Skip to content

פרס ישראל ליעקב אחמיאיר

מיד לאחר ההכרזה על בחירתו של יעקב אחימאיר כחתן פרס ישראל בתחום התקשורת, הוא הוצף בפניות של עמיתים מכל אמצעי התקשורת שביקשו לראיינו. הוא הצטנע כשאמר שהוא מקווה שהוא ראוי לפרס
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
יעקב אחימאיר. צילום: ציפי מנשה

מאת אורה עריף כץ

אחימאיר העובד ברשות השידור למעלה מארבעים שנה, מילא בה שורת תפקידים, בהם הכתב בוושינגטון והכתב מדיני . בשנים האחרונות הוא עורך ומגיש את התכנית רואים עולם במוצאי שבת, וכן מגיש לפעמים את יומן הבוקר של רשת ב' בקול ישראל.  התכנית רואים עולם היא מעין שמורת טבע בתקשורת הישראלית העסוקה בדרך כלל בביצה המקומית.  התכנית הייתה מאוימת בסגירה לא אחת, עוד בתקופתם של עמנואל הלפרין ושל דוד ויצטום,  ואולם, למרבה המזל היא הצליחה לשרוד ולהתעלות מעל הבינוניות התקשורתית הטלוויזיונית עם כתבות מרתקות מרחבי העולם ועם מודעות ורגישות למצוקות של עמים אחרים. אחימאיר עצמו העלה לסדר היום את נושא השואה הארמנית עוד בתקופה שבה היו יחסי ישראל-תורכיה טובים, והתורכים מיהרו למחות נגד כתבתו.

אחימאיר הוא בנו של אבא אחימאיר, ממנהיגי התנועה הרוויזיוניסטית.
בין היתר,  סיקר יעקב את ההתנתקות מרצועת עזה. הוא זכה במספר פרסי תקשורת, בהם פרס סוקולוב (2005), ופרס האגודה לזכות הציבור לדעת (2009). בהזדמנויות שונות, וכן כאשר קיבל את פרס העיתונות 2010 בכנס אילת לעיתונות, הוא מתח ביקורת נוקבת נגד העמדות הפוסט ציוניות המערערות על קיומה של מדינת ישראל: "אנחנו יודעים שהמדינה שלנו נתונה בשנים האחרונות למתקפה של דה לגיטימציה. רבים בעולם מנסים לקעקע את הלגיטימיות של עצם קיומה של מדינת ישראל. האם לא ראוי שאנו העיתונאים נוסיף פריט קטן שנוכל להתמסר לו – להגן על מדינת ישראל ברבים מפני כל מיני מלעיזים שמנסים לקעקע את הלגיטימיות של מדינת ישראל. זוהי צריכה להיות בהחלט משימה של עיתונות פטריוטית, סליחה על המילה הגסה".

ועדת הפרס בראשות פרופ' איתן גלבוע ובהשתתפות העיתונאים אורי אליצור, אילה חסון ושמעון שיפר בחרה באחימאיר ושר החינוך גדעון סער אימץ את המלצתם. הועדה נימקה את החלטתה בכך ש "יעקב אחימאיר מעמודי התווך של השידור הציבורי מזה כחמישה עשורים. נמנה עם מייסדי הטלוויזיה בישראל. עיתונאי במובן הקלאסי. עשה שורה של תפקידים: כתב, עורך, מגיש, שליח בחו"ל, פרשן, פובליציסט ודוקומנטר. אחימאיר הקפיד בעבודתו על הפרדה מוחלטת בין דעות ועובדות. סגנונו העיתונאי נטול פניות, אמין, מעמיק ורחב אופקים. סגנון זה שימש השראה ומופת לדורות של עיתונאים".

מנכ"ל רשות השידור יוני בן-מנחם, בירך את אחימאיר ואמר לו כי בעבודתו העיתונאית רבת השנים הביא כבוד רב לרשות השידור בפרט ולשידור הציבורי בכלל. בן מנחם ציין את מקצועיותו, יושרו והישגיו העיתונאיים.

יצוין כי אחימאיר מוכתר כחתן הפרס בתקופה של תהפוכות ומתחים מקצועיים ברשות השידור. עיתונאים נוספים שזכו בפרס ישראל בעבר הם נחום ברנע, מרדכי קירשנבאום (על 'ניקוי ראש') חיים יבין, דב יודקובסקי וזאב הקריקטוריסט.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן