Skip to content

עמונה – המתנחלים נערכים לפינוי אלים שצפוי הבוקר

החלטת מתנחלי עמונה לדחות את מתווה הפינוי שהציעה להם הממשלה, התקבלה בהפתעה ובכעס במערכת הפוליטית. גורם בכיר: "הפינוי יחל בתוך זמן קצר. ספק אם את השבת הקרובה התושבים יעשו בעמונה". בהתנחלות מתכוננים לפינוי אלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הלילה (חמישי) החליטו מתנחלי עמונה לדחות את מתווה הפינוי שהציעה להם הממשלה. ברוב גדול של 59 מתנגדים מול 20 תומכים בלבד, החליטו מתנחלי עמונה לדחות את המתווה והפינוי הבלתי נמנע צפוי לקרות בקרוב. בתום יום ארוך ולאחר 10 שעות דיונים נערכה הצבעה שהסתיימה לאחר חצות לילה רביעי. על פי החלטת בג"ץ, על המאחז להתפנות עד ל-25 בדצמבר,  והפינוי יערך אלא אם יחליט בג"צ לתת לממשלה ארכה נוספת של חודש ימים כפי שבקשה המדינה. אולם – לאחר בקשות דחייה חוזרות ונשנות הסבירות היא כי בג"צ יגלגל את בקשת המדינה מכל המדרגות ולא יענה לבקשה.

עמונה הבוקר (צילום: יונתן קלרמן)
עמונה הבוקר (צילום: יונתן קלרמן)
הישיבה המכרעת (צילום: צעירי עופרה)
הישיבה המכרעת (צילום: צעירי עופרה)
צילום: יהונתן קלרמן
צילום: יהונתן קלרמן

גורם בממשלה: הם יפונו בקרוב מאוד בכוח

גורם בכיר ממערכת הביטחון אמר למגפון כי "הפינוי יחל בתוך זמן קצר. ספק אם את השבת הקרובה התושבים יעשו בעמונה".
גורם בכיר בממשלה אמר הבוקר לתקשורת כי "למרות הלחצים – לא תהיה הצעה נוספת לעמונה. זה המקסימום שאפשר לתת להם. הם יפונו בקרוב מאוד בכוח".

החלטת מתנחלי עמונה עוררה תגובות רבות בימין, משני צידי המתרס. אנשי הבית היהודי והשרים הבכירים קיבלו את ההחלטה על הדחייה בתדהמה: "זה חוסר אחריות, הם הכניסו את המערכת לסחרור מסוכן שלא ברור איך נצא ממנו", אמר גורם בימין. מנגד אנשי ימין קיצוני בירכו על ההחלטה ואמרו כי יש להיאבק על השארות עמונה על ההר.
ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) אמר הבוקר כי הוא "מצר מאוד על פינויה הקרוב של עמונה" ו"כואב את כאב תושביה". לדבריו, "צר לי על החלטתם שלא לקבל את המתווה שהוצע להם על ידי טובי אנשינו וגדולי רבותינו, אך איני שופטם. טוב היה בעיני להשאיר רגל על ההר ולרדת לצורך עלייה, מלרסק יישוב חשוב".

נערי הגבעות – מתכוננים לפינוי

מתארגנים לפינוי (צילום: פעילי עמונה)
מתארגנים לפינוי (צילום: פעילי עמונה)
צילום: פעילי עמונה
צילום: פעילי עמונה

 

פעילי ימין קיצוני קוראים להתנגדות אלימה

אמש עוכב לחקירה צ',  פעיל ימין מקבוצת הימין הקיצוני "עוצמה יהודית" שחיבר שיר לחיזוק עמונה. השיר קורא למלחמה על עקירת עמונה ובו נכתב בין השאר:  "השלטון- בוגד מולדת! האם חוטאים אנו במעשה הנפשע?! האם בנו בגדה אי פעם המולדת שאנו נבגוד כך בה?!",  "קומו אחיי ומחו! כי מכורתנו בסכנה! התעוררו אחיי, אוהבי המולדת, תתחזקו וצאו למלחמה!", קורא הפעיל.
הוא נעצר בביתו ולאחר חקירה ארוכה שוחרר בתנאים מגבילים הכוללים הרחקה מעמונה ואיסור יצירת קשר עם כל תושבי עמונה. פרקליטו עורך הדין איתמר בן גביר אמר בתגובה: "צביעות אבירי זכויות האדם של השמאל נחשפת פעם אחר פעם. איפה כל אותם אנשי שמאל שתקפו את המשטרה על מעצר הסטודנטית מבצלאל בטענה לפגיעה בחופש הביטוי? האם חופש הביטוי נעצר כאשר מדובר בפעילי ימין?".

הבוקר - אריאל זילבר ובנצי גופשטיין ממתינים לפינוי
הבוקר - אריאל זילבר ובנצי גופשטיין ממתינים לפינוי

גם רב ההתנחלות קריית ארבע, הרב דב ליאור, המתנגד לפינוי עודד את המתנחלים שלא להתפנות מרצון ושלח אמש מכתב לתושבי האזור ובו קרא להם שלא לתמוך במתווה בנט ונתניהו לפינוי עמונה. "נשאלתי על ידי אחד התושבים האם יש עניין לתמוך בפשרה. התשובה היא אחת, לפי תורתנו הקדושה ארץ ישראל שייכת אך ורק לעם ישראל ואין לשום עם בעלות על ארצנו אלא אם כן קנה מיהודי", כתב. "לכן, במציאות הנוכחית אין לקבל שום פשרה. יש לעמוד בתוקף על זכותנו האלוקית על מרחבי ארצנו".

בני גופשטיין הגיע עם פעיליו לעמונה (צילום באדיבות ארגון להב"ה)
בני גופשטיין הגיע עם פעיליו לעמונה (צילום באדיבות ארגון להב"ה)

ארגון הימין הקיצוני להב"ה, מסר כי כאלף איש בראשות בנצי גופשטיין הגיעו אמש להתנחלות מחשש שהיום יחסמו צירי גישה להתנחלות.  בהתנחלות עצמה נערמו הלילה מצבורי אבנים כהכנה לפינוי.

על רקע הפינוי הצפוי נעצרו שישה קטינים במהלך הלילה בכיכר חטיבת שומרון (בה"ד 3) בחשד שיידו אבנים על כלי רכב של ערבים במחאה על הכוונה להרוס את הישוב עמונה. הקטינים מכחישים את המיוחס להם, וטוענים כי עמדו בצומת בלבד ולא יידו אבנים. אחד הקטינים בן 14 בלבד וכולם ללא עבר פלילי. עו"ד נתי רום מארגון חוננו מסר כי הקטינים נעצרו בשעה 1:30 לערך, ועד הבוקר לא נחקרו ולא ניתן להם מקום לינה מסודר. "הקטינים מכחישים את המיוחס להם, אין רכב שנטען שנזרקו עליו אבנים, ונראה כי החשש מפני מחאה בעניין עמונה מביאה את המשטרה לביצוע מעצרי שווא".


מטעם תושבי עמונה נמסר: "אנחנו תושבי עמונה, הגענו לכאן כזוגות צעירים לפני שנים רבות. כאן ילדנו את ילדינו, כאן בנינו את בתינו, כאן ברגבי מולדת נטועים כל זיכרונותינו המשפחתיים, כאן צמחו זיכרונות ילדינו, כאן נולדו רגעי האושר שלנו, כאן, בבתינו, ציינו את ימי ההולדת וימי הנישואין, את חגי ישראל ואת מועדיה.

"בשנה האחרונה ניהלנו את מערכת חיינו במטרה אחת ויחידה – רצון להישאר בבית. רצון להישאר בהר עמונה. המאבק שהובלנו הביא להישגים רבים להתיישבות ביהודה ושומרון ולהתבססות עם ישראל בערש הולדתו – בין היתר הבאנו לקידום חוק ההסדרה ולהצגת עמדת המתיישבים בציבור הרחב באופן בהיר ומכובד. לצערנו, בישורת האחרונה של המערכה על בתינו – נותרנו מחוץ לחוק ההסדרה. נותרנו מול אמת מרה של גירוש צפוי – הרס הבית והיישוב וטראומה לילדינו ולנו.

"היום הזה, לאחר מערכה סיזיפית בת שנה ארוכה וקשה, הוצע לנו מתווה לפיו יוכשר שטח מצומצם בעמונה לבתים זמניים חלופיים, עבור רבע ממשפחות היישוב, ואילו בנוגע לשאר המשפחות – קיבלנו הצהרות מעורפלות ומתווה בעייתי ביותר. למרות השמחה הראשונית, מעיון בפרטי ההצעה התברר לנו כי מדובר ב'גבינה שוויצרית' – המדינה איננה מתחייבת לכלום, והכל תלוי ומותנה בפרוצדורות משפטיות רבות כאשר לא ניתנה שום ערובה להצלחתן ולעמידת המדינה מאחוריהן. אנחנו למודי ניסיון העבר מגירושים קודמים, ואיננו סומכים על אמירות שאין מגובות בהתחייבות, בייחוד לאור העובדה שגם המתווה הנוכחי הוצג לנו בתחילה באופן אחד, אך בפועל המסמך עליו התבקשנו לחתום היה רחוק מכך מאוד.

"במצב דברים זה אנחנו בוחרים להיות נאמנים למטרה שבשמה יצאנו לדרך. היינו מוכנים לספוג את הרס ביתנו הפרטי, ואת המעבר ממקום למקום, ובלבד שיישאר ישוב יהודי על ההר. אך המתווה שהוצע לנו אינו מספק כל ודאות או התחייבות כי אכן נצא מביתנו לבית חלופי. לאחר משא ומתן נוסף נודע לנו כי המדינה אף איננה מתכוונת לכרוך בין עזיבתנו את ביתנו ובין מימוש המתווה – היועמ"ש לא יבקש התליית פסק הדין לפינוי במקרה שמנגנון נכסי נפקדים ייתקף בבג"ץ וייעצר בצו ביניים.

"לאור זאת ולאור אי הוודאות המובנה במתווה, החליטו הערב תושבי עמונה ברוב מוחלט לאחר עשר שעות דיון, לדחות את המתווה המוצע. נדגיש: אם תהיה התחייבות מפורשת של המדינה לבניית הבתים החלופיים כאן בעמונה ולדחיית הפינוי עד לאחר הבנייה – נוכל לקבל זאת. אם לעומת זאת, המדינה לא תוכל להתחייב לבניית הבתים החלופיים ולמעבר מדלת בתינו לדלת הבתים החלופיים מבלי לרדת מההר, כי אז לא נוכל לקבל את הצעת המדינה".

גרפיטי בעמונה (צילום: ציפי מנשה)
גרפיטי בעמונה (צילום: ציפי מנשה)
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן