Skip to content

הערכה: החיזבאללה עומד להסיג את כוחותיו מסוריה

העיתון הלונדוני בשפה הערבית -"אלערב" – הטיל היום פצצה תקשורתית: "החיזבאללה ממתין להוראות מרוסיה לסגת מכל אדמה סורית". הערכה: המהירות בה אסד אימץ את הפסקת האש מול ההיסוס האירני עשוי לשקף את נטיית המשטר הסורי להיצמד לחלוטין לצעד הרוסי הבוטה להיפטר מהמיליציות האירניות בסוריה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מקורות לבנוניים המקורבים לחיזבאללה מאשרים היום (ראשון) כי הארגון נמצא במתח רב לאור המידע שהודלף כי הסכם הפסקת האש בסוריה כולל גם קריאה לכל הכוחות הזרים לעזוב את סוריה וזאת כצעד בונה אמון לפני תחילת הדיאלוג הפנימי בסוריה למציאת פתרון של שלום לקונפליקט הסורי וכי מוסקבה הודיעה לטהרן  על כך לפני כניסת ההסכם לתוקפו.

בראיון לאתר "אלערב" המתפרסם היום חשפו המקורות כי פיקוד החיזבאללה ממתין לפקודות מרוסיה ,דרך אירן , לפנות את אנשיו מהערים השונות בסוריה ובאותו אופן לפנות גם את כל אנשי המיליציות השיעיות  והסוניות, שהגיעו לחזק  את סוריה ,באמצעות אירן , או להילחם במשטר אסד יחד עם המורדים.

לטענת המקורות הצעד הרוסי הזה, לא ממש מפריע לאסד שאינו רוצה להישאר בן ערובה בידי החיזבאללה והמיליציות השיעיות העירקיות והאפגניות והפקיסטניות ,שמספרם מוערך בעשרות אלפים , שישמשו כלי להפעלת לחץ אירני על משטר אסד כל עוד הם שוהים על אדמה סורית.

 

המשולש יתפרק? רוסיה-טורקיה-אירן
המשולש יתפרק? רוסיה-טורקיה-אירן

אסד: מי שהכריע את המלחמה זו רוסיה – לא אירן

המקורות טוענים כי בעקבות ההסכם הרוסי-טורקי אסד מוצא את עצמו חופשי מכל מחויבות ,מוסרית או פוליטית , כלפי החיזבאללה, ובמיוחד כאשר את המערכה על סוריה הכריעו הרוסים ולא אירן או המיליציות הכפופות לה. הם גם ציינו  כי המהירות בה תמך הנשיא הסורי בהסכם הפסקת האש מול היסוס אירני, ובכך שמשרד החוץ הסורי נתן לה את ברכת הדרך בעוד שהאירנים התעכבו בתגובתם , מצביע על הנטייה הסורית לתמוך בהוצאת כל הכוחות הזרים מהמדינה, כולל אלו שלצידו אך הנמצאים בחיכוך מתמיד עם הצבא הסורי בשדות המערכה במדינה.

משקיף פוליטי לבנוני מעריך היום כי ההסכם הרוסי-טורקי בעניין הסורי, כבר קבע את עובדת נסיגת לוחמי החיזבאללה מהערים הסוריות.

החיזבאללה - יאלצו לסגת
החיזבאללה - יאלצו לסגת

נסיגת חיזבאללה מסוריה עלולה לייצר השלכות חמורות

משקיפים כבר אישרו לעיתון "אלערב" כי לנסיגת החיזבאללה מסוריה תהיינה השלכות חמורות,  היות ואירן תאלץ להוכיח כי היא עדיין שחקן ראשי בסוריה ולא ניתן להוציאה משם בקלות. שר החוץ הטורקי אמר כבר ביום חמישי האחרון כי "על כל הלוחמים הזרים לעזוב את סוריה כולל החיזבאללה ,שגם עליו לשוב ללבנון." הצהרתו ,כך על פי משקיפים, חושפת את אחד הסעיפים המוסתרים בהסכם , סעיף שגרם לאירן להתייחס להסכם בקרירות מסתייגת.

בצעד המשקף את דאגת החיזבאללה מההסכם,  נאלץ ראש המועצה הפוליטית של החיזבאללה –איברהים אמין אלסיד – להצהיר כי כוחות החיזבאללה בסוריה "לא נמצאות שם על פי החלטה טורקית וכי החיזבאללה לא יעזבו את סוריה על פי הכתבה טורקית", זאת מבלי להתייחס כלל לעמדה הרוסית בהסכם.

המשקיפים מציינים כי ההחלטה לסגת מסוריה איננה מצויה בידי החיזבאללה  והארגון ישאיר את ההחלטות הללו לאירן  אשר מחפשת דרך לפייס את רוסיה כך שזו תתמוך בהסכם הגרעין ומתוך תקווה שרוסיה תאשר לה להחזיק כוחות משלה על אדמה סורית  כמשקל נגד לכוחות המורדים, וכך במקרה של הפרת הפסקת האש יהיה ניתן לחזור נקודת ההתחלה , הווי אומר למצב ערב הפסקת האש בו הם היו בתנופה צבאית גדולה ובמצב של דחיקת המורדים מהערים הגדולות בסוריה.

תוך כך, אמצעי תקשורת בלבנון סבורים כי כוונת רוסיה לכפות הסכם בסוריה אינו עולה בקנה אחד עם סדר היום של החיזבאללה ,תוך הדגשה כי החיזבאללה והמיליציות השיעיות ינסו לגבות מחיר, בעצם הסכמן לסגת מסוריה, בהכנסת אירן כצד משתתף במציאת כל פתרון לבעיה בסוריה.

ההערכות הן כי אירן תהיה תלויה בהסכם הטורקי-רוסי , למרות כל המאמצים הצבאיים שהיא השקיעה בסוריה, לאור הרמזים מארמון הנשיא בסוריה כי בסופו של יום מי שהכריע את המערכה לטובת משטר אסד, באזור חאלב, היו הכוחות הרוסיים ,בעוד שבהעדר עזרה צבאית רוסית, כמו בתדמור, הייתה קריסה מוחלטת של כוחות ההגנה של המשטר.

מקורבים לחיזבאללה גילו כי הארגון קבל בשאט נפש את המאמר ב"איזבסטיה" הרוסית המאשים את הכוחות המיוחדים של החיזבאללה בחיסול של מפקדים בכירים של  המורדים הסורים באידליב דבר שהיה למורת רוחה של סוריה.

חוגים פוליטיים בלבנון חשים כי צעדיה החיוביים האחרונים של החיזבאללה שאפשרו הקמת ממשלה בלבנון, ונתינת יחס חיובי למתנגדיה עד אתמול, סעד אלחרירי וסמיר ג'עג'ע , נועדו להכשיר את השטח, לקראת חזרתה של החיזבאללה מסוריה, בחזית הפנים ובמוסדותיה התחוקתיים של לבנון.

מסע שכנוע – שר החוץ וראש המודיעין הלאומי הסוריים יצאו לטהרן

בשעות האחרונות התקבלו דיווחים כי שר החוץ הסורי-ואליד מועלם וראש המודיעין הלאומי הסורי – האלוף עלי ממלוכ , יצאו לטהרן על מנת לשכנע אותם כי הסכם הפסקת האש טוב לכל הגורמים הפועלים לטובת משטר אסד כולל תומכיו מאירן.

סימן מעניין נוסף, שרק עכשיו מתחילים להבין את משמעותו, הגיע אתמול מאזור העיירה סעסע, לא הרחק מקונייטרה,  אחרי שתושבי העיירה, שהייתה עד עכשיו בשליטת המורדים, החליטו למסור את נשקם ולעבור ולפעול לצד צבא סוריה, הגיעה משלחת רוסית, שהביאה אתה משלוח של סיוע הומניטרי לתושבי המקום.

המשלחת הרוסית שבחה את התושבים על החלטתם הנכונה והאמיצה והבטיחו עזרה ככל שתידרש. בכך רוסיה רמזה לכל תושבי האזור כי היא ערבה לביטחונם אם רק ישתפו פעולה להחזרת השקט לאזור.

משלחת רוסית זאת ,הפועלת בשטח שכולו בשליטת החיזבאללה והמיליציות השיעיות, רומזת כי הסתיים תפקידם שלהם באזור וכי לא רחוק היום בו הם ידחקו מהאזור בהוראה רוסית חד משמעית .

גם הכנסת מצרים כגורם מסייע בסוריה, והסכמת לפעול במסגרת כוח שלום במדינה השסועה, מתברר כמלאכת מחשבת רוסית ,שנועדה לסייע להם ולתת להם מרחב פעולה על הקרקע בסוריה במידה והאירניים ובעלי בריתם יכריזו על "ברוגז" ולא יסייעו לייצוב המצב בסוריה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן