Skip to content

חמאס מציבה תנאים ליישום הסכם הפיוס הפלסטיני

אחרי ירח הדבש הקצר מאוד שלאחר חתימת הסכם הפיוס הלאומי בדוחא, בראשית החודש, מתחילים להתגלע הבקיעים בחזית האחדות הפלסטינית. תנועת חמאס מבינה כי ההסכם עלול לגרוע מכוחה בעזה ולהעניק סמכות כפולה לראש הרשות מחמוד עבאס ובתגובה - מתחילה לפרסם תביעות ותנאים המקשים על יישום ההסכם ועלולים להביא למסמוסו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בכיר פלסטיני הודיע אתמול (ה') כי תנועת החמאס העמידה תנאים חדשים לביצוע הסכם קטר שנחתם בין ראש הלשכה המדינית של התנועה, ח'אלד משעל, וראש הרשות הפלסטינית הנוכחי, מחמוד עבאס (אבו מאזן).

מחמוד עבאס וח'אלד משעל במעמד חתימת הסכם דוחא, בתחילת פברואר
מחמוד עבאס וח'אלד משעל במעמד חתימת הסכם דוחא, בתחילת פברואר

במעמד חתימת ההסכם בתחילת החודש בדוחא בירת קטר, הגיעו השניים להבנות ברורות לגבי רפורמות שיערכו ברשות הפלסטינית על מנת לגשר על פערים רבים שקיימים בין תנועות החמאס והפת"ח. אחת ההבנות החשובות ביותר הייתה הסכמה על הקמתה של של ממשלת אחדות לאומית זמנית שבראשה יעמוד עבאס.

בריאיון לסוכנות הידיעות "רויטרס" אמר בכיר בתנועת החמאס שאחת הבעיות העיקריות בהסכם זה הוא עצם חתימתו בדוחא שבקטר, מקום לא-ניטרלי ומרוחק שבו יכולת התמרון של חמאס הייתה מלכתחילה מוגבלת. בעיה נוספת היא בכפל הסמכויות שניתנות לראש הרשות עבאס, שיכהן במהלך כהונת ממשלת האחדות גם כנשיא וגם כראש הממשלה של הרשות.

לאחר דיון פנימי שערכה תנועת החמאס ביום ד' האחרון בקהיר בניהולו של משעל עצמו, נמסר כי התנועה העמידה תנאים חדשים לצורך הרכבתה של ממשלת האחדות. אחד התנאים הוא שיריון של "תיקי הליבה" בממשלה לטובת חמאס ובראשם משרד הפנים.

הפרשן הפוליטי הפלסטיני סמיר עווד טוען כי הימשכות שלטונה של תנועת החמאס ברצועת עזה היא תנאי מרכזי מבחינת התנועה ליישומו של הסכם דוחא, מאחר שהיא אינה מעוניינת לוותר על שליטתה הביטחונית ברצועת עזה ומעוניינת כי לא יקום איום לשלטונה הבלעדי ברצועה מכל גורם אחר.

יחד עם זאת הוסיף עווד ואמר כי מלכתחילה היה לו ברור שתנועת חמאס לא תיאות לקיים את הסכם דוחא בלא תנאי ומנגד – אם עבאס ייעתר לתנאים שדורשת חמאס הדבר ייחשב כחולשה. עם זאת, אין הדבר אומר שתנועת חמאס לא תמשיך להעמיד תנאים חדשים חדשות לבקרים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן