Skip to content

הציונות הדתית לאומית פועלת לחדור לעומק שורות המשטרה

המתנחלים פועלים להתגייס לשורות משטרת ישראל. לאחר שראו הצלחה בהחדרת קצינים ומפקדים דתיים לאומניים לשורות הצבא הוקמה מסגרת חדשה הקרואה: "מאמינים במשטרה". תכנית ייחודית לשילוב בני הציונות הדתית בתפקידי מפתח במשטרה. בה הצוערים עוברים הכשרה המבוססת על לימודי משטרה בשילוב לימודים תורניים בבית מדרש שהוקם במיוחד לתכנית זו. סקר שנערך לאחרונה מוכיח כי בקרב המגזר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעשור השנים האחרון, נוצרו לא מעט מתחים בין משטרת ישראל לציבור האמוני מסורתי בישראל בכלל ובשטחים בפרט. בעוד קבוצות רבות של מתנחלים מקימות לעצמן מאחזים לא חוקיים ברחבי השומרון ויהודה ולא מעט בעידוד סמוי וגלוי של הרשויות, פועלת המשטרה למניעת המאחזים אך יותר מכך למניעת פשיעה לאומנית כנגד האוכלוסייה הפלסטינית ומניעת אלימות  וידויי אבנים כנגד רכבים ישראליים בשטחים. המשטרה מוצאת עצמה לא פעם נתונה בין הפטיש לסדן כשהיא מותקפת בידי המתנחלים ונציגיהם בכנסת על "חוזק ידה" מול המתנחלים ו"רפיון ידה" מול הפלסטינים.
מנהיגי המתנחלים הבינו כי יש להחדיר לשורות המשטרה ציבור דתי לאומני ציוני על מנת לשנות את "רוח המשטרה" מתוכה. לשם כך הוקמה מסגרת הקרואה "מאמינים במשטרה". זוהי תכנית ייחודית לשילוב בני הציונות הדתית בתפקידי מפתח במשטרה. בוגרי התכנית משרתים ככל שוטר אחר, אולם בשונה מההכשרה הכללית במשטרה, צוערי "מאמינים במשטרה" עוברים הכשרה המבוססת על לימודי משטרה בשילוב לימודים תורניים בבית מדרש שהוקם במיוחד לתכנית זו. בבית המדרש נלמדות סוגיות הנוגעות לביטחון והצלה תוך שימת דגש על שותפות האדם בבניית האדם והארץ. הסוגיות נוגעות בכל תחומי ההלכה, המוסר, האמונה וההשקפה. הרב רמי ברכיהו, רב היישוב טלמון, הוא ראש התכנית ומלווה את הצוערים בתחום ההלכתי והרוחני לכל אורך המסלול ואף לאחריו במהלך השירות במשטרה. בימים אלו נמשך תהליך ההכשרה של המחזור הרביעי וגיוס המחזור החמישי של התכנית בעיצומו.
סקר מיוחד אשר נערך בימים האחרונים  ע״י חברת 'מסקר' בקרב מדגם מייצג של המגזר הדתי לאומי מעלה ממצאים מפתיעים על יחסה של הציונות הדתית לגיוס דתיים לאומיים למשטרה.
ע"פ ממצאי הסקר 65% מהנשאלים בקרב הציונות הדתית מסכימים כי גיוס למשטרה חשוב לא פחות משירות קרבי לצה"ל.
עוד עולה ממצאי הסקר כי כמעט 70% מהנשאלים רואים בגיוס למשטרה מהלך אידיאליסטי של שליחות. כ 77% מעריכים שהשתלבות דתיים תשפיע לטובה על הארגון מבחינות רבות וכ 67% חושבים שהימצאות המגזר הדתי במערך המשטרה תשפיע ישירות ובעקיפין על החברה הישראלית. בנוסף  כמעט 50% מהנשאלים אמרו שבסיכוי סביר – גבוה מאוד היו מתגייסים למשטרה במידה והיו בגיל ובזמן הרלוונטיים.

שינוי רוח המשטרה צריכה להיעשות מבפנים
הסקר נערך מתוך מגמת מנהיגי המתנחלים לעודד ולשלב את האוכלוסייה הציונית דתית לאומית בשורות המשטרה. המנהיגות שראתה הצלחה בשילוב  צעירי הציונות הדתית בשורות צה"ל שהתברגו בתפקידי מפתח צה"ליים ברמות הפיקוד השונות, הבינה ככל הנראה שעל מנת לשנות את "רוח המשטרה" יש להחדיר לשורותיה את אנשי הצינות הדתית.

על פי נתוני הסקר, הוא הכיל מדגם של 400 גברים ונשים מגילאי 16 ומעלה. אלו נבחרו מתוך קבוצה של 2350 משיבים. 27% מהם בעלי השקפה ציונית דתית קלאסית, 23% בעלי השקפה דתית ציונית ליברלית ו-13 דתיים שאינם עונים על ההגדרות הקודמות. עורכי הסקר נתנו משקל נוסף לקבוצת בני ה-16 ביחס לאוכלוסייה הכללית היות ואלו למעשה דור העתיד אותו ניתן יהיה לשכנע להתגייס לשורות המשטרה. טעות הדגימה לאומדנים השונים בסקר היא – 4.5%.
מהסקר עולה כי  בין 60% ל-70% מציבור המגזר הדתי לאומי רואה בגיוס צעירים דתיים למשטרה ערך חיוני וחשוב שאינו נופל בערכו מגיוס לצה"ל ורואה בכך "חשיבות עצומה עם השלכות מרחיקות לכת על המשטרה בפרט ועל החברה בכלל", לשון עורכי הסקר. 30% מהגברים מהמגזר תציינו כי "אילו היו בגיל המתאים בזמן ובעיתוי הרלוונטי, היו סיכויים גבוהים באשר לגיוסם למשטרה במסלול המותאם לציבור הדתי".
נחי אייל יוזם תכנית מאמינים במשטרה אמר בעקבות ממצאי הסקר: " תכנית מאמינים במשטרה חוללה מהפך ביחסה של הציונות הדתית לשירות במשטרה. היום אפשר לומר בקול צלול וברור – הציונות הדתית מאמינה במשטרה ומאמינה בשותפות חברתית מלאה בחברה הישראלית. לראשונה זה 2000 שנה אנו מתמודדים עם האתגרים ההלכתיים בשירות המשטרתי לשוטרים שומרי תורה ומצוות. בהובלת הרב רמי ברכיהו עסקנו בסוגיות הלכתיות בנושאים של פיקוח נפש, נסיעה בניידת בשבת ועוד רבות מן השאלות ההלכתיות הנובעות מתפקידי המשטרה השונים. משימות אלו שונות באופן מהותי מהנושאים ההלכתיים הנוגעים לחייל או לרופא.  אני קורא לצעירי הציונות הדתית בוגרי הישיבות והמכינות להצטרף לעשרות השוטרים שהשתלבו עד כה במסגרת המשטרה ולהיות שותפים מלאים בהוויה הישראלית בדיוק כפי שעושים זאת במערכת הרווחה, החינוך, הצבא והמשפט."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן