Skip to content

סירוב לתת גט – עבירה פלילית – קבע היועץ המשפטי לממשלה

תביעת צעירה חרדית לשחררה מעגינותה, התגלתה בבית הדין הרבני בתל אביב יפו כסיפור שכלל בתוכו את כל המרכיבים הנדרשים לסרט. גיבורת הסיפור היא צעירה חרדית משותקת שניצבת חסרת אונים מול ה"גביר", אב בעלה העשיר כקורח. הסיפור כולל גם ניסיון לשחד לכאורה שופט שמסתיים בתלונת רבני בית הדין למשטרה, פרקליט צמרת של ה"גביר ואשתו" המואשם בביזוי […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הנחה היום  (רביעי) את משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בנוגע למקרה שהובא בפניו לאחרונה, במסגרתו ניתן על ידי בית הדין הרבני פסק דין המחייב אדם ליתן גט לאשתו. ההנחיה לחקור את המקרה במישור הפלילי הועברה לטיפול משטרת ישראל, באמצעות פרקליטות המדינה.
במסגרת פסק הדין נקבע כי בנסיבות העיגון החמורות ניתן אף לכפות את הבעל לתת את הגט. באותו מקרה, מצא בית הדין הרבני כי אביו של הבעל הוא הגורם הדומיננטי מאחורי הסירוב למתן הגט. בית הדין הרבני החליט לעכב את יציאת האב מן הארץ ולהורות כמו כן על מאסרו ל-30 יום (במישור האזרחי) מכוח פקודת ביזיון בית המשפט.
כנגד החלטות בית הדין הרבני עתר האב בית הדין הגבוה לצדק, עתירה שעודנה תלויה ועומדת.
בעקבות הממצאים החמורים שעלו מההליך בבית הדין הרבני, פנה מנהל בתי הדין הרבניים אל היועץ המשפטי לממשלה בבקשה כי תיפתח חקירה פלילית כנגד האב, בחשד לשידול בנו להפר הוראה חוקית לתת גט, וכן כנגד הבעל עצמו ומעורבים נוספים.

אי מתן גט מעשה פלילי - היועה"מ אביחי מנדלבליט (צילום מסך רשת ב')
אי מתן גט מעשה פלילי - היועה"מ אביחי מנדלבליט (צילום מסך רשת ב')

במענה לפניית מנהל בתי הדין הרבניים, הבהיר היועץ המשפטי לממשלה את עמדתו העקרונית, ולפיה קיים אינטרס ציבורי משמעותי במתן כלים להתמודדות עם מצוקתן הגדולה של עגונות, ועם הפגיעה הקשה בחירותן ובכבודן. עמדת היועץ המשפטי לממשלה, אשר אימץ את המלצת פרקליט המדינה, היא כי בנסיבות המתאימות, יש מקום לבחון גם הפעלת כלים פליליים לשם כך.

עורך דין הנתבעים שרגא אליעד נקנס אישית ב 10 אלפי שקלים על ביזיון בית הדין

עו"ד שרגא אליעד (צילום: אתר התנועה לאיכות השלטון)
עו"ד שרגא אליעד (צילום: אתר התנועה לאיכות השלטון)

פרקליט הצמרת הידוע, עורך הדין שרגא אליעד, אשר ייצג את הורי הבעל המעגן שהופיעו בפני בית הדין הרבני, נקנס עצמו על ידי בית הדין בהוצאות משפט אישיות סך של 10 אלפי שקלים. בפסק דינו כתבו שופטי בית הדין הרבני כי עו"ד אליעד התבטא ב"התבטאויותיו המבזות – החוזרות ונשנות – כלפי בית הדין, אשר מקומן לא יכירן", "אולם, לאחר שההתנהגות המבזה וההכפשות חזרו ואף הגיעו לשיאים חדשים", הודיע בית הדין לעו"ד שרגא כי "יהיו הוצאות אישיות על ביזוי מתמשך של בית הדין פעם אחר פעם".
זאת ועוד, "ברור לנו כי התבטאויות קשות ומבזות מעין אלה לא היה מעז עו"ד שרגא להעלות על דל שפתיו כנגד בית המשפט האזרחי, על ערכאותיו השונות. לדעתנו, עו"ד שרגא עשה זאת במתכוון ומתוך מחשבה מראש בניסיון לקעקע את הלגיטימיות של בית הדין הרבני". כתבו הדיינים.

לסיכום עניינו של שרגא כותבים הרבנים כי "ידוע גם יודעים אנו כי עו"ד שרגא יעשה שימוש בהטלת הוצאות אישיות אלו במסגרת הכפשותיו כלפי בית הדין, ואף לא יהסס להיעזר בכך כסיוע לטענותיו נגד בית הדין ובעיקר נגד אב בית הדין, כי היה מוטה וכי גמר בדעתו עוד מתחילה להכריע כנגד הנתבעים ולפגוע בעבודתם הנאמנה של באי כוחם. לא נכחד כי משום כך שקלנו לוותר על הוצאות המשפט, כדי לא לתת סיבה נוספת להלעיז על בית הדין. מכל מקום, לנוכח חומרתן של ההתבטאויות והישנותן נגד בית דין רבני שהוא חלק אינטגראלי ממערכת המשפט הישראלית, הגענו לכלל מסקנה כי לא נכון יהיה להבליג על כך".

לקריאת הפרוטוקול המלא

זהו סיפור "סינדרלה" מול ה"הגביר המלך" אב בעלה –  כתבו הרבנים

סיפור הדיון בבית המשפט פורש לפנינו סאגה ששום סרט בוליוודי לא היה פוסח עליה.
במרכזה עומדת צעירה חרדית ממשפחה עניה "סינדלה" כפי שכינו אותה שופטי בית הדין בפסק דינם, שנישאה לבעלה שהגיע מ"משפחה עשירה כקורח". לפני כ -11 שנה הגיעה הצעירה וילדיה לביקור מולדת וכאן לקתה באירוע מוחי קשה שהותירה משותקת בפלג גופה העליון ומוגבלת בתנועותיה עד היום. "לאחר תקופה קצרה, ננטשה האישה החולה והנכה על ידי בעלה ונשארה בארץ, ואילו בעלה שב לו לחו"ל. מאז – במשך למעלה מעשר שנים הוא מעגן אותה באכזריות ומסרב ליתן לה גט".
בהמשך נתן בית הדין הרבני פסק דין שחייב את הבעל לתת גט לאשתו הנכה.  אלא ש"הבעל המתגורר בארה"ב התעלם מפסק הדין ואף לא טרח לערער עליו. הדבר אינו מפתיע שכן הבעל גם אינו מכבד פסק דין של בית משפט לענייני משפחה אשר חייב אותו לשלם מזונות לילדיו".
האישה טענה באמצעות עורכי דינה כי "חמיה וחמותה – הוריו של הבעל המעגן, המשתייכים מגזרית לציבור החרדי-חסידי ומתהדרים בעושרם הגדול ובפעילות פילנטרופית לטובת מוסדות חסידות ירושלמית ידועה, הם העומדים אחרי עיגונה".
טענותיה שחמה, אבי בעלה הוא זה שמנהל את ה"הצגה" ולבנו אין מה לומר בנושא ולו מילה אחת, קיבלו תוקף מפי מנהל אגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים שנסע לארצות הברית להיפגש עם הורי החתן והיפגש בסופו של דבר עם אביה.
האב התגלה כאדם נוקשה ויהיר שסירב להתיר לבנו להתגרש מהאישה.  לכן, כשהוא הגיע לארץ עם רעייתו, הוציא בית הדין הרבני צו עיכוב יציאה מהארץ וזמן את בני הזוג להעיד במשפט למתן הגט של בנם שנותר בארצות הברית. לשאלות בית המשפט התברר כי הבן שאיננו תומך כלכלית בילדיו ובאשתו הנכה מאז שנטש אותה, חי בבית פאר בארצות הברית עם בת זוג אחרת.

החם: אם אצטרך ניקנה מאה רבנים ב-5 אלפי דולר
על פי העדויות שנשמעו בבית הדין הרבני, אביו של סרבן מתן הגט התבטא מספר פעמים כי אם יצטרך הוא "יקנה  ב- 5 אלפי דולר מאה רבנים" שיתנו היתר לבנו להינשא בלי שייתן לאשתו גט.
במהלך הניסיונות לשכנע את הגביר העשיר לתת לבנו אישור לתת גט לאישתו, דרש האב מאות אלפי דולר מהאישה חסרת הכל וביניהם חצי מסך של 1.5 מיליון דולר אותם היא צפויה לקבל מחברת הביטוח שלה, דרישה שבסופו של דבר הוא ביטלה לאחר שהציגו בפניו את דבריו שהטיח במנהל אגף העגונות כי "אתה מבזבז את הזמן שלי, אני לפני יומיים-שלושה סגרתי עסקה של שלושה מיליון דולר, השכרתי מבנה למטה הבחירות של בוש. מה אתה עושה?".  על מנת שלא יצטייר באדם שחומד רק כסף, ביטל האב את דרישותיו, פסקו רבני בי הדין הרבני.

האגו של האב והרצון לנקום בצעירה  עומדים מאחורי כל סירוב הגט
בפרק שיוחד לעדות האב ציינו ברבנים כי "הזכרנו את הפנייה שקבל אב בית הדין מאישיות נכבדה שנועדה להבהיר כי [האב] זכאי "ליחס מיוחד" נוכח היותו "גביר גדול". צוין בהחלטה כי התנהלותו של "הגביר הגדול" הסבור לתומו כי אפשר להשפיע "ולקנות" גם דיינים, והוא "כועס מאוד" נוכח התגלית כי במערכת בתי הרבניים אין משוא פנים בדין ולא ניכר שוע לפני דל, תואמת להפליא לתיאורי "גבירים" ספרותיים-ציוריים והייתה אפילו משעשעת לולא היינו עוסקים בפרשת עיגונה של אישה צעירה ואומללה". " אכן, ככל הנראה, לא ב"גביר" בלבד עסקינן אלא ב"מלך", כצבו הדיינים בפסק דינם. על התרשמותם מהאב העשיר הם כתבו כי לפניהם התגלה "אדם גס רוח ויהיר, שאינו מהסס לדבר בעזות ובחוצפה גם כלפי בית הדין פעם אחר פעם. מעדותם של העדים האחרים ואף ממה שראו עינינו ולא זר מתברר כי מורגל הוא לחשוב כי "בעל המאה הוא בעל הדעה" ואין הוא בררן במיוחד באשר לאמצעים שאותם הוא מנסה להפעיל כדי להשיג את מטרתו – להטעות ולהטות".
במהלך הדיון התברר כי הצעירה העגונה איננה מבקשת דבר למעט הגט, תוך שהיא מוותרת על כל סעד, חלוקת רכוש ומזונות מבעלה. "מדוע אם כך האב לא מתיר לבנו לתת לה גט?", תמהו הדיינים וקבעו כי ראשית "אין ספק כי לא הבעל הוא המעגן האמִתי אלא הוריו וליתר דיוק אביו. הבעל-הבן ביד אביו הוא "כחֹמר ביד היוצר".

"ה"אגו" הוא השחקן הראשי והוא היסוד הנפשי העומד מאחורי העיגון וביזיון פסק הדין"" כתבו הדיינים. "בעינינו חזינו את ה"אגו" של הגביר הגדול המבהיר לבית הדין כי עליו אסור לצעוק, שהרי "ספר תורה של מלך" יש לו; ששולח שליחים לבית הדין להבהיר כי זכאי הוא לייחס מיוחד; שאומר כלאחר יד לאב בית הדין הדן בעניינו "אתה לא יודע מה אתה עושה… ו"אם אתה רוצה לדבר כמו שצריך בסדר, אם אתה רוצה לשחק אִתי…". האגו של האב והרצון לנקום בצעירה  עומדים מאחורי כל סירוב הגט", הם פסקו.
"אכן אפשר להבין שהגביר-המלך לא חפץ ב"סינדרלה" אלא שבמקום שיחפוץ "לתקן את המעוות" באמצעות גירושין, העדיף להותיר לה "לאכול את הדייסה שבישלה" ולהישאר עגונה ונשואה לבנו "על הנייר", בעוד הבן עצמו יהיה "מסודר" במחיר חמשת אלפים דולר של היתר מאה הרבנים"" נכתב בפסק הדין.  "מסתבר כי התנאים והתכתיבים לא היו אלא עלה תאנה ל"אגו" ולנקמה", נכתב לסיכום הדברים. בית המשפט עיכב ביצוע החלטותיו בשל העובדה שנתן לאב ואשתו 10 ימים להגיש ערעור בבית הדין הגבוה לצדק.
עורך הדין שרגא אליעד לא הגיב לפניות מגפון עד למועד פרסום הכתבה. במידה תגיע תגובתו היא תפורסם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן