים לפני הרצח.

בעת הגשת התלונה, קיבלה המנוחה שיחת טלפון מהחשוד, אשר טען בפניה כי הוא יודע היכן היא נמצאת. בקרב החוקרים עלה חשד שגבריאלוב עוקב אחריה, ובהנחיית החוקרים מבוצעת, בו במקום, בדיקת חבלן לרכבה של המתלוננת לשלילת הצמדת מכשיר איתור – ללא ממצאים. בנוסף, צוות בילוש של התחנה נשלח לביתו של החשוד בגני תקווה וממקם תצפית במקום.

מבוצעים שלושה ביקורי ניידות נוספים במקום מגוריו של גבריאלוב במהלך הלילה ע"י סיור תחנת מסובים לשם איתור החשוד.

באותו לילה בשעה 23:25, שוחחה חוקרת מתחנת המשטרה בראשל"צ עם עובדת סוציאלית מטעם הרווחה של הרשות המקומית בבקשה להוציא את אנסטסיה למקלט. תחילה המנוחה סירבה לצאת למקלט ולאחר שכנוע מצד הקצין התורן והחוקרת בתחנה היא נענתה לבקשה.

בשעה 02:40 הועברה המנוחה למקלט באזור הצפון במונית ובליווי אבטחתי של ניידת בילוש. חוקרת במשטרת ראשל"צ ביצעה בשעה 04:20 וידוא טלפוני להגעתה בבטחה של אנסטסיה למקלט ולקליטתה כנדרש בו.

חוקרת בתחנת ראשל"צ יצרה קשר עם אם ילדו של החשוד, וביררה אם החשוד נמצא אצלה ומוסרת לה כי הוא דרוש לחקירה.

23.5.16 (יום ב') – יום לאחר הגשת התלונה, עיקרי פעילות:
• הוצא צו מעצר בהעדר נגד החשוד בבימ"ש ראשל"צ ועודכנו מעברי הגבולות.
• בוצעו ביקורי ניידות משטרה ע"י סיור פ"ת בכתובתו של החשוד ואצל בני משפחתו, ללא ממצאים.
• בוצעו מספר ניסיונות לאתר החשוד באמצעות מספרי הטלפון ברשותו.
• הוצאה בקשה לקבלת מסמכי חברת ההשכרה בצומת גלילות, חברה ממנה נהג החשוד לשכור כלי רכב לשימושו.
• חוקר משטרת ראשל"צ שוחח בשעות הבוקר עם המנוחה טלפונית בעת ששהתה במקלט לשם המשך טיפול בתיק.
• בשעה 19:15 הודיעה המנוחה טלפונית לחוקר תחנת ראשל"צ כי היא החליטה לעזוב את המקלט ולחזור לביתה.
• בשעה 20:00 שוחח טלפונית קצין החקירות משטרת ראשל"צ עם המנוחה ועדכן אותה כי החשוד טרם נעצר. כאשר הוא הבין שהמנוחה עומדת על דעתה לעזוב את המקלט הוא מסר לה את מספר הטלפון האישי לשמירת קשר, תדרך אותה לגילוי ערנות וביקש ממנה לקבל עדכון מידי, בכל יציאה שלה מהבית.

24.5.16 (יום ג') – עיקרי הפעילות:
• התקיימה הערכת מצב מיוחדת בראשות סגן מפקד התחנה, במהלכה מוצגת סקירת של כלל הפעולות שבוצעו עד כה מצד כלל המערכים השותפים למבצע וכן הפעולות המתוכננות לביצוע במהלך היום בדגש על ניסיונות לאיתור החשוד בציר הטכנולוגי והמבצעי.
• המנוחה מזומנת פעם נוספת על ידי חוקרי משטרת ראשל"צ ועומדת על דעתה לא לחזור למקלט.
• מועברת דרישה למוקד 100 המחוזי למתן עדיפות לקריאה מהכתובת ומס' טלפון של המנוחה.
• מבוצעת פניה למנוח אליעזר קנדינוב ז"ל, בן זוגה של המנוחה להגיע לגביית עדות אך הוא מסרב להיות מעורב בתיק.
• ניתנת הנחייה לשמור על קשר רציף עם המנוחה.
• בין השעות 10:00 – 17:00 בוצעו במסגרת מאמצי האיתור של החשוד ביקורת ניידות משטרה במספר כתובות בעיר פ"ת, חולון, בת ים וגני תקווה וכן ביקורת צוות בילוש אצל בני משפחתו ומכריו של החשוד.
• 10:00 – 17:00 בוצעה תצפית ומארב בלשים בסמוך לביתו של החשוד.
• בשעה 14:30 נגבתה עדות נוספת מהמנוחה במהלכה היא חוזרת על סירובה לחזור למקלט.
• בין השעות 22:00 – 03:00 בוצע מארב על ביתו של החשוד ע"י צוות בילוש.
• מבוצעת ביקורת גבולות ע"י קצין תורן לגבי יציאת החשוד ומעברים יבשתיים.

25.5.16 (יום ד') – עיקרי פעילות:
• בשעה 08:00 הוחתם צו לפעילות טכנולוגית נוספת.
• בשעה 10:00 שוחחה חוקרת תחנת ראשל"צ עם המנוחה והדגישה בפניה את הצורך לצאת למקלט וביקשה לדעת מתי היא תגיע לתחנה. המנוחה השיבה שהיא ממתינה שיבואו לקחת אותה לתחנה.
• בשעה 10:00 מועברת בקשה לחברת ההשכרה כולל העברת צו בימ"ש לשם קבלת פרטי רכבים מצד החשוד.
• בשעה 11:00 מועבר דיווח כללי לכלל הניידות בדבר פרטי החשוד, כתובת המנוחה וביצוע סיורי נוכחות במקום.
• חברתה של המתלוננת מתבקשת למסור עדות.
• בשעה 12:20 נגבית עדות מאמה של המנוחה בתחנת המשטרה, בה מסרה הידוע לה אודות תלונת בתה.
• בשעה 14:26 מתקבלת הודעה מציאת 2 גופות בדירת המנוחה ברחוב פיק"א 23 ראשל"צ ויוצאות ניידות לזירה. הגעת ניידות לדירה ב-14:33.
• 15:59 – הקפצת צוות ימ"מ.
• 19:46 – יחידת המשא ומתן מתבקשת להכין פרופיל פסיכולוגי- התנהגותי של החשוד ומתייצבת בחפ"ק.
• המשך מאמץ רצוף עד יום שבת בערב, בהיבטי מודיעין מבצעי, לרבות פעילות מבצעית בבאר שבע, שדרות, קריית אונו, עפולה, מזרע ,עכו.

יום שבת 28/5/16
• החשוד נע מצפון הארץ לכיוון המרכז וכוחות נעים לעברו. 18:32 באיזור מחלף נשרים הוא מזהה כוח בילוש ויורד מכביש 6 לכיוון כביש 44 ופונה ימינה לכיוון כביש 40 במגמה צפונה. כוחות מבצעיים מצמצמים טווח לאזור.
• החשוד ממשיך צפונה בצומת גינתון ובחיבור עם כביש 1 מבצע פניית פרסה וחוזר דרומה על כביש 40, חוצה באור אדום את צומת גינתון ומסכן את משתמשי הדרך.
• החשוד פונה ימינה מכביש 40 לשדרות הציונות בלוד ופותח בנסיעה פרועה בשטח מגורים תוך שהוא חוצה צומת באור אדום.
• החשוד נמלט מחסימה ברחוב הרחובות גבריאל-ירושלים, רכב הימ"ר ובו מפקד המחוז ועוזרו, שומעים על נתיב הבריחה בגל הקשר ונוסעים אחריו לתוך רח' גבריאל.
• החשוד נכנס בנהיגה פרועה ומהירה לרחוב חיים חורי, בו מצויים אזרחים וילדים, תוך סיכון ממשי של ילדה עם קורקינט על הכביש בצומת רחוב תפוז-חורי.
• עוזר מפקד המחוז הנוהג ברכב הימ"ר מנגח את רכב החשוד סמוך לצומת זיגלבוים – חורי גורם לסיבוב הרכב ומנגח פעם נוספת את דלת הנהג למנוע את יציאתו מהרכב.
• מפקד המחוז מזהה את ידי החשוד מונפות בתנועת אחיזה של חפץ ואת פוטנציאל הסכנה המוחשי והמידי לחיי אזרחים וכוח השוטרים, ויורה לעבר החשוד בכדי לנטרל אותו. הירי פוגע בכיסא הנהג ובמשקוף הדלת, סנטימטרים ספורים מגופו של החשוד. בדיעבד לאחר נתיחת הגופה הוברר שהחשוד נהרג מירי עצמי שבוצע במקביל לירי עליו, באותו אקדח בו ביצע את הרצח.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן