Skip to content

החיים היפים של כלת פרס ישראל

פרופ' רות בן-ישראל, כלת פרס ישראל למשפט ומעריצה מושבעת של קובי אוז, פוצחת בגיל 81 בקריירה חדשה: בסוף השבוע נפתחה בת"א תערוכת היחיד הראשונה שלה, שבה היא מציירת את סיפורי המקרא ומעניקה להם פרשנות מקורית. "התנ"ך  מלווה אותי תמיד. יש בו אמת שהיא חשובה מבחינה מוסרית וערכית. אני מזדהה איתו כיהודיה, כישראלית, כאישה" מאת נטע […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרופ' רות בן-ישראל, כלת פרס ישראל למשפט ומעריצה מושבעת של קובי אוז, פוצחת בגיל 81 בקריירה חדשה: בסוף השבוע נפתחה בת"א תערוכת היחיד הראשונה שלה, שבה היא מציירת את סיפורי המקרא ומעניקה להם פרשנות מקורית. "התנ"ך  מלווה אותי תמיד. יש בו אמת שהיא חשובה מבחינה מוסרית וערכית. אני מזדהה איתו כיהודיה, כישראלית, כאישה"

מאת נטע דנציגר

משתה אחשורוש

פרופסור רות בן-ישראל בנתה במשך שנים קריירה מפוארת בתחום המחקר המשפטי כמרצה וחוקרת באוניברסיטת ת"א, פרסמה ספרים רבים בתחום  המשפטים ועיקר עבודתה עסק בקידום מעמד העובד ומעמד האישה. בן-ישראל היא כלת פרס ישראל בחקר המשפט לשנת 2001.

בן-ישראל, היום בת 81, החליטה לפרוש מהקריירה המשפטית בגיל 74. בניגוד לרוב היוצאים לפנסיה החליטה לפצוח בקריירה שנייה. היא חזרה אל אהבתה הראשונה, האמנות. טרם כבשה את עולם המשפט למדה באקדמיה לאמנות שימושית בפריז, אך בעקבות נישואיה המירה את אפשרות פיתוחה של קריירה אמנותית בקריירה משפטית.

בסוף השבוע נפתחה בגלריה "מינוס שלש" בת"א תערוכת היחיד הראשונה שלה, "אחד קדמון שני קידמה". איורים ממוחשבים של סיפורי המקרא, התנ"ך ופיוטים. נשאלת השאלה מדוע דווקא נושא זה. בן ישראל: "עוד לפני שהתחלתי לצייר ידעתי שאם אחזור לאמנות, ארצה לעסוק בנושא התנ"ך. זה ספר שמלווה אותי תמיד. יש בו אמת שהיא חשובה מבחינה מוסרית וערכית. אני מזדהה איתו כיהודיה, כישראלית, כאישה.

הכתרת אסתר

"אני רואה באמנות סביב התנ"ך המשך גם לעבודה המשפטית שלי. בכל הקשור לזכויות אזרח, הלנת שכר עובדים, שחרור עבדים ויחס לגרים. זה רלוונטי וחשוב גם בימינו. מה שניסיתי לעשות הוא לא רק לצייר את המילים, אלא גם לתת פרשנות משלי לסיפורים הללו."

 יוכי ברנדס, חוקרת מקרא וסופרת מצליחה העוסקת אף היא ביצירה אמנותית ששואבת את השראתה מארון הספרים היהודי, נשאה דברים בפתיחת התערוכה. היא סיפרה שמעבר להתמוגגות האישית שלה מהציורים הססגוניים, מלאי הילדותיות והסיפוריות של בן-ישראל, היא מצאה זווית פרשנית חדשנית לחלק מהסיפורים, סיפור קין והבל לדוגמה.

נראה אם כן, שמעבר לצבעוניות ולשעשוע שבעבודותיה של בן-ישראל, ניתן למצוא התפלפלות וחריפות של תלמידת חכמים ממש.

אדם וחוה. צילום: רפי מיכאלי
אדם וחוה. צילום: רפי מיכאלי

כשהיא נשאלת מדוע היא משתמשת בתוכנות מחשב כדי לצייר, עונה פרופסור בן-ישראל: "אני יושבת מול צג מחשב מאז שנת 1984 אז קיבלתי את המחשב הראשון שלי. אני חושבת שהמחשבים שינו את חיינו ושיפרו אותם לעין שיעור. המחשב מאפשר עריכה ועבודה ברמה אחרת לגמרי. הוא שיפר את ביצועיי כחוקרת וככותבת ואני לא רואה סיבה שהוא לא יעשה את אותו הדבר עבורי בתחום האמנות.

"אני קוראת למחשב 'היד הארוכה שלי'. מעבר לכך רציתי גם לפנות לדור הצעיר יותר, לדבר אליו במדיום שהוא מכיר ורגיל אליו – וזו השפה הממוחשבת".

השראה. אוז ובן-ישראל. צילום: רפי מיכאלי
השראה. אוז ובן-ישראל. צילום: רפי מיכאלי

בתערוכה מוצגים סיפורי המקרא המצוירים של בן-ישראל באמצעות סדרות המוקדשות כל אחת להתרחשות מקראית מסוימת: סדרת אדם וחווה, סדרת קבלת התורה, בריאת העולם, אגדת האימהות ועוד. ציוריה מעידים על היכרותה העמוקה עם מסורות ציור עתיקות המתייחסות במזרח למיניאטורות הפרסיות ולאמנות הביזנטית, ובמערב לציור האירופאי לדורותיו.

גיבורי התנ"ך מופיעים בציוריה של רות בשלל צבעים תוך שהם מתנועעים בנופים עתירי צמחיה וחי המשלבים בין המוכר לאגדי.

פרט מקסים נוסף בנוגע לרות בן-ישראל הוא העובדה שהיא מעריצה מושבעת של הזמר קובי אוז. את שמה של התערוכה, "אחד קדמון שני קידמה", שאלה משירו "מדרגות נעות" ("מזמורי נבוכים", 2010). http://kobioz.bandcamp.com/track/–3

נראה כי זוהי התמצית של הניסיון האמנותי שלה. מסורת, קידמה, מוסר, שכל, גשר בין דורות והמון המון צבע.

התערוכה פתוחה בימים ראשון עד רביעי 11:00-18:00, חמישי 11:00-20:00, יום שישי 10:00-15:00

הכניסה חופשית.

עוד בתרבות: אלוהים נמצא בפאזלים של חיינו

וגם: התערוכה ששימחה אותי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן