Skip to content

אוטומציה בשוק התעסוקה: עלייתן המחודשת של המכונות

באמצע המאה הקודמת התפשט חזון בו רובוטים ומכונות יחליפו את בני האדם בכל משימות הבית והעבודה, וישאירו לכולנו הרבה יותר זמן פנוי. מאז חלפו הרבה שנים והתחזית לא התממשה במלואה, אבל תחומים מקצועיים מסוימים אכן נעלמו מהעולם לטובת מכונות – מפעלי ייצור רבים, פעולות בנקאיות כאלה ואחרות, הנפקת כרטיסים והרשימה יכולה להמשיך. מחקר של מקינזי […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

באמצע המאה הקודמת התפשט חזון בו רובוטים ומכונות יחליפו את בני האדם בכל משימות הבית והעבודה, וישאירו לכולנו הרבה יותר זמן פנוי. מאז חלפו הרבה שנים והתחזית לא התממשה במלואה, אבל תחומים מקצועיים מסוימים אכן נעלמו מהעולם לטובת מכונות – מפעלי ייצור רבים, פעולות בנקאיות כאלה ואחרות, הנפקת כרטיסים והרשימה יכולה להמשיך.

מחקר של מקינזי מצא שכבר כיום אפשר להחליף כמעט 50% מכוח העבודה בארצות הברית במכונות, וזאת מבלי לבצע שום החלפה או שדרוג של הטכנולוגיה הקיימת. כאשר טכנולוגיות של זיהוי שפה וזיהוי קול יגיעו לרמה נאותה בעוד מספר שנים, הנתון הזה יגיע לכדי 58% מכוח העבודה.

בעידן בו מכונות, מחשבים ואלגוריתמים קובעים הרבה מהפעולות המשפיעות על חיינו (כלכלה, אינטרנט ועוד) – האם נתפלא לגלות שגם בשוק העבודה הדברים מתנהלים בדרך דומה? רובנו לא מודע לעובדה שחברות רבות משתמשות כבר כיום במסנני קורות חיים אוטומטיים, שמנפים החוצה כל מסמך שאינו תואם לסף דרישות מינימלי כלשהו.

בניגוד לנהוג לחשוב, שדווקא העובדים הלא מקצועיים ומעוטי ההשכלה הם אלו שיוחלפו ראשונים על ידי מכונות, מסתבר שלא תמיד כך הדבר. רופאים, למשל, עלולים למצוא את עצמם מוחלפים יום בהיר אחד במכונה דוגמת המחשב Watson של IBM, שמטרתו לתת אנליזות רפואיות. רובוטים רפואיים יכולים כבר היום לבצע ניתוחים מורכבים ומסובכים ללא רעידות יד אנושיות שעלולות לסכן את המנותחים.

כל תחום עיסוק שיש בו חזרתיות (Repetition) מועד, בשלב כזה או אחר, להיות מוחלף במכונות – כך טוענים כיום מומחים בתחום התעסוקה. ומה עם תחומי העיסוק שדורשים יצירתיות? מסתבר שגם יצירתיות ניתן לשחזר וליצור באמצעים אוטומטיים, ברמה כזו או אחרת.

Humans Need Not Apply – סרטון יוטיוב

תחום ההשמה להייטק וכוח האדם באופן כללי עלולים למצוא עצמם ב"קו האש", כאשר משימות רבות ימצאו את דרכן אל ידיהן האלקטרוניות של מכונות כאלה ואחרות. זה מתחיל ממיון ומניפוי של קורות חיים, ויכול להסתיים אף באלגוריתמים מתוחכמים שמוצאים עבור כל מועמד את המשרה הטובה ביותר עבורו, בהתאם לכישוריו, לניסיונו וכן הלאה.

מן הסתם מכונות לא יוכלו להחליף לגמרי את חברות ההשמה, זאת מכיוון ששום מכונה לא יכולה (נכון להיום וכנראה גם לא בעתיד) להוות תחליף מלא ומוחלט לקשר האנושי. יכולות שיחה מורכבות, ניואנסים קטנים שרק מראיין מנוסה יכול לקלוט וכן הלאה – כל אלו מחזקים את ההשערה שאולי מכונות יכולות לעזור בתהליך המיון וההשמה, אך לא יוכלו להוות תחליף מלא ואוטומטי לתהליך זה בצורה מוחלטת.

איך מתמודדים עם האפשרות שנוחלף במכונה אוטומטית?

האם העבודה שלך מכילה הרבה רכיבים שחוזרים על עצמם? האם עבודתך לא כרוכה ביותר מדי אינטראקציה אנושית? רוב הסיכויים שתחום העיסוק שלך יוחלף מתישהו בעתיד במכונה כזו או אחרת. אולי זה לא יקרה בימי חייך, אבל במידה שכן – צריך להיות מוכנים מראש. הרי אף כספר בבנק לא חזה את היום שבו יבוצעו פעולות בנקאיות רבות באינטרנט, ויהפכו את פקידי הבנק לזן בסכנת הכחדה.

לבעלי מקצועות הנמצאים בסכנת החלפה על ידי מכונות, כדאי להתחיל לחשוב על חלופות מקצועיות לעתיד. מצד אחד הסבה מקצועית יכולה לשפר פלאים את הסיכויים למצוא עבודה חדשה, אך אלו שירצו להמשיך לעסוק בתחום מומחיותם אולי יוכלו לשדרג את יכולותיהם ואת כישוריהם מעבר לקיים – כך ששום מכונה או אלגוריתם לא יוכלו להוות תחליף מלא עבורם.

אחרי הכול, יכולת ההתחדשות האנושית מהירה ויעילה הרבה יותר מכל יכולת מקבילה הקיימת כיום במכונות ובמחשבים, וזה דבר שחובה יהיה לנצלו אם ברצוננו להמשיך לעסוק בתחום המועדף עלינו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן