Skip to content

החיזבאללה: אנו מקבלים את הסכם אי הלוחמה הרוסי אמריקאי

לאחר שהנשיא הסורי הודיע על הסכמתו לקבלת המתווה הרוסי אמריקאי, הודיע הלילה ארגון הטרור כי גם הוא מקבל את ההסכם. על פי ההסכם צפויה הפסקת הלחימה להתרחש מחר עם שקיעת החמה ותחילת חג הקורבן המוסלמי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ארגון הטרור חיזבאללה הכריז הלילה (ראשון) כי הוא תומך בהפסקת אש מהלחימה בסוריה במסגרת המתווה שנחתם בין ארצות הברית לרוסיה. כלי תקשורת של הארגון אמר כי חי"זבאללה יפעל לפי החלטתו של משטר אסד", וכי הפסקת האש היא הזדמנות שכל הצדדים צריכים לנצל למען אזרחי סוריה. החיזבאללה שלח עשרות אלפי חיילים לסוריה לשורותיו של צבא אסד מאז שהחלה מלחמת האזרחים במדינה. עם זאת, התחייב ארגון הטרור כי ימשיך להיאבק נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ונאמני אל-קאעדה.

צילום: אתר אל נאשרה
צילום: אתר אל נאשרה

ע"פ ההסכם עליו הכריזו שרי החוץ של ארה"ב ורוסיה השלב הראשון של יישום המתווה אמור להימשך שבעה ימים, החל ממחר אחרי שקיעת החמה.
מחר בשעה זו מתחיל בעולם המוסלמי חג הקורבן. התאריך הוא סמלי, וסביר בהחלט להניח שלפחות בשעות הראשונות, בגלל החג הקדוש לכל המוסלמים, שיעים וסונים כאחד, תשתרר רגיעה. בשבעת הימים שיבואו אחר כך יזרמו שיירות שיובילו סיוע הומניטרי לאזורים המוחזקים על ידי שני הצדדים בחלב ובערים נוספות בסוריה שצבא המשטר צר עליהן. בשלב הזה מתחייבים הרוסים לרסן את צבאו של בשאר אסד והאמריקנים את המורדים כדי שיימנעו מהתקפות, הפגזות והפצצות על הצד השני. כלומר, הקפאת מצב בכל החזיתות ובעיקר בחזית חלב, העיר השנייה בגודלה בסוריה, שחלקה המזרחי מוחזק בידי המורדים וחלקה המערבי בידי צבא המשטר. שני הצדדים מאמינים שניצחון במערכה על חלב הוא המפתח לניצחון המלחמה כולה. לפי המתווה, במידה והמורדים יכבדו את ההסכם הם יקבלו סיוע הומניטרי שיגיע ללא הגבלה לרבעים של העיר חלב המוחזקים בידיהם, וגם לערים אחרות שהמורדים מחזיקים והמשטר צר עליהם. למשל, באזור דרום רמת הגולן ובמרכז סוריה.

יופסקו התקיפות (צילום: אל נשרה)
יופסקו התקיפות (צילום: אל נשרה)

בעיקרון ההסכם מחולק לשלושה חלקים עיקריים: השלב הראשון – הפסקת אש אותה יכבדו כול הצדדים. שלב שני – חלוקת בנק מטרות התקיפה בין האמריקאים והרוסים בו יותקפו מטרות דאעש וארגון ג'בהת אל נוסרה (ארגון שלאחרונה שינה שמו ל- לג'בהת פתח א-שאם). שלב שלישי יהיה הכניסה למו"מ מדיני. האמריקאים וויתרו על הדרישה כי אסד יוותר על שלטונו ואסד הודיע כי הוא מכיר בהסכם.  יצוין  כי ישנם חלקים סודיים בהסכם שטרם פורסמו. מומחי ביטחון מטילים ספק ביכולתו של ההסכם להתקיים ולו רק מהעובדה שחיל האוויר הסורי לא יצליח להתמקד אך ורק בג'בהת אל נוסרה ולא להפציץ את קבוצות המורדים האחרות שפועלות אתו יחד כקואליציה היום. הדבר אמור גם לגבי המטוסים הרוסיים.  נכון לשעה זו כל הצדדים מגבירים את תקיפותיהם מתוך ניסיון לצבור שלל הישגים של הרגע האחרון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן