Skip to content

לאלף את הבר – עלי בר ירוקים

סביב הבית, בגינה או בחצר הקרובה, צומחים אינספור גידולים טבעיים: חרצית, חמציצים, סרפדים, גדילן ועוד. שלמה וולפברג מגלה איך להשתמש בצמחיה האורגנית וליצור סלט בריאות חורפי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סביב הבית, בגינה או בחצר הקרובה, צומחים אינספור גידולים טבעיים: חרצית, חמציצים, סרפדים, גדילן ועוד. שלמה וולפברג מגלה איך להשתמש בצמחיה האורגנית וליצור סלט בריאות חורפי

מאת: שלמה וולפברג

גדילן מצוי, טבעי ליד הבית. צילום: שלמה וולפברג
גדילן מצוי, טבעי ליד הבית. צילום: שלמה וולפברג

אנשים רבים, שחשוב להם לאכול מתוצרת אורגנית, חוזרים כמעט תמיד על אותה המנטרה: "אוכל אורגני? יקר לי מדי…". אז נכון שתוצרת אורגנית היא יקרה יותר באופן אבסולוטי, גם כאשר אנו מחשבים את כל התועלות של צורת גידול זו: לגוף שלנו, לאדמה החקלאית לסביבה ולקיום כדור הארץ. עדיין בסופו של דבר, צריך להוציא את הכסף מהכיס שלנו, ולא לכולם יש.

בנוגע למזון אורגני, יש חשיבות גם לסוג הגידול החקלאי. פירות וירקות בעלי קליפה עבה ומתקפלת, מושפעים פחות מריסוס ומכימיקלים. בעוד שבשאר הגידולים בהם אנו אוכלים את כל החלקים, יש חשש גדול יותר להמצאות רעלנים כימיים שונים.

הגידול שסובל יותר מכל מריסוס חקלאי הם העלים הירוקים. כן, אותם פטרוזיליה, שמיר, חסה, כוסברה וכדומה. גידול זה פגיע מאוד למזיקים (שיודעים מה טוב לתפריטם). יותר מכך, מאחר ושטח הפנים של הירוקים גדול מאוד, הם סופגים הרבה ריסוס.

מזלנו שאנו עכשיו בתקופת סוף החורף, לאחר שהגשמים כבר הרוו את האדמה וצמחי הבר מתחילים לגדול. בתקופה זו, עוד לפני שהצמחים פורחים באביב, ניתן למצוא אינספור צמחי מאכל, אפילו בגינתנו או בפיסת האדמה הקרובה לביתנו. כן! עלים ירוקים, עונתיים, מקומיים, אורגניים – והכל בחינם!

אז מה ניתן לקטוף למאכל?
חרצית, חמציצים, סרפדים, גדילן מצוי, חסת בר… אלו הם השכיחים ביותר באזורנו. שימו לב, שחלק מהצמחים הללו פיתחו שיטות הגנה נגד אוכלי העשב, שמאוד אוהבים את טעמם. הסרפד מגרה את העור והגדילן בעל קוצים – אך אל דאגה, יש פתרון להגנות אלו. אפשר לגזור את הקוצים או לשים את הסרפד בבלנדר לביטול הגירוי, ללא בעיה.

ומה בדיוק עושים איתם?
אפשר להשתמש בעלי בר ירוקים אלו בדיוק כמו שאנו רגילים: סלט, תבשילים, תבלון, אידוי, הקפצה ועוד. אני נהנה להוסיף אותם לשייק הירוק שלי בבוקר, הם נותנים לו טעם רענן וחמצמץ.

מתכון לסלט גדילן מצוי

רכיבים למנה אישית

  • 7 עלי גדילן – נקיים. קוטפים בזהירות (בעזרת מספריים וכפפות), בבית גוזרים מסביב לכל עלה את הקוצים ושוטפים
  • שני תפוזים
  • שני תפוחים
  • שמן זית
  • מיץ לימון
  • מלח ופלפל גס

אופן ההכנה

  1. חותכים את עלי הגדילן כמו חסה
  2. פורסים את התפוזים והתפוחים לפרוסות קטנות
  3. מוסיפים את כל המרכיבים לגדילן

הוקוס פוקוס, יש לנו סלט אורגני, מלא בריאות ואנרגיה שיעזור לנו להעביר את תקופת החורף בשלום.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן