Skip to content

הקיץ בפתח, כרתים במתח

כרתים מחכה לכם ולכן. טבע מרהיב על שלל גווניו, חופים בצבעים שלא ראיתם, ארכאולוגיה, וערש ההיסטוריה. כל מה שתבחרו לחופשה השנתית או לנופשון קצר. בטן-גב ואקסטרים, עם או בלי הילדים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
קנוסוס. אתר עתיקות מרהיב. צילמה את ארמון המלך מינוס ענת מנדל
קנוסוס. אתר עתיקות מרהיב. צילמה את שרידי ממלכת מינוס: ענת מנדל

חוקרים בכירים חקרו ומצאו – החופשה המתאימה לכל אחד ואחת היא זאת שמנתקת אותך מהשגרה היומיומית ומעבירה אותך לחוויה אחרת לחלוטין. למשל – אם אתה היפראקטיבי ביום יום שלך, תזזיתי, ללא רגע דל או מנוחה, מומלץ לך סופשבוע רגוע. אם את עובדת ברגוע, ללא מאמץ כלשהו או אתגרים מיותרים, מומלץ לך נופש אקסטרים.

חוף חרסוניסוס רגע לפני שיא העונה. צילמה ענת מנדל
חוף חרסוניסוס רגע לפני שיא העונה. צילמה בביקיני: ענת מנדל

נופש ברגוע – בטן גב על שפת הים או הבריכה, שיטוט חסר תועלת או תוחלת על הטיילת, אפשר קצת WINDOWS SHOPING , ובאופן כללי, שום דבר שמצריך ממך יותר מהפעלת הלסת או חלילה סיבולת לב – ריאה.

נופש באקסטרים – יכלול טיפוס הרים, חציית נחלים או נהרות, חריש קניונים (לא של חנויות, של הטבע) וספורט ימי. בכלל, כל מה שיוצאים ממנו סמוקים, עם דופק גבוה ואודם בלחיים.

ולמה אני מספרת לכם על כל זה ? כי כרתים הוא המקום המושלם, במרחק של פחות משעתיים טיסה, בכל רמות המחיר, ובכל קצב נופש שתבחרו – גם ברגוע וגם באקסטרים.

חנות מזכרות של מוצרי עצי זית. צילמה בהנאה ענת מנדל
חנות מזכרות של מוצרי עצי זית. צילמה בהנאה: ענת מנדל

כרתים, הוא האי הגדול באיי יוון, והשני בגודלו בים התיכון (אחרי קפריסין) שטחו כ- 8,300 קמ"ר ומתגוררים בו כ-600,000 תושבים. האי מחולק לארבעה מחוזות: חאניה, רתימנו, הרקליון, ו-לסיטי, כאשר לכל אחד מהם הייחודיות שלו כמו גם אלמנטים משותפים יפיפיים.

תושבי כרתים מחכים לעונת התיירות (בערך חצי שנה) כמו אויר לנשימה. פשוטו כמשמעו. אנחנו זקוקים לחלופה ראויה למועדוני הנופש בטורקיה שממנה הדרנו את רגלינו בשנים האחרונות.

הנה יש לנו בינגו WIN WIN SITUATION.

כרתים נפלאה לסוף שבוע ועוד יותר נפלאה לשבוע שלם, כל מה שתבחרו לעשות בחופשה השנתית או בנופשון קצר תוכלו לעשות בכרתים. אי שמוקף בחופים מדהימים ביופיים, בכל צבעי הכחול והירוק עם מים צלולים ואופק פתוח מנוקד איים קטנים מרוחקים יותר או פחות.

מלונות "הכל כלול" או חצי פנסיון פרוסים כארמונות פאר לאורך כל החוף, עם בריכות, מסעדות, ופעילויות ימיות, לכל אורך הדרך בין הרקליון , עיר הבירה, ליתר מחוזות האי.

רגע לפני חצות. רחובות שוקקים. צילמה בתדהמה ענת מנדל
רגע לפני חצות. רחובות שוקקים. צילמה בתדהמה: ענת מנדל

בכרתים גם אתרים "מפורסמים" שתועדו בספרות – החל מזורבה היווני, שהפך גם לסרט זוכה אוסקר, שחלקים ממנו צולמו בחאניה ובחצי האי אקרוטירי,  וכלה בספר "האי של סופיה", הוא אי המצורעים, ספינלונגה, אליו ניתן לצאת בשייט ואף לעלות על האי ולחוש את ההיסטוריה לוחשת בין חומות המבצר ושרידי הבתים.

אם בנופש רגוע ננוחם

הרקליון, עיר יפה, צנועה ותוססת, גם אם לא ממש זוהרת. מספקת את הגוון העירוני של החופשה, קצת קניות בחנויות גדולות או קטנות, מדרחוב, שווקים, מזרקות ונציאניות, נמל יפיפה עם חומה ונציאנית בתוך המים וסביב המרינה, וכמובן מגוון מסעדות משובחות.

חומת הנמל בהרקליון הבירה. צילמה את חותם האריה הונציאני: ענת מנדל
חומת הנמל בהרקליון הבירה. צילמה את חותם האריה הונציאני: ענת מנדל

מומלץ ביותר לבקר באתר העתיקות החשוב ביותר באי, ארמון קנוסוס, המספר את סיפור מלכותו של מינוס, ולהשלים את המבט אל ערש ההיסטוריה של התרבות המערבית בעזרת המוזיאון לארכיאולוגיה והמוזיאון להיסטוריה (ניתן לרכוש כרטיסים משולבים, ויש גם הנחה בהצגת כרטיס סטודנט).

חרסוניסוס היא עיירת נופש במרחק של כחצי שעה נסיעה מעיר הבירה, והיא הכי מתאימה לישראלים שבורחים מתורכיה ומחפשים נופש כזה, שמנגיש לך את כל הצרכים והבילויים, בלי להתרחק יותר מדי מהמלון (בכל דרגת תיירות ורמות מחיר שונות) הכל נמצא במרחק הליכה קצר – שפע של מסעדות, טברנות, בתי קפה, מועדונים, גלריות, נמל יפיפה ממנו ניתן לצאת לשייט רגוע ליעדים שונים, וחנויות לכל דבר שתחפצו. פה דרך אגב, המקום היחיד שאני פגשתי בעולם, בו החנויות פתוחות רצוף מבוקר ועד חצות, מה שמאפשר לתיירים לרכוש שמלה, שעון, מצלמה, משקפיים או מטפחת רקומה, כמעט 14 שעות ביממה.

חאניה ורתימנו הן בין הערים היותר רומנטיות שפגשתי (ותאמינו לי שפגשתי…), תתמקדו בחלק "העיר הישנה" של כל אחת מהערים, תלכו לאיבוד בסמטאות השקטות, הצבעוניות, בחנויות המזמינות, בין גלריות של אמנים, וארכיטקטורה מגוונת מימי התורכים או האיטלקים. תרדו לנמל, התבוננו בספינות הקטנות ובחומות העוטפות את האי. חאניה בלילה משרה אוירה קסומה של שקט מרגיע, כאילו הזמן עצר מלכת, האורות זהובים והנשימה הופכת צלולה מרוב נחת.

בכפר פדלה, סבתא אחת מני רבות, רוקמת ומוכרת. צילמה ענת מנדל
בכפר פדלה, בו נולד הצייר אל גרקו, סבתא אחת מני רבות, רוקמת ומוכרת אהבה. צילמה: ענת מנדל

כאשר מתרחקים מן החוף ועולים אל ההרים, פוגשים את אנשי כרתים בכפרים ציוריים ומזמינים. שם תפגשו את הגברים עטויי השפם הגדול (שריד לתקופה העותומנית ?), נשים רוקמות תחרה המוכרות את מרכולתן בפתחי הבתים בשדרות הכפר, וכמובן אוכל מקומי משובח.

עם הילדים אפשר לבקר בכרתאקווריום, האקווריום הגדול של כרתים, בו מאות בעלי חיים ימיים באזור הרקליון ;  בווטרסיטי, פארק המים הגדול, עם מגלשות שונות ופעילות מים לכל המשפחה ; לימנופוליס, הוא פארק מים ושעשועים שנמצא באזור חאניה ובו מגלשות בסגנון רכבות הרים ונהר מלאכותי מרשים.

אם באקסטרים חשקה נפשנו

באי המרתק הזה אפשר ליהנות מטרקים, טיולי ג'יפים, רכיבה על סוסים, ספורט ימי ואתגרי, צלילה ועוד.

הכיף הכי גדול לטעמי, הם טיולי הליכה בקניונים (ערוצי נחל) , בדרגות קושי שונות, לכל אחד מהם צבעים ייחודיים, ונופים מרחיבי לב.

ערוץ הסמאריה. קניון מאתגר, עצום באורכו ועומקו. צילמה חסרת נשימה: ענת מנדל
ערוץ הסמאריה. קניון מאתגר, עצום באורכו ועומקו. צילמה חסרת נשימה: ענת מנדל

אני צעדתי עם קבוצת מיטיבי לכת מקסימה במספר קניונים (קניון לכל יום) ונהניתי מכל רגע, גם כשנשמתי נעתקה ונעלי צרחו הצילו. הנה סקירה קצרה שלמדתי דרך הרגליים – פחות או יותר מהקשה אל הקל –

קניון הסמאריה (SAMARIA GORGE) – מהווה אטרקציה מאתגרת, של 18 ק"מ, בנתיב עמוק, סלעי, ובחלקו כולל הליכה בתוך מים זורמים (אפשר גם מחוץ לשיא העונה, ואולי אפילו עדיף). כ-7 שעות הליכה, המתחילות בגובה של 1250 מ"ר מעל פני הים, ומסתיימות בכפר אגיאה רומלי, בחוף הדרומי של האי, משם חוזרים בשייט אל מרכז האי.

קניון אימברוס  (IMBROS GORGE) – הוא השני בגודלו אחרי הסמאריה, כ-5 שעות הליכה של 11 ק"מ, ובסופו מגיעים אל הכפר העתיק והיפה קומידאטיס.

קניון מילי (MILI) – גם בו ביקרתי באוקטובר האחרון, הזכיר לי ולו במעט את "עין תינה" שלנו. הצבע השוטף את העיניים הוא ירוק עז וריחני מעשבי תבלין ועצי פרי, מלווה באווירה מרגיעה, הצעידה קלה בין עצי הפרי המסוככים מפני השמש, תחנות קמח עתיקות, וגשר עץ מעל פני הנחל הזורם. הכי רומנטי.

קניון הגיה איריני (HAGIA IRINI) – נמצא במערב האי, מרחק של שעה נסיעה מחאניה, מציע מסלול קצר של כשעה עד שלוש שעות, אם בוחרים להמשך לכפר הסמוך (MONI).

קניון מילי. רומנטי להפליא. צילמה שיכורה מריחות הפריחה: ענת מנדל
קניון מילי. רומנטי להפליא. צילמה שיכורה מריחות הפריחה: ענת מנדל

אוכל – למיטיבי לסת

האוכל היווני המעולה, שהפך למסורת היסטורית כמעט בכל בית או מסעדה ישראלית, מוגש כאן כמעט בכל שעות היום והלילה, בטברנות מקומיות אותנטיות, בבתי קפה ממוסחרים, או במסעדות השונות ברמות מחיר וסגנון מגוונים. כולנו מכירים את הסלט היווני, פה זה הדבר האמתי. שמן זית איכותי, זיתים משובחים, והכי חשוב – הכל אורגני. באי ישנו איסור על שימוש בחומרי הדברה ולכן כל המזון, צמחוני או בשרי, הינו אורגני לחלוטין. צמחי התבלין הם מזונם של בעלי החיים המיועדים לאכילה, ואולי בגלל זה לכל תבשיל כאן יש טעם וארומה ייחודיים.

מה שכבש אותי זה הסגנאקי המופלא (גבינה מטוגנת כמו שניצל, שאם מוסיפים לה טיפות לימון סחוט כשהיא מעט מתקררת, זה מעדן ללא תחרות). לא פחות טעים לזלול דולמה אותנטי (עלי גפן ממולאים באורז, בדרך כלל בלי בשר), ודפי זוקיני מטוגנים במעטפת קלילה של פירורי לחם. אם לא הייתי מתחילה בדיאטה השבוע, הייתי ממשיכה ומספרת לכם על ריזוטו פירות ים משובח בסגנון מקומי, סופלאקי, דגים טריים מטוגנים, ועוד מטעמים שרק המחשבה עליהם גורמת לבלוטות הטעם לדרוש עוד, כאן ועכשיו.

כך שותים ראקי. המשקה הכרתי המשכר שנלגם כמו מים אחרי כל ארוחה טובה. צילמה מבושמת: ענת מנדל
ראקי. המשקה הכרתי המשכר שנלגם כמו מים בכל ארוחה טובה. צילמה מבושמת: ענת מנדל

אי אפשר להתעלם מההיסטוריה של האי הזה, כי היא הפכה אותו למה שהוא

נתחיל מכך שהאי כרתים (יש המשערים שהוא האי כפתור, מולדת הפלישתים) הוא ערש המיתולוגיה היוונית המוכרת והידועה, כאן נולדו קרונוס מלך הטיטאנים וזאוס מלך האלים, מכאן נשלחו קורבנות אדם לאתונה מדי שנה, מכאן שלט בית המלוכה מינוס על מזרח הים התיכון ועל יוון עצמה. כאן השתמשו בצנרת למים 2000 שנה לפני הרומאים והאקוודוקטים, כאן סחרו בכדי ענק, והשתמשו בכלי חרס עמידים לפני כל עם אחר. רק צונאמי ענק אחד טרף את הקלפים ואסון הטבע, שהחל בהר הגעש בסנטוריני פגע באי ובשנת 1400 לפני הספירה לערך, נכבש האי לראשונה על ידי המיקנים שניצלו את המצב הקשה והפגיע לטובתם.

ההיסטוריה של כרתים רוויה מלחמות וקרבות אכזריים, כיבוש אחר כיבוש מהתקופה הביזנטית, דרך העותומנית, כיבוש טורקי ואיטלקי, מאבקי כח אכזריים, שודדי ים הבוזזים את יישובי החוף, מלחמות דת, קידוש השם וקידוש הלאומיות, ובכלל חיים תחת דגל יוון שהחלו רק לפני כמאה שנים. בהמשך, כניסה לאיחוד האירופי, וקשיים כלכליים ותחושות של "כיבוש מחדש" על ידי אירופה המודרנית שבא לידי ביטוי בגזירות כלכליות קשות.

כל זה רק מחזק את ההמלצה שלי לבוא ולבקר, בוודאי בחצי השנה של עונת התיירות הבוערת, וגם קצת קודם או קצת אחר כך לטובת טיולי טבע.

המחירים – בדרך כלל יותר זולים מסופשבוע באילת ואפילו מצימר מקביל בגליל, וזה לגמרי חו״ל, מרגש, מרתק, מזמין, מגוון ומפנק.

בקיצור, סעו (זה קרוב), תבלו (בכל דרך שתבחרו), תאכלו (סלט יווני אמתי), קנו הרבה מזכרות (איכותי ולא יקר), והכי חשוב – רוצו לספר לחבר'ה.

שעת בוקר בחוף. אני והגלים לפני בוא השמש. צילמה על קצות האצבעות: ענת מנדל
שעת בוקר בחוף. אני והגלים לפני בוא השמש. צילמה על קצות האצבעות: ענת מנדל
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן