Skip to content

איך לסחוף קהל באמצעות הקול שלכם?

מאמרים, טורים, קורסים, הדרכה אישית, עבור אנשים המבקשים או נדרשים לעסוק במלאכת ההרצאה, או עמידה בפני קהל ככלל, ישנם לא מעט חומרי הדרכה הדנים באופן המתאים להעברת מסר לקהל שומעים, בדרכי הצגת התוכן עצמו, בחירת המילים, מלאכת בניית טיעונים רטוריים, שילוב הומור, עזרים ויזואליים ואפילו ביציבה, תנועות הידיים ושפת הגוף המתאימה להרצאות בפני קהלים משתנים. […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאמרים, טורים, קורסים, הדרכה אישית, עבור אנשים המבקשים או נדרשים לעסוק במלאכת ההרצאה, או עמידה בפני קהל ככלל, ישנם לא מעט חומרי הדרכה הדנים באופן המתאים להעברת מסר לקהל שומעים, בדרכי הצגת התוכן עצמו, בחירת המילים, מלאכת בניית טיעונים רטוריים, שילוב הומור, עזרים ויזואליים ואפילו ביציבה, תנועות הידיים ושפת הגוף המתאימה להרצאות בפני קהלים משתנים. לעומת זאת, דגש קטן הרבה יותר ניתן בהדרכת מרצים באופן השימוש בכלי המרכזי המשמש אותם במהלך הרצאה – הקול שלהם. האם אין דרך לבצע שימוש מושכל בקול האנושי על מנת לשפר את יכולתנו בדיבור מול קהל? על פי ג'וליאן טראז'ור, בעל חברת ייעוץ המתמחה בשימוש נכון בקול האנושי וסאונד, התשובה לשאלה זו היא – כן, בהחלט כן.

הרצאה בפני קהל

בהרצאה שקיים במסגרת פרויקט TED (פרויקט בינלאומי בעל מוניטין במסגרתו אנשים מובילים בתחומי ידע שונים מקיימים הרצאות קצרות), הציג טראז'ור כמה כלים שימושיים בכל הנוגע לשימוש מושכל בקול האנושי:

טון דיבור

דיבור בקול גבוה במיוחד (פלצטו) לדוגמא אינו שימושי במיוחד בדיבור מול קהל, אך בינו ובין ודיבור בקול בס נמוך במיוחד, יש כמה מדרגות אמצע איתן ניתן לשחק בהתאם לצורך. דיבור בטון נמוך (המתבצע באמצעות החזה בדרך כלל) מעניק למילים עומק, כוח וסמכותיות, בעוד דיבור בטון גבוה יותר טוען את המילים ברגש ואינטנסיביות.

גוון הקול

לדבר טראז'ור מחקרים מראים כי אנו מעדיפים להאזין לקול בעל גוון חם, עשיר, חלק, כזה אותו הוא מדמה לשוקולד חם. ישנם דוברים שניחנו בגוון קול זה באופן טבעי ואלו שהטבע לא חנן אותם במתנה המסוימת הזו יכולים בהחלט לכוון לכך באמצעות הדרכה ופיתוח קול ייעודי.

פרוזודיה

מונח המתייחס למידע המועבר בדיבור באמצעות שימוש שימוש מתנה באלמנטים ווקאליים, למשל שינוי בקצב הדיבור, עלייה בטון וכן הלאה. שימוש מושכל בפרוזדיה מאפשר לדובר לתת דגש לקטע מסוים, להפחית מחשיבתו של קטע אחר, לטעון את הקול בגוון קומי וכן הלאה. דיבור בקול מונוטוני לעומת זאת מקשה על השומע להיות קשוב למילים לאורך זמן ומשרה שיעמום. כמו כן על פי טראזו'ר יש להימנע משימוש בדפוס חוזר של פרוזודיה, למשל סיום כל משפט בטון היוצר סימן שאלה גם כאשר מדובר בקביעה או הצהרה.

קצב הדיבור

האטה בקצב הדיבור יכולה לשמש להדגשת קטע מסוים, בעוד שהעלאת קצב הדיבור יכולה לרמז כי מדובר במסר פחות מהותי.

 

שתיקה (או פאוזה)

שתיקה קצרה גם היא יכולה להוות כלי יעיל בהרצאה, אין צורך למלא אותה בהמהום או סאונד אחר. שתיקה מאפשרת למסר לשקוע אצל השומע, למשוך תשומת לב וכו'.

עוצמת הקול

גם במקרה זה, שימוש מושכל בהעלאה או ירידה בעוצמת הקול יכול לסמן לשומע כי מדובר במסר חשוב וכעת עליו להקדיש את מלוא תשומת הלב או מנגד, להעביר מסר כי מדובר בעניין רגשי מאוד, או בעל צורך בהתייחסות מיידית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן