Skip to content

ניסיון ההפיכה בטורקיה – ארדואן: "זהו מעשה בגידה, וזו סיבה טובה 'לנקות' את הצבא"

ההפיכה בטורקיה לא הושלמה. אחרי לילה סוער הודיעה סוכנות הידיעות הטורקית כי לפחות 60 בני אדם נהרגו ברחבי המדינה ו 754 בני אדם נאסרו. ארדואן מאשים: ההפיכה מגיעה מפנסליבניה. לעומת זאת הצבא טוען כי השיג שליטה על המדינה. בשלב זה לא ברור אם יש הכרעה, אך מסתמן כי ההפיכה נכשלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאחר לילה סוער ברחובות ערי טורקיה, במיוחד באיסטנבול ובעיר הבירה אנקרה, הצליחו כוחותיו של רג'יפ טייפ ארדואן, הנשיא הטורקי להחזיר לידיהם הבוקר (שבת) שליטה על נמל התעופה הבינלאומי ולפני שעה קלה נחת הנשיא הטורקי באנקרה וכינס מסיבת עיתונאים בנמל התעופה. ארדואן קרא לעם להתנגד להפיכה וקרא לחיילים להניח את נשקם. "אתם מפנים את נשקיכם כנגד אמותיכם, אחיכם ואבותיכם, באנשיכם שלכם, אנו לא נקבל זאת" אמר הנשיא שהתקבל בתשואות בשדה התעופה בעת שנחת. "אשאר עם אנשיי. אני לא הולך לשום מקום", הבהיר לאחר התשואות. "מדובר במעשה בגידה, סיבה טובה 'לנקות' את הצבא". במהלך הלילה נהרגו לפחות 60 בני אדם בחילופי אש באנקרה ואיסטנבול, כך על פי דיווחי סוכנות הידיעות הרשמית של טורקיה, הסוכנות הוסיפה כי 754 בני אדם נאסרו מקרב מבצעי ניסיון ההפיכה.

לא ברור מי עומד מאחורי ניסיון ההפיכה, אך ארדואן ואנשיו האשימו את יריבו, המטיף פתהוללה גולאן הגולה בפנסילבניה ארצות הברית, אך מקורביו של איש הדת, שהיה בעל בריתו של הנשיא בעבר, הכחישו זאת. צילומי חיילים נכנעים על גשרי הבוספורוס, שודרו בלופ (לולאה) ברחבי העולם. למרות זאת, עדיין לא ברור באם ההפיכה נכשלה.

חיילים נכנעים על הבוספורוס (צילום מסך)
חיילים נכנעים על הבוספורוס (צילום מסך)
ארדואן הבוקר במסיבת העיתונאים (צילום מסך - sky news))
ארדואן הבוקר במסיבת העיתונאים (צילום מסך - sky news))
תמרות עשן מאנקרה (צילום מסך)
תמרות עשן מאנקרה (צילום מסך)

הדיווחים החלו לזרום אמש (ערב שבת) בסמוך ל23:00, הצבא הטורקי הודיע כי הוא השתלט על המדינה וכי רמטכ"ל צבא טורקיה נלקח בשבי על ידי הצבא. כשלושת רבעי שעה מאוחר יותר נודע כי נמל התעופה הבינלאומי באיסטנבול נתפס בידי הצבא ונסגר. ברחובות העיר הוצבו מחסומים וטנקים. תוך כך השתלט הצבא על תחנות הרדיו והטלוויזיה הטורקיים.
ב-23:40 הודיע הצבא הטורקי כי "השתלטנו על טורקיה למען הסדר הדמוקרטי". סוכנויות הידיעות הושדיעו כי הנשיא הטורקי ארדואן, הוחש למקום מבטחים. 24:00 הטלוויזיה הממלכתית ל טורקיה TRT, פורצת בשידור והצבא הודיע כי תפס את השלטון בשם מועצת השלום של העם. קריינית הטלוויזיה המתוחה מסרה כי מועצת השלום של העם מוסרת כי אזרחי המדינה בטוחים. עוד נמסר בהודעה הדרמטית כי הצבא יביא לפני טורקיה חוקה חדשה שתחזיר לידי העם את הדמוקרטיה.
באיסטנבול, העיר הגדולה במדינה, נחסמה לתנועת כלי רכב הערב הנסיעה על שני גשרי סוכנות הידיעות הטורקית "דוגאן" הראתה תמונות של כלי רכב ואוטובוסים מופנים מהמקום. במקביל, באנקרה נשמעו קולות ירי ועדי ראייה דיווחו על מטוסים ומסוקים של הצבא הטורקי שחגים בשמי הבירה. גם באיסטנבול נצפו מסוקים באוויר. הנשיא הטורקי, רג'פ טייפ ארדואן, הוחש למקום מבטחים, כך נמסר.
ראש הממשלה בינאלי ילדרים אמר כי נעשה ניסיון להפיכה צבאית – שהממשלה פועלת לסכלו והבטיח: "שום דבר לא יפגע בדמוקרטיה הטורקית. קבוצה בצבא הטורקי מנסה לבצע הפיכה. הפעולה הצבאית נעשתה שלא כחלק משרשרת הפיקוד. כוחות הביטחון עושים כל שביכולתם כדי להשתלט על המצב. האחראים לניסיון ההפיכה הצבאית ישלמו את המחיר הכבד ביותר".
זמן קצר לאחר מכן הודיע הצבא רשמית כי תפס את השלטון. "כל קשרי החוץ הנוכחיים יימשכו", נמסר בהודעה הצבא. "תפסנו את השלטון כדי להסדיר את הדמוקרטיה, שטון החוק יישאר בראש סדר העדיפויות". נכון לעכשיו רשת האינטרנט נותקה ברובה והמידע המגיע מטורקיה הוא מקוטע.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן