Skip to content

תגיד לראש העיר שפשוט יבקש להחזיר את הכרזות בערבית

למשרד התחבורה נמאס מקרב גרסאות התגובה של עיריית באר שבע אשר ביקשה להורות ל"דן באר שבע" להסיר כרזות בערבית ועברית מהאוטובוסים והתחנות. "תמסור להם שרק יבקשו, שיכתבו מכתב בקשה". בעירייה מתעקשים: לנו אין סמכות לפעול. ההוראה להסיר כרזות היא של משרד התחבורה". "אנחנו לא חיים בעזה עכשיו זה כריזה באוטובוס עוד כמה שנים זה יהיה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעוד עיריית באר שבע מתעקשת כי ההוראה להסיר את הכריזה בשפה הערבית והעברית שהותקנה באוטובוסים של חברת "דן באר שבע", הגיעה  ישירות ממשרד התחבורה ולה לעירייה אין יד ורגל בנושא, מבהירים הבוקר (שישי) היטב במשרד התחבורה:  "ההוראה להסיר את הכריזה הגיעה בעקבות דרישה של עיריית באר שבע. לו ראש העיר רוצה? שיגיש בקשה ומיד נחזיר את הכריזה".
"אנו כעירייה לא זכאים לעשות כלום", הבהיר דובר העירייה אמנון יוסף למגפון, "אפילו לא לסמן מעבר חצייה. אין לנו קשר לנושא. ההוראה להפסיק באה מצד משרד התחבורה"
"תאמר לדובר העירייה, כי אני אמרתי", זעם אבנר עובדיה דובר משרד התחבורה, "כל מה שעל ראש העיר לעשות זה להגיש בקשה והכריזה תוחזר".

התקפל ? - דנילוביץ' (צילום מהיוטיוב)
התקפל ? - דנילוביץ' (צילום מהיוטיוב)

חברת "דן באר שבע" הפסיקה ביום שלישי האחרון את הכריזה בערבית באוטובוסים בעיר בהוראת משרד התחבורה ולבקשת ראש העיר, רוביק דנילוביץ'. לדברי המשרד, הכריזה הוסרה בעקבות פנייתו של ראש העיר באר שבע לאחר שקיבל תלונות רבות מצד נוסעים בעיר.
החברה החלה להפעיל את התחבורה הציבורית בעיר בשבוע שעבר. על האוטובוסים של החברה הופיע מסלול הקו על גבי שלט אלקטרוני בכתוביות מתחלפות בעברית ובערבית. בנוסף, מערכת הכריזה באוטובוס פעלה בערבית נוסף לעברית. תושבים זועמים החליטו שערבית אינה מתאימה להם. הם דרשו להסיר מיד את הכרזות בערבית וראש העיר התקפל.

בתחילה גמגמו בעיריית באר שבע ומסרו בתגובה כי ״בהתאם לתגובת משרד התחבורה לגבי כריזה דו- לשונית, לכשתיושם בכל רחבי מדינת ישראל, היא תיושם גם בעיר באר-שבע״.
יזה המקום לציין כי ברכבת הקלה בירושלים ישנה כריזה בערבית, בנוסף לאנגלית ועברית.
אך ככל הנראה בעיריית באר שבע לא ציפו לתגובות הציבור שהביעו סלידה מגזענות של תושבים אשר הפעילו לחץ על העירייה להסיר כריזות בערבית והטילו את כל המשקל למעשה על משרד התחבורה.

דובר העירייה אמר השבוע כי העירייה אינה זו פנתה למשרד התחבורה על מנת להוריד אלא על מנת לבדוק. יוסף הצביע על תגובה מוקדמת יותר שהופצה על ידי משרד התחבורה, ובין היתר פורסמה בערוץ 2, לפיה הכריזה הופעלה טרם זמנה. רוביק דנילוביץ' פרסם בדף הפייסבוק שלו דברים ברוח דומה.

"תושבים יקרים, לאור אי דיוקים שפורסמו בחלק מכלי התקשורת, אבקש להבהיר. חברת ״דן באר שבע״ החלה בפעילותה כזכיינית משרד התחבורה. כחלק מהנחיות משרד התחבורה, החלו כיתוב וכריזה בשתי שפות: עברית וערבית" כתב דנילוביץ' והוסיף: "בעקבות שאלות שהועלו מצד חלק מתושבי העיר, שהדבר היה חדש ושונה להם, התייחס משרד התחבורה ואמר:״ שמערכת הכריזה הופעלה טרם זמנה. הנושא ייבחן על פי קריטריונים אחידים ויופעל בכל אשכולות התחבורה הציבורית בארץ״. העיר באר שבע היא חלק ממדינת ישראל ובהתאם לתגובת משרד התחבורה לגבי כריזה דו- לשונית, לכשזו תיושם בכל רחבי מדינת ישראל, היא תיושם גם בעיר באר-שבע".
בעקבות כך נמסר משרד התחבורה כי "הכריזה בערבית באוטובוסים העירוניים בבאר שבע הוסרה בעקבות פניית ראש העיר באר שבע לאחר שקיבל תלונות רבות של נוסעים שביקשו להסיר את הכריזה. הוחלט כי הנושא ייבחן בהמשך. יצויין כי הפעלת מערך התחבורה הציבורית החדש בבאר שבע התבצעה ומתבצעת בתאום מלא עם ראש העיר".

אני לא גזענית אבל למה בערבית?

למרות דברים אלו, בבדיקה שערך מגפון נראה כי לכאורה דנילוביץ' נכנע, לגזענות סמויה וגלויה של תושבים בעיר.
תושבת העיר שרונה טל סיפרה בפשטות בדף קבוצת הפייסבוק "באר שבע ביחד" כי שלחה מכתב לדנילוביץ' בו היא התלוננה על הכריזה בערבית. "ישנו דבר אחד שצורם באוזן וצורם בעין", כתבה טל. "הכריזה בערבית כאילו השפה הערבית הוכתרה כשפה בינלאומית. ובנוסף הכיתוב בערבית. אני לא פונה אליך ממקום גיזעני אבל בהחלט פונה אליך כתושבת העיר הזאת, העיר באר שבע לא עיר ערבית לכל הדעות, גרים כאן רוסים, אתיופים, גרוזינים, רומנים, מרוקאים ועוד".
תושב אחר, דקל הלל, כתב בקבוצה כי "מאז שדן נכנס לתחבורה הציבורית הוא מפעיל גם שילוט בשפה הערבית. רק לי זה מפריע וזה נראה כאילו אני גר בחברון?".
"אנחנו לא חיים בעזה עכשיו זה כריזה באוטובוס עוד כמה שנים זה יהיה מסגד ורעש של מואזין", כתב דור לוי.

רוביק לא ראש העיר שלי, הוא אך ורק ראש העיר של היהודים
מנגד הסרת הכרזה לא עברה בשוויון נפש מצד תושבי העיר אחרים. אלו הביעו זעם ומורת רוח גלויה וכתבו על כך בתגובה לדנילוביץ' על גבי דף הפייסבוק שלו: "בקיצור, התקפלת בפני ההמון ועצמת עין לגזענות ולאפליה של עשרות אלפי תושבי העיר ומבקריה ועכשיו אתה מתחבא מאחורי תירוץ טכני של "אני אתחיל כשכולם יתחילו", מביך ומביש", כתב יובל בר תושב העיר.
"עצם עין לגזענות?" הזדעק תושב אחר, שער גוריון: " הוא נכנע לה! הוא אפשר אותה… בדיוק באותה צורה הוא תמך בדתיים ונלחם בחירוף נפש נגד הקהילה הגאה בעיר".

"רוביק לא ראש העיר שלי, הוא אך ורק ראש העיר של היהודים! חבל באמת חבל, מנהיגות אמיתית נבחנת בשעת האמת!! רק להזכיר לך אדוני ראש העיר שגם אני תושבת העיר וזכותי שיראו אותי בכל תחומי החיים בבאר שבע, ההתעלמות המוחלטת שלך מהתושבים הערבים היא לא לעניין!!", כתבה אריג' חליילה מחאמד, תושבת באר שבע, "ראש עיר צריך להיות מנהיג אמיתי , מנהיג שאכן עומד בפני קומץ של גזענים ולא משתפן ומתקפל בפניהם, חבל באמת חבל! ומי אמר שאני רוצה שזה יקרה בשקט זה צריך לקרות בפומבי זה לא פשע שצריך להסתיר אותו ולעשות אותו בשקט", כתבה אריג'.
חברת "דן באר שבע" הבהירה אף היא השבוע כי "הפנייה למשרד התחבורה בנושא תלונות על הכריזה בשפה הערבית הייתה של העירייה ולא של דן באר שבע" ובכך למעשה שמה קץ לטענת העיריה כי לה אין יד ורגל בסיפור.

 תגובות נוספות
ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הגישה שאילתה בעל פה לשר התחבורה ומסרה בתגובה כי "מדהים כיצד הגזענות עולה על פני השטח בכזאת קלות, אותה גזענות שהייתה פעם סמויה צפה בשיא צחנתה. הסיבות הן רבות אבל אחת המרכזיות שבהן היא שיתוף הפעולה עם הגזענות הזאת. במקום שהעירייה ומשרד התחבורה יראו עמוד שדרה מול התלונות הגזעניות ויגיגו להם פשוט להתמודד, הם הוכיחו שבישראל של 2016, מי שצועק בגזענות ובאלימות מנצח. ההתקפלות של העירייה ומשרד התחבורה היא מביכה ומביעה זלזול עמוק ב-20% מאוכלוסיות מדינת ישראל ובציבור ענק שיודר משירות התחבורה הציבורית".

עו"ד שדא עאמר מהאגודה לזכויות האזרח פנתה למשרד התחבורה בדרישה להחזיר את הכריזה בערבית: "מדובר בהחלטה פסולה ולא חוקית, המדירה ציבור שלם ופוגעת בזכותו הבסיסית לשוויון. התחבורה הציבורית בבאר שבע משמשת אלפי ערבים הגרים ומבקרים בעיר, ומשרד החבורה צריך לתקן מיד את המצב ולהורות על הפעלה מחדש של הכריזה בערבית באוטובוסים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן