Skip to content

כריסמס בנצרת – נצרת שלא הכרתם

לא מעט פעמים הוזמנתי לסיורי יחצ"נות. בדרך כלל אני לא נענית. משעמם לי. אבל הפעם נעניתי והופתעתי בגדול. נצרת שחשבתי שאני מכירה, התגלתה כחוץ לארץ בטווח נסיעה מהבית. תענוג
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעליות אל הר הקפיצה, הרכב התאמץ מעט. הבוקר היה מעט סגרירי ורוח נשבה. התבקשתי להגיע עד 10:00 ויצאתי מביתי ללא ארוחת בוקר. הבטן קרקרה והתחשק לי נס קפה חם. "בשביל מה באתי היום?", הרהרתי, "גם קריר, גם סגרירי וגם אין נס קפה". אלא שמחשבות אלו באו לקראת סוף הנסיעה והעליה הסתיימה. "אני כאן" אמרתי לעצמי, "נראה מה יהיה" והבטחתי לעצמי שבהזדמנות הראשונה אני חותכת הביתה. טעיתי ובגדול.

תחנה ראשונה –הנוף- הר המקפיצה
יש קיוסק, הבנתי מייד כשחניתי את הרכב. אם יש קיוסק, יש מצב לנס קפה. זה כבר היה מעודד.
הצטרפתי לחברי הקבוצה ונתנו למדריך הטיולים – ריאד, להוביל את הסיפור. ריאד, עורך דין במקצועו,  שעשה  הסבה לאהבתו – הסטוריה, גיאוגרפיה ושכיות חמדה ישראליות, סיפר:
הר הקפיצה, המקום ממנו, כך לפי המסורת הנוצרית, ניסו אנשי העיר להשליך את ישו אל מותו, אבל הוא באומץ רוח זינק, קפץ ובאורח פלא חמק למטה אל הוואדי (כן, ממרום הצוק בקפיצה  אדירה, ומכאן שמו של ההר) לכיוון עמק יזרעאל והתבור ונמלט מידיהם.
נכון, זו ככול הנראה עוד אגדה שרבים מהנוצרים אינם מאמינים לה, אבל התצפית מראש ההר היא מוקד עלייה לרגל למטיילים ולא רק לצליינים.
תצפית שמציעה מבט של 360 מעלות על הצפון, מעמק יזרעאל דרך חיפה ואפילו עד החרמון. הנוף מקסים ולהפתעתי דווקא ביום הסתווי הזה היה נעים במיוחד למלא את הריאות באוויר נקי.
חייכתי לעצמי, רק התחלנו את הסיור וכבר נוצר בי חשק רב להישאר במקום עוד ועוד.
אבל זו היתה יריית הפתיחה שהבהירה לי כי בנצרת עוד צפויות לי וגם לכם אם תחליטו לקפוץ לעיר הקסומה הזו, הפתעות ארכאולוגיות, הסטוריות וקולינריות מדהימות.

 הר הקפיצה צילום: עמותת תיירות נצרת
הר הקפיצה צילום: עמותת תיירות נצרת

תחנה שנייה- אמנות החרס
הגענו לסוכה. סתם סוכה שממבט חיצוני לא מבטיחה למבקר כלום. אבל, הגעתם? כנסו ותופתעו.
זה נכון, הסוכה מבחוץ לא מסגירה את מה שמחכה למי שנכנס לפאח'ורה של משפחת מוסמאר, שמייצרת כלי חרס בנצרת מאז שנת 1919.
בני המשפחה מארחים במקום קבוצות ומשפחות שרוצות ללמוד את המלאכה העתיקה – בניית כלי חרס, המארחים, כך גיליתי, מסבירים באהבה ובחום על עסק האומנות המשפחתי.  כשהם מסבירים לך, את חשה באהבה למקצוע, ליצירה.  אם תהיו נחמדים וקשובים תמצאו אותם מדגימים את התפתחות יצור כלי חרס במפעל המשפחתי. וכן, הם מקיימים במקום סדנאות למבקרים וילדים בתאום מראש וברור שאת היצירות שתכינו בעצמכם בסדנא תיקחו אתכם.
אין ספק שהמקום מרתק והשאיר בי את הרצון להגיע לסדנא.

פתוח בימים שני- שבת
לתאום סדנאות טלפון: 04-6575996, 052-6313775.

תחנה שלישית טעימה במיוחד – בית חרושת נצרת
סיימנו עם אומנות החרס ונסענו למפעל טחינה – נצרת. "הופה", אמרתי בליבי, "בטחינה אני מבינה וחלבה, זה המעדן שלי", ולכן הסתקרנתי לגבי המפעל.
במפעל בית חרושת טחינה נצרת מכינים חלבה ללא חומרים משמרים, ללא טעמי לוואי, תוך שמירה על החומרים הטובים ביותר.
ב-1980 הקימה המשפחה מפעל קטן ופשוט, "בית חרושת נצרת" היא קראה לו. השם הזה נשמר עד היום. אנשים פשוטים וטובים באמצע הדרך. משפחה שמייצרת חלבה טרייה (מעולה לטעמי) וסוגי טחינה שונים, הכול תוך שמירה על טריות ועל שימוש בחומרים טבעיים.
אני בהחלט ממליצה לכם להגיע לסיורים ולראות את תהליך הכנת הטחינה והחלב מניקוי השומשום ועד הוספת הטעמים שעושים את המאכל הזה לכל כך אהוב על ידי הישראלים וכזה שהולך ותופס תאוצה גם מחוץ לישראל.

אגב, ב- 2009 שברו אנשי בית החרושת את שיא גינס, כשיצרו את תבנית החלבה הגדולה והארוכה בעולם, משקלה היה 3811 ק"ג ואורכה – 206 מטרים בדיוק.
וכן, לאחר הסיור אפשר לרכוש חלבות בטעמים שונים (ביניהם חלבה קצח וחלבה משומשום מלא וגם חלבה ללא סוכר) טחינה (טחינה קצח שחורה ומרירה) וגם סוכריות.

תחנה רביעית- מלון רימונים המעיין נצרת
טוב, הודיע לנו ריאד, כעת נקפוץ למלון. אז "קפצנו".
עם הכניסה למלון נמלאתי מיד בתחושת רוגע ושלווה. עיצוב המלון משלב בין מסורת מזרחית שורשית ואוריינטלית לבין חדשנות ויצירתיות מערבית ומודרנית. המלון המטופח והיפה, משמר את צביונה הייחודי של העיר נצרת, כמקום מפגש מרתק לתרבויות 3 הדתות- יהדות, נצרות ואסלאם.

המלון ממוקם בלב העיר העתיקה, בין סמטאות השוק הציוריות ובקרבת אתרי התיירות הרבים בעיר – העיר העתיקה, שוק התבלינים המשכר, כנסיית הבשורה המפוארת ועוד.
אהבתי אתת העובדה שהמלון נגיש לנכים. יש חדרים יעודים ומנוגשים לכיסאות גלגלים כל שטחי המלון מונגשים.
לאחרונה החל שיתוף פעולה ייחודי של מלון רימונים המעיין נצרת עם כרטיס הטעימות "יאאלה באסטה". אורחי המלון המתארחים לשני לילות ויותר נהנים מכרטיס הטעימות המכיל 6 טעימות שונות ומגוונות ממאכלי השוק בנצרת. הנקודות מסומנות במספרים על גבי מפה של השוק והמטיילים יכולים ללכת וליהנות ממגוון מאכלי שוק נצרת הייחודי.

מחירי אירוח במלון רימונים המעיין נצרת באמת שווים לכל כיס:
אמצע שבוע החל מ- 370 ₪ לילה לזוג
סופשבוע החל מ – 490 ₪ לילה לזוג
חבילות "יאללה באסטה"
אמצע השבוע החל מ 423 ₪ ללילה לזוג
סופשבוע החל מ503 ₪ לילה לזוג
מלון רימונים המעיין נצרת, רחוב פאולוס השישי נצרת, טלפון: 04-6500000 או 6333*

מלון רימונים המעיין נצרת. צילום: שרון בראון
מלון רימונים המעיין נצרת. צילום: שרון בראון

תחנה חמישית-ארוחת קריסמס (יאמייי) במלון רימונים המעיין נצרת
סיפרתי לכם שהבטן שלי קרקרה כבר בבוקר, לכן כשהוזמנו לארוחה "קלה" שהכין לנו השף במלון, הייתי מוכנה גם לטרוף סתם סנדביץ' עם פסטרמה. אבל לא ציפיתי לארוחת מעדנות של  שף הרשת, ניסים יעקב לוי,
וואו, זו המילה נכונה.
התענגנו בארוחה עם סביצ'ה מעולה קרפצ'יו, סשימי, פילה לוקוס שהוגש על מצע קוסקוס וחומוס היה טעים במיוחד, סוף הדרך.
אבל, וכאן מגיע האבל הגדול, את ההצגה גנבה צלע הטלה ופילה הבקר. בכנות? –  מנה בשרית, אחת הטובים שטעמתי (והאמינו לי טעמתי לא מעט).
חשבתי שהגענו להיי לייט.
ואז הגיע הקינוח – ללא ספק גם מנת הקינוח הזו גנבה את ההצגה, ולמרות שהשתדלתי, וזה לא כל כך הצליח, רק לטעום מעט מכל מנה, טעמתי מהכל. פשוט אי אפשר היה להפסיק. "נו, ממחר דיאטה" הבטחתי לעצמי.

והמחיר, לא תאמינו, מצחיק. בחיי שמצחיק.
מחיר הסעודה לאורחי המלון כ-90 ₪ לסועד

מלון רימונים המעיין נצרת, רחוב פאולוס השישי נצרת, טלפון: 04-6500000.

סעודת כריסמס
סעודת כריסמס צילום: גורג בתריס

תחנה שישית –סיור רגלי בעיר העתיקה
הסיור הרגלי הגיע בזמן. הייתי חייבת להשיל מעט קלוריות. עם בטן מלאה, אנרגיה מחודשת וחשק לצעוד המשכנו לכיוון מעיין מרים בכיכר המעיין שבנצרת.
שם ממוקם בית המרחץ העתיק, המקום התגלה באקראי על ידי אליאס שאמה, אשר רכש חנות בכיכר בשנת 1993. בית המרחץ מתוארך בוודאות לתקופה הצלבנית וייתכן שהיה בשימוש קודם לכן, ואולי אף בתקופה הרומית. המקום פתוח לקהל וניתן לסייר בחדר החם, ולהתרשם.
כיכר המעיין
שעות פתיחה: ימי שני – שבת, מידע נוסף בטלפון: 04-6578539

תחנה שישית- כנסיית גבריאל הקדוש
המסורת הנוצרית-אורתודוקסית מייחסת את המעיין הסמוך למקום בו ניתנה הבשורה למרים מפי המלאך גבריאל. הכנסייה הקטנה והמרשימה מלאה בציורי קיר ועיטורים מעשי ידי אמנים מרומניה ומהתקרה תלויות נברשות מוזהבות וגדולות. הכנסייה המוכרת גם ככנסיית הבשורה היוונית-אורתודוקסית וכנסיית "באר מרים" מוזכרת בעדויות של עולי רגל וצליינים כמקום פולחן פופולרי שבו על פי המסורת ירד ישו אל המעיין.
המלצה – אל תתעצלו, במקום לנסוע לחו"ל לבלות בו את החג הזה, סעו לנצרת. זה החו"ל שלנו.
ב8.12.16 בסביבות השעה שבע יתקיים טקס הדלקת התאורה של עץ חג המולד בנצרת, העץ הגדול ביותר באזור המזרח התיכון, והכי גבוה באזור.
בנוסף מהמקום תצא תהלוכת חג המולד (24.12.16) צבעונית ועשירה שאני אגיע במיוחד עבורה ממליצה גם לכם.
נו? למה אתם מחכים, צלצלו ל*6333 והזמינו לכם חדר במלון, ואתם בחו"ל ..

צילום עמותת נצרת לתרבות ותיירות.
צילום עמותת נצרת לתרבות ותיירות.

תחנה שישית מתוקה במיוחד- קטייף
המשכנו הלאה, אל השוק. בתוך השוק של נצרת, שעמוס בצבעים, ריחות קפה ותבלינים חיכה לנו, אבו אשרף.
אשרף הקים בתוך מבנה עתיק שבו התגוררה אשתו של מושל המחוז הטורקי במאה ה-17, מסעדה קטנה שקירותיה מכוסים כלי מלאכה, סמוברים ושאר מזכרות שהם אוספו הפרטי של אבו אשרף.
אבו אשרף המארח, הוא בעצם סבא חביב, סבא שרוקח עבורכם מאכלים אותנטיים כמו חומוס, שוארמה, פלאפל, עלי גפן בעונה, בדיוק כפי שלמד לבשל מאמו.
המארח שלכם הוא לא רק טבח אותנטי,  הוא איש של סיפורים ומילים. כזה שמטעים אתכם במאכלים אוריגנאלים עם סיפורים שמעלים בדמיונכם תמונות וצבעים.
הקטייף של אבו אשרף הוא קינוח מטוגן ומתוק שהוא מכין עם מלית גבינה או מלית אגוזים ומתפצח בפה.
הלכה הדיאטה, אני מודה, גם עם בטן מלאה מארוחת השף, לא התאפקתי וטעמתי גם טעמתי מהקטייף הטעים, היה קשה להיפרד מאבו אשרף וההבטחה שלי לבוא ולבקר אותו שוב באה מהלב.
04-6578697 .

תחנה שביעית- המרכז הבינלאומי של בית מרים
מרכז מרים בנצרת הוא מבנה משופץ ומחודש במרכז השוק של נצרת, שמוקדש למרים הבתולה. המרכז, שמתוחזק על ידי זוג צרפתים שחיים במקום, מייצג מולטימדיה שהוא הכירות עם מרים, עשוי היטב עם מוסיקה מרגשת במסכים רחבים, קפלה, פינות התייחדות ותפילה, אולמות ישיבה, קפטריה וחנות ספרים. בצמוד למרכז נחשפו שרידים ארכאולוגיים של בית מגורים מהמאה הראשונה לספירה. מהגג של מרכז מרים תצפית נפלאה של 360 מעלות שצופה על כל האזור.
הכניסה והסיור במקום ללא תשלום. נגבה תשלום רק על הסרטונים.
מומלץ לתאם מראש
שעות פתיחה של מרכז מרים הבינלאומי:
ב' – שבת: 9:00 – 12:00 , 14:00 – 17:00
מרכז מרים הבינלאומי טלפון: 04-6461266
אל בישארה ,נצרת.

מרים בנצרת -בילוי, מולטימדיה ותצפית
מרים בנצרת -בילוי, מולטימדיה ותצפית

אני לא "חולה"על סיורים רגליים בתוך עיר. זו האמת, אבל הסיור המאלף בנצרת פתח את תאבוני להגיע שוב לעיר המדהימה,מרתקת ומסבירת הפנים לתייר המתייר במקום. לבוא לבקר באתרים היסטוריים שונים בעיר ולטעום מהמאכלים האותנטיים בסיור טעימות.
לסיום יש לי לומר רק תודה קטנה למלון "רימונים המעיין נצרת" שטרח וארגן את הסיור הזה.
תודה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן