Skip to content

פינוי עמונה – העליון נתן ארכה נוספת והזהיר: זוהי ארכה סופית

בית המשפט העליון נענה לבקשת המדינה ונתן לה את 45 יום הנוספים לביצוע הפינוי. העליון הזהיר כי לא תינתן שום ארכה נוספת והתריע כי ידוע למדינה ולמתנחלים כי יש התנגדות לגבי חלקה 38 שאליה תכננו הפוליטיקאים להעביר חלק מהמפונים והבהיר כי זו לא תהיה סיבה לשהות נוספת בפינוי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט העליון נענה הערב (חמישי) לבקשת הדרג הפוליטי ונתן ארכה  נוספת לפינוי עמונה. בית המשפט ביקר בחריפות את התנהגות המדינה בכל הקשור לפינוי והזהיר במפורש כי לא תינתן עוד ארכה נוספת בשום אופן ואל לה למדינה לבקש עוד ארכה שכזו.
"מועד ביצועו של פסק הדין יידחה ב-45 ימים. דהיינו, מימוש צווי ההריסה יבוצע עד ליום 8.2.2017 כאמור לעיל, זוהי ארכה סופית ואחרונה, וזאת גם אם לא יימצא פתרון חלופי כזה או אחר. ממילא המדינה לא תגיש בקשה נוספת להארכת מועד, בהתאם להתחייבותה בבקשה הנוכחית", כתבה הנשיאה, השופטת מרים נאור.

עמונה (צילום יונתן קלרמן)
עמונה (צילום יונתן קלרמן)

שופטי בית המשפט ציינו בהחלטה כי ידועה להם העובדה שהמדינה מצאה פתרון להצבת 12 מבנים פריקים באחת מהחלקות הצפוניות – חלקה מס' 38 – ששטחה כ-6 דונם.
וציינו כי למרות כוונה זו הוגשה לפני שלושה ימים ביום 19.12.2016 התנגדות להכרזה עליה כ"רכוש נטוש". לפיכך, לפי שעה לא ניתן להתחיל בבנייה בה כמתוכנן.
"עם זאת, כך טענה המדינה, לאחר ששינוי נסיבות זה הובא לידיעתם של תושבי עמונה, אשררו נציגי התושבים את הסכמתם לפינוי בדרכי שלום. לטענת המדינה, בימים הקרובים תיערכנה הבדיקות הרלוונטיות ביחס להתנגדות להכרזה על חלקה מס' 38 כרכוש נטוש".

ממשיכים לצפצף על החוק

למרות שהעותרים שהתנגדו להצבת המבנים בחלקה 38 והביאו לפני בית המשפט את הבעלים לחלקה זו עליה ניסתה מדינה להכריז כרכוש נטוש, נודע לראש המנהל האזרחי כי אתמול החלה המועצה האזורית מאה בנימין לבצע בחלקה עבודות עפר בשיטה הידועה. קביעת עובדות בשטח ואחרי כן נראה מה נעשה. בעקבות כך הודיע המנהל האזרחי לראש מועצת מטה בינימין לחדול מיד מביצוען של עבודות אלו ו"כי הן מבוצעות ללא סמכות ובניגוד לחוק, וכי יש לחדול באופן מידי מביצוען. בעקבות זאת השיב ראש המועצה כי העבודות ייעצרו לאלתר. לטענת המדינה, כך אכן קרה בפועל".

חלקה 38 (צילום אוויר: שלום עכשיו)
חלקה 38 (צילום אוויר: שלום עכשיו)

ביום 21.12.2016 כי החלו להתבצע עבודות עפר בחלקה מס' 38. לדברי המדינה, מיד עם גילוי דבר ביצוען של העבודות האמורות, נמסר לראש המועצה האזורית מטה בנימין כי הן מבוצעות ללא סמכות ובניגוד לחוק, וכי יש לחדול באופן מיידי מביצוען. בעקבות זאת השיב ראש המועצה כי העבודות ייעצרו לאלתר. לטענת המדינה, כך אכן קרה בפועל.

בית המשפט: ניתנת ארכה סופית אבל היא לא תוארך בין אם ימצא פיתרון או לא

בת בבת מציינים השופטים כי לטענת המדינה "אף שחלה התקדמות באיתור חלופות מגורים לתושבי עמונה, טרם נמצאו פתרונות לכלל התושבים. על כן, לצורך השלמת המלאכה נדרשת למדינה שהות קצרה נוספת בת 45 ימים. אם ייעתר בית המשפט לבקשה, המדינה מתעתדת להשלים במהלך תקופה זו את איתור המגורים הזמניים לכלל המשפחות".

המדינה טענה כי "בראייתה יש שני הבדלים משמעותיים בין הבקשה הקודמת לבין הבקשה הנוכחית: ראשית, בשונה מבעבר, התחייבו תושבי עמונה לפינוי מוסכם ללא עימות או התנגדות. שנית, שלא כמו בבקשה הקודמת, עתה מתבקשת ארכה קצרה יחסית, בת 45 ימים בלבד".
בית המשפט הוסיף כי "הודגש כי הדרג המדיני הבהיר כי "המדינה לא תבקש ארכה נוספת מעבר ל-45 הימים המבוקשים כעת".
שופטי בית המשפט התייחסו גם להבהרה השנייה שקיבלו מטעם מתנחלי  עמונה לפיה "בהתאם להחלטת בית המשפט הנכבד מיום 22.12.2016, ובהמשך להודעת המשיבים מיום 22.12.2016, המשיבים מבהירים, למען הסר ספק, כי הם 'מסכימים ומתחייבים כולם כאיש אחד לפינוי בדרכי שלום וללא עימות והתנגדות' (כאמור בסעיף 3 להחלטת בית המשפט הנכבד מיום 21.12.2016). ולמען הסר ספק נוסף, הם מבהירים עוד כי מחויבותם הינה ללא כל התניה".
בית המשפט הבהיר למדינה כי גם הבקשה הנוכחית להארכת מועד מלווה בנימוק כי "מסיבות שונות (שלא הובהרו עד תום בבקשה) לא הספיקה המדינה להשלים מציאת פתרונות מגורים לכלל תושבי עמונה. נימוק זה לאו נימוק הוא. למדינה ניתנה כזכור שהות ניכרת של שנתיים למימוש צווי ההריסה". העובדה כי המדינה בחרה ברגע האחרון לנסות להכשיר פתרונות המעוררים עתה קשיים משפטיים כאלה או אחרים, "אינה בגדר שינוי נסיבות המצדיק, כשלעצמו, לשנות את המועד שנקבע בפסק הדין".
."זוהי ארכה סופית ואחרונה שאינה מותנית במציאת פתרון חלופי כזה או אחר", הזהירו וקבעו השופטים. "לעניין זה נזכיר כי אף המדינה עצמה הדגישה בבקשתה כי "גם אם המתווה עליו סוכם לא ימומש עד תום תקופת הארכה המבוקשת כעת, באופן מלא או חלקי, הדרג המדיני הבהיר כי לא תתבקש ארכה נוספת לביצוע פסק הדין"  והבהירו ש"זוהי ארכה סופית ואחרונה, וזאת גם אם לא יימצא פתרון חלופי כזה או אחר. ממילא המדינה לא תגיש בקשה נוספת להארכת מועד, בהתאם להתחייבותה בבקשה הנוכחית".

בעלי הקרקעות שהוכרזו כנטושות כביכול (צילום: יש דין)
בעלי הקרקעות שהוכרזו כנטושות כביכול (צילום: יש דין)

חלקה 38 יש בעלים

בארגון "יש דין", המייצג את בעלי הקרקע הפלסטינים, הודיעו בתחילת השבוע כי ישנה התנגדות על שטח חלקה 38, לבו של המתווה והחלקה שאמורה הייתה להיות הראשונה שתאפשר פיתוח, ללא בעיות. לאחר הגשתה וחרף הסיכומים בין הצדדים ותחילת עבודות הפיתוח, הוחלט לעכב את בניית 24 המבנים עד לסיום אימות המידע על ידי המנהל האזרחי. הפלסטיני שטוען לבעלות על הקרקע אותר על ידי "יש דין" ביום שבת האחרון וכבר ביום ראשון בבוקר שלח הארגון מכתב ליועץ המשפטי ביהודה ושומרון, שבו הסב את תשומת לבו לטענות הפלסטיני. מהארגון נמסר כי לאחר שיימצאו מסמכים אותנטיים, תוגש התנגדות שתמנע את תחילת העבודות.
משכך התריע היום בית המשפט העליון כי ידוע למדינה ולמתנחלי עמונה, כי הפינוי יתבצע בהסכמתם וללא התנגדות גם אם לא ימצא פתרון לחלקה 38 או בכלל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן