Skip to content

בני זוג מסכנין הצטרפו עם ילדיהם לדאעש ועברו למוסול

חוקרי היחידה המרכזית צפון בסיוע השב"כ חקרו במהלך החודש האחרון בני זוג שעברו עם ילדיהם לעירק בעקבות רצונם לחיות תחת השריעה של דאעש. מפרטי החקירה העולים פרטים קשים על החיים תחת דעאש. היום הוגש נגד השניים כתב אישום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כתב אישום חמור הוגש היום (חמישי)  על ידי פרקליטות מחוז חיפה (חמישי) בבית המשפט המחוזי בחיפה כנגד בני זוג תושבי סחנין בגין עבירות של הצטרפות לארגון דאעש  ופעילות  עבור הארגון בעת שחיו במוסול שבעירק. השנים הואשמו הבוקר בעבירות של מגע עם סוכן חוץ, יציאה שלא כדין, חברות בהתאחדות בלתי מותרת, מתן שירות להתאחדות בלתי מותרת, חברות בארגון טרוריסטי ואימונים צבאיים אסורים. שני בני הזוג נעצרו עם שובם ארצה על ידי בלשי ימ"ר צפון אונחקרו בימ"ר בסיוע השב"כ.
מעובדות כתב האישום עולה  כי בני הזוג, ויסאם (41) וסברין (30) זבידאת מסחנין, גילו עניין הולך וגובר בארגון הטרור ופעילותו והחלו לעקוב אחר פעילות הארגון באמצעות הרשתות החברתיות באינטרנט ובעקבות חשיפתם לתכנים ולסרטונים של הארגון פיתחו השניים הזדהות אידיאולוגית עם הארגון והחליטו להצטרף לדאעש ולחיות תחת חוקי ה"שריעה".
לצורך כך יצרו השנים קשר עם פעיל בארגון הטרור, תושב אום אל פאחם,  דרך הרשתות החברתיות  על מנת להצטרף ביחד עם ילדיהם, לארגון. וכך באמצע יוני 2015 נסעו בני הזוג  לחופשה כביכול ברומניה עם שלושת ילדיהם כשהתואנה לנסיעה היא חופשה כשהם מצטרפים לבני משפחתה של סברין שנסעו לרומניה לרגל סיום לימודי הרפואה של אחיה.
תוך כדי החופשה, יצאו בני הזוג עם ילדיהם מרומניה לתורכיה על מנת להגיע לסוריה. לשם כך הם השאירו ברומניה את מכשירי הטלפון הסלולריים שלהם, זאת על מנת למנוע אפשרות להתחקות אחריהם כשבני משפחתם אינם יודעים דבר על החלטתם להצטרף לדאעש.
לאחר שהגיעו לתורכיה,  חצו את גבול תורכיה-סוריה, ונכנסו לסוריה, ושם  הצטרפו  לכוחות ארגון דאע"ש ומסרו לידי  אנשי הארגון את דרכוניהם הישראליים. בהמשך, אנשי דאעש הובילו את המשפחה  לעיר מוסול בעיראק בה נלחמים כיום צבא עירק וכוחות הקואליציה עד לשחרורה מציפורני ארגון הטרור.

בהגיעם למוסול, הצטרף האב, ויסאם  למחנה של לימודי דת ואידאולוגיה, השייך לארגון  ותוך כך אף נשבע שבועת אמונים לדאעש.  במהלך כל התקופה בה נטל האב חלק באימונים דתיים וצבאיים הוא גם לחם במסגרת ארגון הטרור בסיורי צבא עירק עד שנפצע ברגלו.   במשך כל הזמן הזה,  סברין  התגוררה עם ילדיהם בבית במוסול, קיבלה את דמי מחייתה מאנשי הארגון ועבדה בבית החולים במוסול כמפעילת מצלמות אבטחה.

לאחר פציעתו של ויסאם  בתחילת שנת 2016, הוא שב להתגורר במוסול יחד עם אשתו וילדיהם ובמהלך חודש יולי 2016,  לאור המצב הביטחוני שהתערער בשל ההפצצות בעיר, החליטו בני הזוג  לחזור לישראל יחד עם ילדיהם דרך סוריה ותורכיה, וכן בשל היעדר חינוך סדיר לילדיהם. אחרי מספר ניסיונות בהם גם סוממה אחת מבנותיהם על מנת שלא תרעיש הם עברו את הגבול, נעצרו למספר ימים בידי משטרת תורכיה ושבו לארץ.

 
יציאה לזירת הלחימה בעיראק

בתאריך 16 ביוני 2015 יצאו בני הזוג לרומניה יחד עם שלושת ילדיהם, בגילאי 8, 6 ו-3, לשם השתתפות באירוע משפחתי, ומשם נסעו ללא ידיעת קרובי משפחתם לטורקיה. בטורקיה יצרו בני הזוג קשר בפייסבוק עם תושב אום אל פחם, אשר הצטרף בשנת 2013 למדינה האיסלאמית, ובסיועו חצו בני הזוג וילדיהם את הגבול לסוריה בעזרת מבריחי גבול.

הכשרה ואימונים צבאיים

בני הזוג וילדיהם נקלטו על ידי ארגון המדינה האסלאמית סמוך לגבול סוריה – טורקיה, שם נלקחו מהם דרכוניהם הישראליים, הם הועברו לא-ראקה. האב, ויסאם זבידאת הופרד מבני משפחתו ונשלח למחנה בעיראק, שם עבר הכשרה ולמד לימודי דת ואידיאולוגיה של המדינה האסלאמית. לאחר השתתפותו בהכשרה הדתית עבר למחנה צבאי לשם הכשרה צבאית, אשר כללה ירי ברובה קלאצניקוב, במקלע PKS ובמטול RPG.
לאחר הכשרתו נשלח ויסאם לפעילות מבצעית ובמסגרתה נטל חלק בשמירה על מתקני המדינה האסלאמית בסמוך לאזור הלחימה, ובהמשך השתתף בפשיטות על עמדות הצבא העיראקי. במהלך אחת הפשיטות הוא נפצע ברגלו ופונה לבי"ח בעיר מוסול.

בני הזוג
בני הזוג

החיים בעיראק תחת שלטון דאעש

בחקירה עלו פרטים אודות תנאי מחייתם של בני המשפחה, שהצטרפו לאב בעיראק. כך, למשל, בני המשפחה התגוררו בצפיפות, בבתים ללא מים וחשמל ובתנאי תברואה ירודים, וזאת ללא קבלת טיפול רפואי הולם וללא נגישות למוסדות רפואיים ולתרופות מתאימות. ילדיהם של בני הזוג לא למדו תקופה ארוכה במוסדות לימוד ואף שהו עם ילדים נוספים, כשחלקם חולים במחלות מדבקות. בתחילת השנה הנוכחית חוו בני המשפחה הפצצה כבדה שהביאה להרס רב ונפגעים רבים באזור בו התגוררו. בעקבות חוויה זו פיתחו הילדים חרדות ובני הזוג הם החליטו מחשש לחייהם לעזוב.
בחקירה התקבלו פרטים רבים נוספים אודות שגרת החיים הקשה תחת שלטון ה"מדינה האיסלאמית". כך, למשל, השלטון הנהיג חוקים מפלים בעיקר נגד נשים, וכן השתמש בצורות ענישה אכזריות כגון קטיעת איברים, הלקאה ועריפת ראשים. כמו כן, מופעלת בעיר "משטרת מוסר" העוסקת, בין היתר, באכיפת לבושן של הנשים ובצורת זקנם של הגברים. ה"מדינה האסלאמית" מאשרת סחר בשפחות יזידיות לצורך עבודות בית ולמטרות מין. ילדים מגיל 8 מתחילים אימונים צבאיים. כמו כן עלה כי המצב הכלכלי בעיר קשה, וישנם נזקקים ורעבים רבים.

חזרתם לישראל

כאמר, ביוני 16', על רקע המצב הקשה בעיר מוסול, החליטו בני הזוג לשוב לישראל. לשם כך פנו בני הזוג לקרובי משפחה, שנדרשו נדרשו לשלם סכומי כסף גבוהים (אלפי דולרים) למבריחי גבול ולאחרים במטרה לאפשר את חזרתם של בני המשפחה לישראל. בני הזוג ניסו לחצות את הגבול בין סוריה לטורקיה, יחד עם ילדיהם, מספר רב של פעמים שנכשלו. ניסיונות אלו כללו הליכה רגלית בשטח הררי, בתנאי מזג אויר קשים ולעיתים ללא מים ומזון. במהלך הניסיונות אף סוממה אחת מבנותיהן כדי שלא תסגיר את מיקומם. בחלק מהניסיונות אף נפתחה לעברם אש מחיילי הצבא הטורקי ומלוחמי ארגון המדינה האסלאמית.
בסופו של דבר הם הצליחו ולאחר חציית הגבול לטורקיה הם נעצרו על ידי המשטרה הטורקית והושמו במחנה מעצר. לאחר מספר ימים שוחררו בני הזוג ונעצרו על ידי שוטרי הימ"ר עם הגעתם לישראל.

במשטרה ובשב"כ מדגישים כי תופעת יציאתם של ישראלים לסוריה ולעיראק היא חמורה ומסוכנת. המדינה האסלאמית פועלת להפצת פרסומים שקריים שנועדו לבנות תדמית מסולפת על המדינה האסאלמית. תדמית של מקום המאפשר חיים טובים ומכובדים תחת שלטון האסלאם או לחילופין להרפתקנים – הרפתקה דתית וצבאית. לעומת זאת, מחקירותיהם של ישראלים אשר שבו מסוריה ועיראק מצטיירת תמונה הפוכה אודות הסכנות ותנאי המחייה השוררים הקשים שם.

1 Comment

  1. גורן
    21 באוקטובר 2016 @ 15:46

    הבעיה היא הענישה הקלה שמערכת המשפט אשמה בה דוגמאות שלוש שנות מאסר לערבי ישראלי שהצטרף לדאעש חמזה מגאמסה מיפיע הסתנן לסוריה והצטרף לארגון המדינה האיסלאמית. אחרי 10 ימים הוא התחרט, חזר לישראל ונעצר. הוא הודה והורשע 01.07.15 תושב נצרת, מהראן חאלדי, בן 20. שהצטרף לדאע"ש, לחם בסוריה ובעיראק ושב לישראל. הוא נידון לשלוש שנים וחצי מאסר. 09.12.15 בסוריה לפי מערכת הביטחון נמצאים כמאה ערבים ישראלים העונשים הקלים מעודדים רבים אחרים להצטרף יש להעניש בחומרה ולא להסתפק בשנתיים מאסר אלה מינימום עשר שנות מאסר בלי קיצור שליש לבטל את האזרחות אם כל הנלווה לכך כולל הפסקת תשלומי ביטוח לאומי עכשיו הוא בטח זקוק לטיפולי פיזיותרפיה וכמובן יגיש בקשה לקצבת נכות התנהלות המדינה היא התנהלות של מדינת חלם לדעתי ישראל הייתה צריכה לא לתת להם לכנס בחזרה עבורם יהודים הם כופרים וכופרים יש לשחוט

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן