Skip to content

הרמטכ"ל אייזנקוט: " צה"ל פועל פי פקודות וערכי צה"ל. אם מישהו רוצה אתוס של כנופיה, שיגיד"

בהופיעו בפנני ועדת החוץ והביטחון אמר הרמטכ"ל כי הוא רואה בפגיעה אפשרית באמון הציבור בצה"ל כבעיה חמורה אשר יכולה להקשות על צבא העם הממלכתי למלא את ייעודו. "חיילים לא מקבלים פקודות מבחוץ, ואני לא רואה היום מצב שחייל אומר שרב או מישהו אחר אמר לי אחרת מהפקודה שקיבל. מהיום הראשון לגיוס מוסבר להם ההבדל בין […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הרמטכ"ל, רב אלוף גדי אייזנקוט, מזהיר מפני השתלחויות של פוליטיקאים ושל הציבור נגד צה"ל ואומר כי הוא "בהחלט רואה בפגיעה אפשרית באמון הציבור בצה"ל כבעיה חמורה אשר יכולה להקשות על צבא העם הממלכתי למלא את ייעודו".

צה"ל כ"בית זכוכית". הרמטכ"ל גדי אייזנקוט (צילום: ויקיפדיה)
צה"ל כ"בית זכוכית". הרמטכ"ל גדי אייזנקוט (צילום: ויקיפדיה)

איזנקוט, הופיע היום בפני מליאת ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ אבי דיכטר (ליכוד). במהלך סקירתו, עלו סוגיות שונות שעל סדר היום הביטחוני וכן סוגיות שונות הנוגעות לאמון הציבור בצה"ל. הרמטכ"ל אמר כי צה"ל נמצא ב"בית זכוכית" שקוף לחברה הישראלית אשר מרכיבה אותו, ועל כן כל בעיה מוצפת מיידית. "ההתבטאויות שנשמעו לאחרונה בנושאים מבצעיים שנמצאים בבדיקה במערכת הפיקודית והמשפטית בצה"ל אינן רצויות ואינן משפיעות על ההליכים הפנימיים בצה"ל", אמר הרמטכ"ל. "נאמרו הרבה אמירות ללא ידיעת העובדות, לקידום אג'נדות שאין לקשרן לצה"ל.  אנו רוצים את צה"ל פועל פי פקודות, נהלי פתיחה באש, רוח צה"ל וערכי צה"ל. אם מישהו רוצה אתוס של כנופיה, שיגיד", אמר הרמטכ"ל.

לאחר מכן התייחס הרמטכ"ל לפרשת תא"ל אופק בוכריס ואמר כי חובתו לבוכריס כקצין רב זכויות, לא שונה מחובתו לחיילת ולקצינה שנפגעו. הרמטכ"ל ציין כי תא"ל בוכריס שירת תחתיו בתפקידים רבים, והוא זה שהחליט לקדמו לתפקיד התא"ל הבכיר במטה הכללי, אך היה לו ברור שיש להשעותו עד להתבררות הדברים בבית המשפט. "אמירות שנשמעו כאילו עוצרים את קידומם של קצינים ממגזר מסוים, אין להן דבר עם המציאות".

רבות משאלות חברי הוועדה עסקו בנושאים שקשורים למקומה של הדת בצה"ל. לנושא ענף תודעה יהודית אמר הרמטכ"ל: "התחום כיום מצוי תחת ראש אכ"א ועוסק במחבר ובמאחד ולא בשסעי החברה הישראלית, אשר מקומם מחוץ לצה"ל. יש לנו ייעוד והוא לנצח במלחמה ולהכריע בקרב".

לשאלות על בחירת הרב הצבאי הראשי השיב הרמטכ"ל כי התקיימה בדיקה לפני המינוי אשר כללה התייעצויות בתוך המערכת הצבאית, עם הרבנים הראשיים וגם עם גורמי ביטחון נוספים בהם פעיל הרב קרים, וכולם חלקו לו שבחים על פועלו, פסיקותיו שהן מ'בית הלל', וכי הוא בעל ראייה ממלכתית ופתרונות מקוריים לסוגיות שונות. בנוסף, הדגיש הרמטכ"ל כי לרב קרים חולקו שבחים על פעילותו למען גיוס נשים לצה"ל. כל אלה, בצירוף הרקע המבצעי של הרב קרים, ולאחר שיחת הבהרה שקיים הרמטכ"ל עם הרב קרים, בה הביע בפניו את מורת רוחו מאמירותיו. הרב קרים התנצל על דבריו והרמטכ"ל החליט להשאיר את המינוי על כנו.

לשאלות על התבטאויותיו של הרב לוינשטיין, ראש המכינה בעלי, אמר הרמטכ"ל כי הוא דוחה ומגנה את דבריו, וכי הורה על עצירת כל פעילויותיו בצבא עד להחלטה בבירור שערך לו מנכ"ל משרד הביטחון. המפעל אשר הקים הרב לוינשטיין העמיד לצה"ל קצינים ולוחמים רבים, ועל כך יש לו זכויות, אך אין בכל כדי לבטל את כף החובה של האמירות, שוודאי נשקלות בבירור, אמר הרמטכ"ל.

"חיילים לא מקבלים פקודות מבחוץ, ואני לא רואה היום מצב שחייל אומר שרב או מישהו אחר אמר לי אחרת מהפקודה שקיבל. מהיום הראשון לגיוס מוסבר להם ההבדל בין אזרחים לחיילים, ומה המשמעות של פקודות, ושל רוח צה"ל", אמר הרמטכ"ל.

הרמטכ"ל התייחס לגזרת יהודה שומרון ולירידה החדה בטרור אל מול טענות על כך שצה"ל אינו נלחם בטרור וציין כי אין ביניהן לבין האמת דבר. "יש חיילים שנהרגים ונפצעים, ומאות חיילים הפועלים כל לילה בכדי להגיע לתוצאות אלה, ולמגר את הטרור, כך שאין מקום לאמירות שנשמעות על צבא רופס", אמר הרמטכ"ל. הוא דיווח כי בעשרת החודשים האחרונים נעצרו למעלה מ-3,200 עצורים, נתפסו 200 נשקים והושמדו כ-20 מחרטות לייצור אמל"ח. עוד הדגיש הרמטכ"ל כי חיילי צה"ל הרגו 166 מחבלים ביהודה ושומרון במסגרת הלחימה בטרור וכי נהרגו גם 7 בלתי מעורבים. הרמטכ"ל הביע צער על הרג הבלתי מעורבים אך ציין כי מספר המחבלים ההרוגים זהה כמעט לכמות המחבלים ההרוגים בשבע השנים הקודמות.

לדברי הרמטכ"ל, בשל הפעילות הנרחבת של צה"ל, כמו גם כלל גופי מערכת הביטחון, יש ברחוב הפלסטיני הבנה הולכת וגוברת של חוסר תוחלת בבחירה בדרך הטרור. בנוסף, אין ספק כי אחד הגורמים המרסנים הוא גם העובדה כי ביהודה ושומרון יש 300-400 אלף איש שמקבלים משכורות סדירות ולא היו רוצים לסכן זאת בשביל טרור.

הרמטכ"ל מסר עוד כי בעזה, חמאס מנצל את השנתיים מאז "צוק איתן", השקטות ביותר מגבול גבול עזה מאז 1968, לטובת התעצמות ולריסון ירי הרקטות, אשר רובו מבוצע בידי ארגונים סלאפיים. לשני צדדים אינטרס לשמירת השקט והיציבות. עד כה, הושקעו למעלה מ-1.2 מיליארד שקלים  למציאת מענה לאיום התת-קרקעי, ובנוסף גם מעל 300 מיליון שקלים לבניית המכשול בגבול עזה.

באשר לחזית הצפונית אמר הרמטכ"ל כי לוחמי חיזבאללה אמנם צוברים בסוריה ניסיון בהפעלת כח והתנהלות הלחימה, אך אחוז הלוחמים הגבוה שנשלח לשם, וכמות האבדות הרבה, הכניסו את הארגון למשבר אסטרטגי עמוק. מאגר הטילים של החיזבאללה גדל, ולא מופנה ללחימה בסוריה, אך גם האיכות והיכולות המודיעיניות של ישראל בעניין זה ויכולותיה המבצעיות, השתפרו לאין שיעור מאז מלחמת לבנון השנייה. צה"ל פועל כל העת על מנת להרתיע, להרחיק איום ומצוי ברף מוכנות גבוה מאוד לכל התפתחות אפשרית.

הרמטכ"ל התייחס לנושא תקציב הביטחון ונושא התכנית הרב שנתית "גדעון" וציין כי החודש לראשונה ירד צה"ל מ-40 אלף אנשי קבע, כפי שנקבע בתכנית. עוד אמר הרמטכ"ל כי נכון היה לסכם על 31 מיליארד שקל לצה"ל בחמש שנים, במקום לחזור לשיטת ה"ישראבלוף" בה כל שנה נקבע סכום מסוים ונאמר כי ישונה ויעודכן בהמשך.

יו"ר הוועדה, ח"כ דיכטר העלה בפני מליאת הוועדה הצעת החלטה שמביעה את תמיכתה ברמטכ"ל ובמפקדי צה"ל, וקוראת לשמור את צה"ל מחוץ לוויכוח הפוליטי, על מנת שלא ייפגע אמון הציבור בצה"ל.

בנוסח ההחלטה נאמר: הוועדה שמעה בדאגה את דברי הרמטכ"ל על כך שהאיום המרכזי על יכולתו של צה"ל לממש את ייעודו הוא החשש לפגיעה באמון הציבור בצה"ל.

"הוועדה החליטה לעשות את כל שביכולתה כדי לסייע לצה"ל בהסרת איום זה.

"יש לשמור את צה"ל מחוץ לוויכוח הפוליטי ולאפשר לו להתמודד ללא הפרעה עם האתגרים החשובים העומדים בפניו.

"ועדת החוץ והביטחון סומכת על הרמטכ"ל, מפקדי צה"ל וחייליו ומגבה אותם בהתמודדות עם אירועים העלולים לכרסם באמון הציבור בצה"ל".

1 Comment

  1. קורןנאוה טבריה
    27 ביולי 2016 @ 8:01

    הכנופיה היחידה בפרשת החייל שלנו היא צמרת צה"ל החד"שה,שחרצה את גורלו בטרם בדיקה ואלופים פוליטיים בנוסח יאיר גולן שלא התבייש לשקר ולהשוות את ישראל 2016 לאירופה וגרמניה טרום שואה במקום לדייק בעובדות ולהשוות את ישראל 1948-1977 לאירופה וגרמניה טרם שואה!

    אם אלה מפקדיך ישראל? אזי, משהו רקוב בממלכת צה"ל שלנו!

    "דוח חדש מגלה:גורמי חוץ חדרו לצבא ומשנים את ערכי צה"ל"!
    ('מחלקה ראשונה' 24/7/16)!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן