Skip to content

חשמל, והמלכוד המטורף של הטכנולוגיה

עזבו לרגע את הקונספציה של "לעשות כסף", לחברות הללו יש את היכולת להחליט מי יחיה ומי ימות ואת הזכות הזו נתנו להם ממשלות המערב. בתמורה ל...שלמונים. אנשים שאנחנו בחרנו, אנחנו מממנים, מאיתנו הם גונבים, את המשאבים השייכים לנו ומעבירים אותם לחברות שבכוחן להשמיד אותנו מתי שרק יתחשק להן.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התאספנו לנו כל המשפחה בוילה יפהפיה על האלפים 50 דקות מניס בדרום צרפת. הדרך ארוכה ורבת פיתולים מסוכנים והבית מרוחק מכל מקום יישוב. היינו 10 איש ועימנו 7 טלפונים חכמים, 3 טאבלטים ושני מחשבים ניידים. מיטב הטכנולוגיה.

קו סלולרי אין… אבל יש אינטרנט וטלפון קווי המחובר לראוטר כמו בכל בית ברחבי צרפת.

בסביבות 10 בלילה, נותק החשמל. כל 12 המכשירים המתוחכמים הפכו בבת אחת ללא רלוונטיים כששבעת הטלפונים החכמים, שכל אחד מהם מחירו בממוצע 500 דולר, הופכים להיות…פנסים. מישהו פעם קנה פנס ב- 500 דולר? הראוטר מת ועימו האינטרנט והטלפון מה שאומר אנחנו תקועים על ההר ללא תקשורת וגם ה"פנסים" שלנו לא ישרדו זמן רב בלי טעינה.

טכנולוגיה מתקדמת - צילום: עמית מנדלזון

6000 דולר של טכנולוגיה שלא שווה דבר וחצי דבר ללא חשמל.

כל טכנולוג בכל רמה שהיא יאמר לכם ש"אי אפשר לעצור את התקדמות הטכנולוגיה" והוא צודק, התלות שלנו בטכנולוגיה הפכה מזמן למשהו שאנחנו מקבלים כמובן מאליו, כל המידע שלנו ועלינו תלוי בטכנולוגיה, בהצפנתה, בגיבוייה ובשמירה עליה מפני גורמים עויינים. התקשורת שהפכה להיות מגוונת יותר ויותר עם השנים גם היא תלויה בטכנולוגיה המתקדמת , במקרה זה של הטלפונים הסלולריים.

האם אנחנו מסוגלים לחיות בלעדיה? לא חושב.

אבל כל הללו תלויים באספקת חשמל מתמדת לא רק לנו, משתמשי הקצה, אלא גם לספקי השירותים השונים, למוסדות, לבתי חולים, למוסדות ממשל, ארגוני רווחה וכיו"ב. ללא אספקת חשמל, לא נשרוד יותר מכמה ימים. אף ממשל לא יחזיק מעמד ללא אספקת חשמל אף בית חולים לא יתפקד, וכל הטכנולוגיה המתוחכמת הזו משולה לשתי כוסות על חוט מתוח, ואפילו פחות מכך.

את החשמל אנחנו מקבלים כמובן מאליו, ולמרות שכל הפסקת חשמל מקפיצה מאות טכנאים לפתרון התקלה. זה עדיין מוציא אותנו מדעתנו. וכמה שעות ללא חשמל הם באמת עניין קשה מנשוא.

תארו לכם מלחמה ללא פצצות, הפלה של רשת החשמל הארצית בצורה שלא תאפשר לה לחזור לתפקוד, יש לכם מושג כמה אנשים ימצאו מותם במלחמה שכזו? אף שלטון לא ישרוד בלי חשמל, אף צבא לא ינוע, אף מפעל לא יפעל, אף בית חולים לא יתפקד. ואלו שישרדו לזמן רב יותר מכולנו הם דווקא אלו עליהם אנחנו מלגלגים כ"מאותגרים טכנולוגית". אבל גם הם אפילו לא מודעים לעוצמת התלות שלהם במערכת החשמל.

בשלושים השנה האחרונות העולם עוסק בפיתוח מקורות אנרגיה חליפיים: שמש, רוח, זרמי מים ועוד. המערכות הללו זמינות ומותקנות בכל העולם גם בבתים פרטיים (וזה עולה הון תועפות, גם עם יש מימון ממשלתי חלקי סכומי כסף שאינם מוצדקים מבחינת עלות ולוקחים בחשבון את ה"חיסכון", כיאה וכיאות לעולם קפיטליסטי). אבל גם המערכות הביתייות הללו כובלות אותנו לרשת החשמל ובמדינות רבות בעולם אין לנו את הזכות לעשות שימוש בחשמל אותו אנחנו מייצרים על ידי מערכת עליה אנחנו שילמנו, ואנחנו מחוייבים למכור את החשמל לחברת החשמל המקומית. בקיצור אין מנוס מלהיות חלק מרשת החשמל, וזו גם הסיבה שקונגלומרטי האנרגיה הענקיים ילחמו על כל מאגר גז, נפט, או פחם, ירכשו כל מה שרק מריח כמו אפשרות של הציבור לחמוק מהמונופול המפלצתי שנוצר. והכל נעשה בתמיכה מלאה של ממשלות בכל העולם. מספר המשוחדים, מקורבים, לוביסטים, ושאר גזלנים החיים על חשבון חברות האנרגיה רק הולך וגדל. כל סיפור שוד הגז בישראל הוא דוגמא קלאסית.

עזבו לרגע את הקונספציה של "לעשות כסף", לחברות הללו יש את היכולת להחליט מי יחיה ומי ימות ואת הזכות הזו נתנו להם ממשלות המערב. בתמורה ל…שלמונים. אנשים שאנחנו בחרנו, אנחנו מממנים, מאיתנו הם גונבים, את המשאבים השייכים לנו ומעבירים אותם לחברות שבכוחן להשמיד אותנו מתי שרק יתחשק להן.

אז נכון שכבר עשרות שנים שלא קם בעולם פולטיקאי אחד עם ראיה לטווח של יותר ממשך קדנציה בודדת (חלקם אפילו ויתרו מראש על קדנציה נוספת). אבל לא צריך להיות גאון או להיתקע באישון לילה בהרים ללא חשמל כדי להבין שמשהו כאן מאוד מאוד לא בסדר.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן