Skip to content

משרדי הבריאות והגנת הסביבה מזהירים: התגלו יתושי קדחת הנילוס

יתושים נגועים בקדחת הנילוס נתגלו בשבועות האחרונים בשכונת נווה יעקב בירושלים, בנחל פולג שליד נתניה ובטייבה – המשרד להגנת הסביבה הורה לרשויות להרחיב את ההדברה. 60 חולים זוהו השנה וטופלו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יתושים נגועים בקדחת הנילוס, נתגלו בימים האחרונים בצפון ירושלים, מדרום לנתניה ובטייבה. כך מאשר היום (רביעי) משרד הבריאות.
מפרטים ראשונים עולה כי במהלך בדיקות שגרתיות של המשרד להגנת הסביבה בשיתוף משרד הבריאות, אותרו בשבועות האחרונים יתושים נגועים בנגיף קדחת מערב הנילוס בשכונת נווה יעקב בצפון ירושלים, בנחל פולג ליד אודים מדרום לנתניה ובטייבה ליד שער אפרים.
עם קבלת הממצאים, עדכן המשרד להגנת הסביבה את הרשויות המקומיות בתחומן נמצאו היתושים הנגועים, ואת הרשויות הסמוכות להן בממצאים, והנחה אותן להרחיב את היקף הפיקוח וההדברה של היתושים בשטחן.

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

מחלת קדחת הנילוס המערבי נגרמת על ידי נגיף המועבר לאדם באמצעות עקיצת יתושים. ברוב המקרים בהם מתפתחת המחלה, היא מתבטאת בחום, ובכאבי ראש ושרירים. עם זאת, לעיתים נדירות סיבוכים מהנגיף עלולים להוביל לדלקת מוח או קרום המוח ואף למוות. במהלך שנת 2016 ועד כה זוהו  60 חולים בקדחת מערב הנילוס.
לא קיים חיסון נגד  קדחת מערב הנילוס ולכן ישנה חשיבות רבה להימנעות מעקיצות יתושים. והציבור מתבקש לפעול להפחתת כמות היתושים על ידי ייבוש מקורות מים בחצרות, בגגות ובמקלטים והודעה לרשות המקומית על כל מפגע יתושים בשטח הציבורי.
כמו-כן, מומלץ להתגונן מעקיצות יתושים על ידי התקנת רשתות בחלונות הבית ומריחת תכשירים דוחי יתושים, המאושרים על ידי משרד הבריאות, בכל עת שנמצאים באזור נגוע ביתושים.
מניעת מפגעי היתושים היא הדרך העיקרית למנוע את העברת הנגיף לאדם ולכן המשרד להגנת הסביבה קורא לרשויות המקומיות בכל רחבי הארץ להגביר את פעולות הפיקוח וההדברה מפני יתושים, ולהרחיב את פעולות הניטור בשטחן.  בבני אדם שנעקצו  מזהים סימני המחלה כמו:  חום, כאבי ראש, חולשה, כאבי פרקים ושרירים, דלקת בלחמית העין, פריחה ולעיתים בחילות ושלשולים. סיבוכים נדירים אפשריים הם: דלקת חדה של המוח או דלקת קרום המוח.  לעיתים נדירות מסתיימת המחלה הזו במוות.
קדחת מערב הנילוס (West Nile Fever) היא מחלה, הנגרמת על-ידי נגיף קדחת מערב הנילוס (קמ"ה) ומועברת לבני אדם ולבעלי חיים שונים על-ידי עקיצת יתוש, שניזון מעופות נגועים. בארץ, המחלה מועברת בעיקר על-ידי יתושי Culex pipiens ו- Culex perexiguus. תקופת שיא של פעילות הנגיף בארץ היא בין אמצע אוגוסט לאמצע אוקטובר.

מה לעשות אם נעקצתי?

יש לנהוג כבכול עקיצה אחרת. במקרה הצורך ניתן למרוח על מקום העקיצה חומר המרגיע את תחושת הגירוד. במקרה של תגובה אלרגית חריפה או זיהום משני יש לפנות לרופא.
במידה ו-5 עד 21 ימים לאחר העקיצה, מתפתחת מחלת חום דמוית שפעת, יש לגשת לרופא המטפל לצורך אבחון וייעוץ.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן