Skip to content

בג"ץ הקפיא את מינוי הרב הצבאי הראשי בשל אמירות הומופביות

בג"ץ נענה לעתירת מרץ והקפיא את מינויו של קרים לאור התבטאויותיו המקוממות וביניהן זו הקובעת כי לחייל צה"ל מותר לאנוס גויות בעת מלחמה "מאחר שהצלחת הכלל במלחמה עומדת לנגד עינינו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בג"ץ הוציא היום (שני) צו ביניים ועכב את מינויו של הרב אייל קרים לתפקיד הרב הצבאי הראשי, בעקבות התבטאויותיו הפוגעניות בעבר על הומוסקסואלים ונשים, ודבריו בנוגע לסירוב פקודה. השופטים ביקשו מהרב עצמו להגיב ולמסור תצהיר לגבי עמדתו אז והיום.  מינוי הוקפא למרות החלטת הרמטכ"ל גדי אייזנקוט שהחליט לאשר את המינוי לאחר ששמע הבהרות מצדו של הרב לגבי התבטאויותיו ודעותיו.
ראש ההרכב, השופטת מרים נאור, אמרה בדיון שנערך בעקבות עתירת מרצ: "אנחנו רוצים לשמוע מה יש לו לומר. מה הייתה עמדתו אז, מה עמדתו כיום, אם הוא חזר בו". הרב קרים אמור היה להיכנס לתפקיד מחרתיים.

הוקפא מינויו הרב הצבאי הראשי איל קרים
הוקפא מינויו הרב הצבאי הראשי איל קרים

עו"ד אורי קידר, המייצג את מרצ, אמר בדיון: "הרב הצבאי הראשי מספק שירותי דת לכל המשרתים בצבא, והתפקיד ערכי ומוסרי, הוא תפקיד שהוא במובן מסוים סמל, כמו נשיא המדינה. אתה דורש יותר ממישהו שהתפקיד שלו הוא לתת לאנשים מוטיבציה, חסות רוחנית ומענה. אדם שזה תפקידו צריך להיות יותר דוגמה מאחרים".
"הדברים שנאמרו הם מזעזעים בלשון המעטה", אמר השופט סלים ג'ובראן  במהלך הדיון. עורכת הדין המייצגת את המדינה אמרה כי הרמטכ"ל הסתייג מהדברים וכי היא לא יודעת לומר היכן הדברים הללו מופיעים בהלכה. השופט ניל הנדל אמר כי קרים צריך להחליט איפה הוא עומד: "אנו רוצים לשמוע מה הוא אומר באמת ולדעת מה עמדתו. זה כל מה שאנחנו מבקשים בשלב הזה".
"יש לי שאלה היפותטית – נגיד שרב צבאי יכול לומר שאפשר לאנוס נשים במלחמה, גם אז הרמטכ"ל היה ממנה אותו? הבה נניח שמועמד כתב זאת עתה והוא לא מכחיש, הוא אומר 'זו דעתי'. השאלה היא לצורך העניין" שאלה הנשיאה נאור.
הנשיאה התייחסה לתשובתו של הרב שנתנה בשנת 2003 לפני כמה שנים כאשר נשאל קרים באתר "כיפה" על פסוקים מתוך ספר דברים בנוגע להיתר לחיילים בזמן מלחמה לאנוס נשים, אז נשאל הרב "האם מותר בימינו לחייל צה"ל, לדוגמה, לאנוס בחורות בזמן לוחמה, או שדבר זה אסור?" לפי הפרסום הרב השיב כי ניתן "לפרוץ" את גדרות הצניעות ו"לספק את יצר הרע באמצעות משכב עם גויות טובות מראה בניגוד לרצונן, מתוך התחשבות בקשיי הלוחמים ולמען הצלחת הכלל".


הרב חזר על דבריו במהלך דיון בישיבת גולן והסביר כי "כך גם דוחה המלחמה צדדים מסוימים של גילוי עריות, אף שהתחברות אל גויה היא דבר חמור מאוד, אלא שהוא הותר במלחמה – בתנאים שהוא הותר – מתוך התחשבות בקשיי הלוחמים". קרים הוסיף ואמר: "ומאחר שהצלחת הכלל במלחמה עומדת לנגד עינינו, התירה התורה לפרט לספק את היצר הרע בתנאים שהתירה, למען הצלחת הכלל".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) מגישת העתירה, הגיבה על החלטת בג"צ: "ניצחנו הבוקר את קולות ‏השוביניזם והגזענות. בג"צ בהחלטה תקדימית לעצור את מינויו של הרבצ״ר בעקבות העתירה שהגשנו. זו אמירה ערכית ומסר מוסרי חשוב לצה"ל ולחיילות והחיילים המשרתים בו. רב ראשי צבאי הוא דמות שמסמלת ערכיות ומוסר ולא יכול להחזיק בדעות גזעניות שוביניסטיות ופוגעניות. אנחנו נמשיך להיאבק נגד כל אדם או מוסד שמבקש להדיר או לפגוע במאבק לחברה צודקת, שוויונית והוגנת"

השר אורי אריאל (הבית היהודי) אמר כי פסיקת בג"ץ היא שערורייה. "‏הרב קרים היקר, אל תסכים לסתימת הפיות ואל תחזור בך מפסיקות הלכתיות שאתה מאמין בהן", אמר השר וסיכם: "היום זה אתה, מחר זה כולנו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן