Skip to content

יורו 2016 – אוקראינה מול פולין משחק בסיכון?

שימו 60, 70, 80 אלף גברים במקום אחד עטפו אותם בדגלים שונים מלאו את כרסיהם בירה ו... כמובן שתהיינה קטטות. אבל מכאן ועד סיפורי המלחמה, המופצים בעולם כולו, המרחק גדול.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

קחו. 70 אלף גברים, תנו להם דגלים לאומיים, כדורגל ובירה בזול ככל שיוכל כבדם לספוג. ואל תתפלאו שיש קטטות. אבל מכאן ועד למהומות אלימות או תאורים פלסטיים של מלחמה ברחובות אירופה (בעיקר מארסיי) זה מגוחך.

סלפי בינלאומי - סיכון אמרתם? - צילום: עמית מנדלזון

הערב התייצבו במארסיי נבחרות פולין ואוקראינה למשחק שהוגדר מראש על ידי המשטרה והמארגנים כמשחק בסיכון גבוה (אפשרות סבירה עד בטוחה לאלימות) בשעות אחרה"צ ירדתי לנמל וכל מה שראיתי הוא אחווה, צילומי סלפי משותפים וצעקות "פולסקה פולסקה" של אוקראינים ופולנים יחדיו.

פולנים יש לא רק בפולניה - צילום: עמית מנדלזון

הרחובות מלאים פולנים ופולניות אוקראינים ואוקראיניות, צבע, שמחה והרבה הרבה … איך לא. בירה. אלימות? יש שמועות על קטטות מקומיות. אני לא ראיתי. כולם מספרים שהיו אבל איש לא ממש ראה. נו טוב כמו שאמרתי יותר מדי בירה ויותר מדי גברים במקום אחד.

אוהדות - צילום: עמית מנדלזון

האמת היא שלמרות החגיגה הצבעונית והנהדרת מטרידה אותי ההונאה: מיד עם הכרזת מצב החירום בצרפת אחרי התקפת הטרור הרצחנית בפאריז הוצבו במארסיי 6 (שישה) חיילים שלמים שמפטרלים בעיר בפנים חתומות. שישה חיילים? בעיר השניה בגודלה בצרפת? או קי ברור שזה מראית עיין ואף אחד לא פוחד ממתקפת טרור. בא היורו והוכיח בשנית שמדובר בהונאת ענק. למי ששואל על סדרי הבטחון…אין דבר כזה. הדבר היחיד שמפחיד את המארגנים הוא שהאוהדים יצאו מכלל שליטה. אם היו חוליות טרור מסתובבות ברחבי צרפת הרי שנהרות של דם היו זורמים ברחובות. כוחות המשטרה המוצבים בעיר הם בפירוש לפיזור הפגנות ומהומות.

יחידת הכלבנים של משטרת מארסי - צילום: עמית מנדלזון

מיד עם תום המשחק ירדתי חזרה לנמל ונדהמתי לנוכח כמויות השוטרים שהמתינו לאוהדים החוזרים מהאיצטדיון. חמושים עד לאזניהם. כל היחידה ללוחמה בפשע (היס"ם של מארסיי אם תרצו) יחידת הכלבנים, והרבה הרבה כלי משחית.

היחידה ללוחמה בפשע - בלשים בלבוש אזרחי - צילום: עמית מנדלזון

אוהד פולני שאל אותי בתמימות "כל אלו בשבילנו?" והצביע על גדודי השוטרים. לא ידעתי מה לומר. שאלתי את אחד השוטרים אם היו אירועים שמצדיקים כוח מטורף כזה. "זה ליתר בטחון" הוא ענה לי.

שוטרים - צילום: עמית מנדלזון

אבל, עזבו קונספירציות וקבלו קצת אווירה. קחו בחשבון שהאצטדיון במארסי ה"וולודרום" מכיל 86 אלף מקומות ישיבה עכשיו תארו לעצמכם איך נראים רחובות מרכז העיר של מארסיי בטרם משחק. אדום לבן פולני בכל מקום וצהוב כחול אוקראיני יותר בכיוון הנמל. הפולניות יפות האוקראיניות עוד יותר (כן, אני יודע שכבן לפולניה עשיתי טעות פטאלית עכשיו). במעלה רחוב Senac יש מסעדה פרנקו-פולנית – כן יש חיה כזו אוכל פולני/צרפתי אכלתי שם ותאמינו לי… היה לו טעם של אוכל צרפתי, אבל  למה להיות קטנוני. הבעלים הוא פולני למהדרין ודאג לקשט את הרחוב בהתאם, בהנחה די אידיוטית שיהיו לו יותר לקוחות. ממתי אוהדי כדורגל אוכלים במסעדה?

רחוב Senac והפולנים - צילום: עמית מנדלזון

מכל הצבעים הללו, דבר אחד ברור, מדוע השוטרים שמו שבע עיניים על הפולנים גם אחרי שניצחו את המשחק שהעלה אותם לשמינית הגמר. הם גדולים , מה זה גדולים, ענקיים וכשהם בקבוצה זה עוד יותר מפחיד, בעיקר כשרובם גלוחי ראש.

גדודים של פולנים אחרי המשחק - צילום: עמית מנדלזון

אבל תרגיעו. בסביבות 10:30 בלילה לאט לאט התפזרו כוחות המשטרה, וכל העיתונות שהמתינה בקוצר רוח למהומות נעלמה גם היא וכל מה שנשאר זה רומנטיקנים בצהוב כחול ואדום לבן על רקע הנמל הישן היפהפה של מארסיי. שום מהומות ושום בטיח.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן