Skip to content

קריסת החניון: אבד קשר עם 2 לכודים אתם נוצר קשר בשעה האחרונה

אבד קשר עם 2 לכודים שזעקו מתחת להריסות, כוחות החילוץ נערכים לילה ארוך. מניות אפריקה נכסים התרסקו בבורסה. המשטרה: "עד שלא נבודד ונזכה את המקום מנעדרים, אנחנו נמצאים פה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ארבע שעות אחרי קריסת החניון התת-קרקעי ברחוב הברזל שברמת החייל, נוצר אות חיים עם שניים מהלכודים בתוך ההריסות. השניים צעקו למחלצים מבין הריסות המבנה שהתמוטט, וכוח מפיקוד העורף פעל לחבור אליהם יחד עם מד"א – אך לאחר מכן אבד הקשר עם השניים. כוח החילוץ של יחידה יחידת החילוץ הארצית (יחצ"א) שבפיקוד העורף, מדמים אחת למספר דקות את עבודות החילוץ לצרכי תשמוע. בשלב הזה מתבקשים הנוכחים לא לעבוד, לא לזוז ולא לדבר, כל זאת על מנת לנסות לשמוע קולות לכודים  מתחת להריסות.  באירוע קריסת החניון חולצו 2 הרוגים ו-23 פצועים. 7 בני אדם עדיין נעדרים.

צילום: דוברות משטרת ישראל
צילום: דוברות משטרת ישראל
צילום: דן בר דב
צילום: דן בר דב

הקשיבו לשיחת הטלפון הראשונה שהגיעה למד"א

בשעה 11:24 התקבל במוקד 102 של תחנת איזורית ת״א דיווח בדבר קריסת מבנה בפינת הרחובות הברזל והנחושת ברמת החייל בתל אביב. כוחות חירום והצלה רבים הגיעו לזירה ותוך מספר דקות והחלו להתארגן לפעולות מצילות חיים. במהרה הצברר כי המבנה שקרס הינו אתר בנייה של חניון תת קרקעי בעל 4 קומות כולן מתחת לפני הקרקע.  כל קומות החניון קרסו ויצרו זירת אירוע מסוכנת ובעייתית עם קושי רב לנגישות וסיכונים רבים.  במכבי האש דיווחו כי מרגע הגעת כוחות הכיבוי הראשונים למתחם האירוע החלו לוחמי האש בפעולות להצלת חייהם של הלכודים הראשונים שנמצאו בשטח .הלכודים חולצו מהזירה  תוך כדי סיכון וחשש לקריסה נוספת הן של המבנה והן של השטחים מסביב למתחם. בשעה הראשונה של האירוע חולצו ע״י לוחמי האש  11 פצועים, בהם: 1 קשה, פועל כבן 25 עם חבלת ראש וגפיים לבי"ח איכילוב, 1 בינוני לבי"ח לאיכילוב , 9 קל, מהם: 2 לאיכילוב, 4 בילינסון, 3 לתל השומר.  כ160- לוחמי אש וקצינים פעלו באירוע .

צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי

מדובר צה"ל נמסר כי כוחות פיקוד העורף בהיקף של 110 חיילים מיחידת החילוץ הארצית, כ- 200 חיילים מחטיבת החילוץ וההדרכה וצוות מיחידת "עוקץ" בשיתוף כוחות ההצלה חילצו חמישה לכודים מאירוע קריסת החניון של בית החולים "אסותא" שבתל אביב. כמו כן, הכוחות נערכים להמשך חילוץ חמישה לכודים נוספים.

התייעצות בין מפקדי יחצ"א למפקד לוחמי האש
התייעצות בין מפקדי יחצ"א למפקד לוחמי האש

פיקוד העורף גייס במהירות את יחידת החילוץ ולמעלה מ 100 לוחמי יחידת החילוץ הגיעו לשטח והחלו בפעולות החילוץ אליהן הם תורגלו ופעלו בארץ ובחו"ל.  להערכת מפקדי יחידת החילוץ היחידה שנערכת לעבודות בלילה תסיים את עבודתה עד  מספר ימים מהיום.  בשעה זו פועלים כוחות הכיבוי וההצלה, כוחות יחידת החילוץ של פיקוד העורף ואחרים במרוץ נגד הזמן כדי לאתר במהירות האפשרית את חמשת הנעדרים הלכודים מתחת להריסות . אירוע רב נפגעים זה מצטרף לאירועים רבים נוספים שהתרחשו ברחבי הארץ בחודשים האחרונים . מתחילת 2016 ועד היום נהרגו 28 פועלים באתרי בניה . קיים חשש כבד לחיי שבעת הנעדרים שעדיין מוגדרים ולכן מאמצי החילוץ צפויים להימשך עוד זמן רב, והכוחות נערכים לשהייה בלילה.

צילום: דוברות מכבי האש
צילום: דוברות מכבי האש

הסדרי תנועה בעקבות אירוע קריסת חניון ברחוב הברזל בתל אביב הם: רחוב רוקח  – הפנייה לרחוב שטרית למערב חסומה. רחוב שטרית – הכניסות לשיקוע ומעל השיקוע בצומת לכיוון ראול ולנברג למערב חסומות. התנועה בצומת אפשרית לכיוון פנחס רוזן תל אביב לכיוון צפון ולרחוב מבצע קדש בני ברק לכיוון דרום בלבד. רחוב הנחושת – חסום לתנועה בשני הכיוונים. רחוב הארד – חסום לתנועה בשני הכיוונים. רחוב הברזל – חסום לתנועה. מתאפשרת כניסה לבית החולים אסותא בלבד. יציאה מחניון בית חולים אסותא מתאפשרת בניגוד לכיוון התנועה לכיוון כיבוי אש.

מפכ"ל המשטרה מתודרך בזירה (צילום: חטיבת דובר המשטרה)
מפכ"ל המשטרה מתודרך בזירה (צילום: חטיבת דובר המשטרה)

"מדובר באירוע רב-נפגעים שבו חניון ברחוב הנחושת קרס חניון של ארבע קומות", אמר מפקד מחוז תל אביב, ניצב משה אדרי, שערך תדרוך בזירה. "נכון לעכשיו וזה עדיין בחקירה. האירוע בשליטה ויש כוחות שמבודדים את הזירה. האירוע מבחינתי הוא אירוע מתמשך, עד שלא נבודד ונזכה את המקום מנעדרים, אנחנו נמצאים פה". מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, הגיע לזירת האירוע וקיבל תדרוך מהכוחות.
מבית החולים איכילוב נמסר כי 10 פצועים הגיעו לחדר הטראומה של בי״ח החולים. 3 הוגדרו עם הגעתם במצב בינוני ו-7 במצב קל. חל שיפור במצב הפצועים שהוגדרו במצב בינוני ו-4 פצועים קלים כבר שוחררו מבי״ח לאחר קבלת טיפול רפואי. ולכן, עדכון מצב עדכני בשלב זה הוא: 6  פצועים בלבד מטופלים כעת בחדר המיון. כולם מוגדרים במצב קל וצפויים להשתחרר בשעות הקרובות.  בשעה זו בית החולים הכריז על סיום אירוע אר״ן (אירוע רב נפגעים) ועל חזרה לשגרה.

מניית אפריקה נכסים בבעלות לב לבייב צנחה – החברה בוחנת את הנסיבות והתוצאות"נמסר מהחברה
רכב הנדסי כבד על הבוקר שעל חניון אותה בונה חברת "דניה סיבוס", חברת הבת של "אפריקה ישראל" (בשליטת לב לבייב), עבור חברת "אחוזות החוף", ברחוב הברזל שברמת החייל בתל אביב. גג החניון שעמד לקראת סיום העבודות קרס על יתר הקומות ואלו קרסו וצנחו זו על זו ללא מעצור.
מדוברות "דניה סיבוס" נמסר בתגובה לתקרית כי "במהלך ביצוע עבודות ההקמה של חניון "הברזל" ברמת החייל בתל אביב, על ידי "דניה סיבוס", קרסו חלקים מהחניון. למועד זה, החברה בוחנת את הסיבות לקריסה וכן את תוצאותיה והשלכותיה. ברגעים אלה דניה סיבוס ואפריקה ישראל נכסים מפנות את כל מאמציהן על מנת לתת מענה מהיר בשטח ומתמקדות בטיפול בנפגעי אירוע חמור זה".  מניות חברת אפריקה נכסים צנחו ב 3.2 אחוז כשבדיווח לבורסה נמסר מהחברה: "במהלך ביצוע עבודות ההקמה של חניון "הברזל" ברמת החייל, תל-אביב, המבוצעות על ידי דניה סיבוס, קרסו חלקים מהחניון. למועד זה, החברה בוחנת את הסיבות לקריסה כאמור וכן את תוצאותיה והשלכותיה".

צילום: דן בר דב
צילום: דן בר דב

חברת הבנייה "דניה סיבוס" שהקימה את הבניין שהחניון שלו קרס ברמת החייל בתל אביב מסרה הערב כי "החברה כואבת את כאבם של נפגעי האירוע ומשפחותיהם ומשתתפת בצערם". עוד נמסר כי "בשעה קשה זו, אנו מתמקדים בסיוע לכוחות ההצלה ונעשה את כל שנדרש על מנת לסייע לגופי החקירה בעבודתם".

החניון שהתמוטט היה מיועד להפוך חניון ציבורי תת-קרקעי. על פי התכנון, החניון כולל ארבעה מפלסים בשטח של כ-17 אלף מ"ר הכולל כ-600 מקומות חנייה. היקף המכרז של עיריית תל אביב שבו זכתה "דניה סיבוס" בשנת 2012 הוערך בכ-64 מיליון שקלים. המגרש שעליו נבנה החניון נמצא בבעלות עיריית תל אביב ועד לפני כמה שנים הופעל בו חניון ישן של אחוזות החוף שכלל כ-150 מקומות חנייה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן