Skip to content

עצומה לשחרור סרבניות מצפון

כמעט מחצית מהנשים שהגיעו לגיל גיוס מצהירות כי הן דתיות ומשוחררות מצה"ל. אלו שמבקשות לשחרורן עקב סירוב מצפוני, נכלאות. הבוקר חתמו מאות תלמידי תיכון בתמיכה בתמר זאבי ותמר אלון שנשפטו ל 30 ימי מחבוש על סירובן להתגייס. זהו מאסרן הרביעי מאז התייצבותן בבקו"מ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאות מתלמידי תיכון עירוני א' בתל אביב חתמו הבוקר  (שישי) על עצומת תמיכה בסרבנית המצפון ובוגרת בית הספר תמר אלון (18) שנכלאה בתחילת השבוע שעבר ל 30 ימי מחבוש בכלא צבאי על סירובה להתגייס מטעמי מצפון. אלון וחברתה תמר זאבי כלואות בפעם הרביעית מאז סירובן להתגייס.

 245 תלמידים מתיכון עירוני א' בתל אביב חתמו על עצומת התמיכה ובה נאמר בין השאר: "אנו החותמים מטה תומכים במאבקן הצודק של תמר אלון ותמר זאבי נגד הכיבוש".  אירוע ההחתמה נערך על ידי פעילי תנועת מסרבות – רשת סרבנות פוליטית שתומכת בשתיים ובסרבניות מצפון נוספות.

דוכן ההחתמה הבוקר (צילום: עינב זילבר)
דוכן ההחתמה הבוקר (צילום: עינב זילבר)

אלון וזאבי מרצות עתה את תקופת כליאתן הרביעית, שבסופה הן תרצנה 74 ימי מחבוש במצטבר. ביום שני האחרון  שוב נשפטו השתיים בבסיס קליטה ומיון (בקו״ם) לשלושים ימי מאסר, ולאחר מכן הופרדו ונשלחו אחת לכלא 4 וחברתה לכלא 6 כשלטענת חבריהן ההפרדה באה מתוך מדיניות שנועדה לשבור את רוחן של סרבניות המצפון, "שממשיכות לעמוד איתן על עקרונותיהן".

בתחילת השבוע, רגע לפני כניסתה לכלא אמרה תמר: "אינני מוכנה לקבל את הטענה שדיכוי של עם אחר, שלילת זכויות אדם בסיסיות, גזענות ושנאה הם הכרח לקיומה של מדינת ישראל."
כאמור, שתי סרבניות המצפון נשפטו בתחילת השבוע ל 30 ימי מאסר בכלא צבאי, לאחר שסירבו להתגייס מטעמי מצפון. זהו מאסרן הרביעי מאז סירובן להתגייס.

תמר זאבי (מימין) ותמר אלון בפתח הבקו"ם (צילום: עידו רמון)
תמר זאבי (מימין) ותמר אלון בפתח הבקו"ם (צילום: עידו רמון)

השתיים, אלון וזאבי, מצטרפות לשורה ארוכה של סרבנים וסרבניות שבחרו להימנע מהשירות הצבאי לאורך השנים, ולשאת את מחיר הכליאה הכרוך בכך. קדמה להן סרבנית המצפון תאיר קמינר ששהתה בכלא הצבאי 166 ימים במצטבר עד ששוחררה מצה"ל.

מסרבות – רשת סרבנות פוליטית, היא רשת פעילים וקבוצות סירוב מהשנים האחרונות לפעולה משותפת. הרשת תומכת בסרבני וסרבניות מצפון הבוחרים שלא להתגייס למה שהם מכנים צבא הכיבוש, "תוך מודעות והתייחסות להיבטים המגדריים שמביא עמו גיוס החובה בחברה הישראלית".

35 אחוז מכלל הבנות מחויבות גיוס משתחררות על בסיס הצהרת דת

נתוני גיוס נשים לצה"ל - 2016
נתוני גיוס נשים לצה"ל - 2016

בדיקת מגפון העלתה כי מתוך 100% נשים שהגיעו לגיל הגיוס ומחויבות בגיוס לצה"ל בשנת 2016, 58% התגייסו כ-42% השתחררו – 35% השתחררו על בסיס הצהרת דת ו 7% נוספים השתחררו מסיבות אחרות. נתונים אלו מלמדים כי בקרוב למחצית מהנשים ברות הגיוס בישראל, כמעט מחציתן משתחררות על בסיס דת. יתרה מכך, צה"ל בא לקראת הדתיות והן לא נדרשות להתייצב בלשכות הגיוס כשהצבא מסתפק בקבלת הצהרת דת החתומה בידי רב שמקבלת בדואר רשום.
סרבנות מצפון אינה מתקבלת בצבא כסיבה לפטור אולי מחשש שהתופעה תתרחב. אגב, נתונים אלו אינם כוללים נשים מוסלמיות ונוצריות שאינן מחויבות גיוס על פי חוק.

לשאלת מגפון מדוע לא השכיל הצבא לשחררן על בסיס סרבנות מטעמי מצפון ומעדיף כשיטה לכלאן מספר פעמים עד שישוחררו מצה"ל נמסר מצה"ל כי "תמר אלון ותמר זאבי לא הגישו בקשה לפטור מטעמי מצפון ואף שיתפו פעולה בהליך גיוסן. ביום הגיוס סירבו לראשונה להתחייל בטענה כי הן מתנגדות לשירות מטעמים אידאולוגיים. בעקבות סירובן נשפטו השתיים לימי מחבוש".

לשאלה מדוע הופרדו השתיים, האחת לכלא 4 והשנייה לכלא 6 נמסר מדובר צה"ל כי" כלואי צה״ל משובצים לחדרי המשמר, המעצר ובסיסי הכליאה השונים משיקולים מקצועיים ומבצעיים שונים".
לטענת פעילי סרבני הגיוס " הן העידו ביום כליאתן כי נאמר להן במפורש שמעברן נועד למנוע את הפגנת התמיכה בהן". ואכן פעילי סרבנות הגיוס הפגינו לא פעם מול כלא 6 בעתלית  בסמוך לכליאת הבנות.
הפעילים מוסיפים וטוענים כי בעוד כלא ארבע, אליו נשלחה תמר אלון, משמש מתקן כליאה לפני משפט. לכן, מכיוון שהסרבניות כבר נשפטו בתקופת כליאה זו, הרי שהעברת תמר אלון לכלא ארבע מעידה בבירור על החשש של שלטונות הצבא מהתמדתן העיקשת של הסרבניות ודבקותן במעשה.

"אין זו הפעם הראשונה בה ננקטת פעולה מעין זו כלפי סרבני מצפון רק לאחרונה, לקראת הפגנת התמיכה בהן בעת כליאתן השלישית, הצבא העביר את הסרבניות מכלא שש מולו תוכננה ההפגנה, לכלא ארבע", מסביר גיא מאירס דובר התנועה.
מאירס הוסיף כי "ההפגנה התקיימה (24.12) מול כלא ארבע, ומיד לאחריה הוחזרו השתיים לכלא שש. באותו היום הן העידו כי נאמר להן במפורש שמעברן נועד למנוע את הפגנת התמיכה בהן".

– לטענת צה"ל השתיים לא הצהירו על סירובן מטעמי מצפון אלא מסרו מן סטייטמנט פוליטי

"תמר אלון ותמר זאבי מסרבות מתוך התנגדות לכיבוש ולדיכוי העם הפלסטיני. מצפונן אינו מאפשר להן לעמוד מן הצד ובטח שלא להשתתף בעוולות ופשעים המתבצעים בשמנו מדי יום.  פעילות ופעילי רשת מסרבות מאמינים בצדקת עמדה זו, ובסירוב לשתף פעולה עם עוולות הכיבוש כצעד בסיסי וחשוב בהתנגדות אליו".

"אנו מאמינות בהחלה שווה של חופש המצפון וביחס זהה השומר על חירות המצפון של כל אזרחיות המדינה מכל מוסדות המזינה, בהם צה"ל. האופן בו מכבד צה"ל את מצפונן של נשים דתיות הוא דוגמה לאופן בו יש לאפשר את חירות המצפון לכל הגברים והנשים באופן שוויוני ודמוקרטי אשר מכבד את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו", נמסר למגפון מטעם שתי הכלואות.

"עם זאת, אין אנו מבקשות חותמת מוסרית מהמערכת הצבאית. צבא המדכא עם אחר, מפר זכויות אדם ופועל בניגוד לכל צו מוסרי ואף בניגוד לחוק הבינלאומי אשר מדינת ישראל קיבלה על עצמה אינו יכול להרשות לעצמו לאפשר את חופש מצפון כנהוג בכל מדינה דמוקרטית. אם יכיר הצבא בהתנגדות לכיבוש ולפשעיו כסיבה מצפונית מוצדקת לפטור משירות צבאי, האם יכיר הצבא בעצם הכיבוש? וחשוב מכך, האם יפסיק אותו? האם יאפשר לתושבי רצועת עזה גישה למים נקיים ולחשמל? האם יפסיק עם מעצרי הילדים? האם יאפשר לכולנו לחיות בשלום? כל עוד הצבא ימשיך בדרכיו האלימות והבלתי-מצפוניות, אנו נמשיך להתנגד בדרכי שלום ואחווה כפי שמצפוננו מורה", לשון התגובה.

2 Comments

  1. גורן
    14 בינואר 2017 @ 10:01

    בנות דתיות משרתות בצה"ל לא צריך להכליל בחורה דתיה סימה בזמנו קורס טייס גם לא כל הגברים משרתים בצה"ל והם לא חרדים או דתיים ניסיון לדחוף פוליטיקה לצה"ל פסולה מחרה יתחלף השלטון ובעלי דעות ימין יסרבו לשרת בצה"ל מסיבות " אדיולגיות"

    • אליק מאור
      14 בינואר 2017 @ 14:30

      כפי שעשרות אלפי נשים לא מתגייסות עקב הצהרתן שהן דתיות – הווה אומר: על פי אמונתי אסור לי לשרת בצה"ל.
      כך לסרבניות מצפון ניתן להצהיר – על פי אמונתי אסור לי לשרת בצה"ל.
      או שתחייב את הנשים לשרת – חרדיות, דתיות, מצפוניות – או שלא
      אין איפה ואיפה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן