Skip to content

מגנזיום, חשוב שיהיה לכם מספיק ממנו

מגנזיום, המינרל הרביעי בחשיבותו לגוף האדם, משתתף בתהליכי ייצור אנרגיה ותפקוד תקין של התאים. הוא קשור לכמעט כל היבט של בריאותנו וחשוב ביותר לשמירה על הלב וכלי הדם. מחסור בו יכול להשפיע לרעה על כל מערכות הגוף
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מגנזיום, אחד המינרלים הכי חשובים בגופנו, כנראה לא זוכה למספיק יחסי ציבור, כי כשסיפרתי שאני בדרכי לאירוע העוסק בו, זכיתי לתגובה קצת מזלזלת בחשיבות הנושא. גם עיון ברשת, שחלק מהמאמרים בה אכן מתפרסמים על ידי בעלי עניין, כאלה המייצרים או מוכרים תוספי מגנזיום, מראה על לא מעט בורות וביטול מתלהם מצד המגיבים. אז בבקשה להתייחס ברצינות למגנזיום, אפילו אם מפרסמים אותו בעיקר מי שיש להם אינטרס למכור אותו, כי מחסור שלו עלול לפעמים להסתיים בחדר מיון, ואפילו גרוע מזה.

בפברואר יציינו את "חודש המודעות למינרל מגנזיום", וזה בגלל שלרוב האוכלוסייה בישראל פשוט חסר מגנזיום. קיימת הערכה, המבוססת על מחקרים רפואיים, כי 80% מהישראלים אינם צורכים כמות מספקת של מגנזיום. המחסור הזה, שמחמיר עם הגיל, החריף בשנים האחרונות בשל השימוש המוגבר במים מותפלים. אי לכך התכנסנו בבית העיתונאים לשמוע את פרופ' מיכאל שכטר – קרדיולוג בכיר ומנהל היחידה למחקרים קליניים במרכז הרפואי שיבא תל השומר – מסביר על חשיבות המגנזיום לבריאותנו ועל הנזקים הנגרמים כתוצאה מהמחסור בו.

דוכן לממכר ערמונים - מכיל מגנזיום - צילום: עמית מנדלזון

אז ככה: מגנזיום חיוני לתפקוד תקין של התאים בגוף. הוא משתתף בתהליכי ייצור אנרגיה ושמירה על הקוד הגנטי, וחשוב ביותר לתפקוד תקין של הלב, כלי הדם, העצבים, השרירים ומערכת העיכול. חוסר במגנזיום עלול להשפיע על כל מערכות הגוף ולגרום לבעיות בריאות רבות וחמורות, בהן: הפרעות בקצב הלב, יתר לחץ דם, טרשת של כלי הדם, דיכאון, חרדות, כאבי גב, התכווצויות שרירים, עייפות כרונית, דלדול העצם, אי שקט, מיגרנה, הפרעות בשינה ובמערכת העיכול, ועוד.

המקורות למגנזיום והסיבה למחסור

מגנזיום ניתן למצוא בירקות ירוקים כהים, כמו תרד וברוקולי, במוצרי סויה, אגוזים למיניהם, גרעיני דלעת, ערמונים, דגנים מלאים וקטניות. גם בשוקולד מריר, למשל, יש מגנזיום. פעם היה לנו מגנזיום במי השתייה, אבל כמותו פחתה בצורה משמעותית בעקבות ההתפלה. גם במזון הטבעי יש היום הרבה פחות מגנזיום מבעבר, כי בשל ניצול יתר של הקרקע ושימוש בכימיקלים היבול גדל באדמה שכמות המינרלים בה הידלדלה מאוד עם השנים.

חוץ מזה גוף האדם מאבד מגנזיום בשתן, בצואה ובזיעה. הוא מרוקן את מאגריו במאמץ להילחם בזיהומים ובסטרס, ועקב צריכת תרופות משתנות, תרופות לצרבת, אנטיביוטיקה וסטטינים. בשל סיבות שונות יכולה להיות גם בעיה של ספיגה, כמו למשל צריכה מוגברת של אלכוהול, או באנשים עם רמת סידן נמוכה. ובכלל מגנזיום לא נספג בגוף בקלות וכדי להגיע לכמות היומית המומלצת יש צורך לאכול כמויות גדולות של מזונות המכילים אותו.

בשוק ניתן להשיג תוספי מגנזיום של חברות שונות. בחברת "נוה-פארמה", יצרנית התוסף "מגנוקס", שארגנה את מסיבת העיתונאים, טוענים שהמוצר שלהם נספג הכי טוב בגוף, וגם מגבים טענה זו במחקר. איך שלא יהיה חשוב ביותר להשלים חסרים של מגנזיום, אותם לא ניתן לאבחן באמצעות בדיקת דם בקופת חולים, כי מדובר במינרל תוך תאי שרק 1% ממנו נמצא בדם.

יתרונות המגנזיום

מרחיב כלי דם ומפחית את הסיכון להיווצרות קרישי דם, העלולים לגרום לאוטם שריר הלב ולשבץ מוחי; מזרז החלמה מניתוחים וזיהומים; מווסת את לחץ הדם ואת תפוקת קצב הלב; מפחית את תדירות הכאבים הנובעים מתעוקת חזה; מוריד את הכולסטרול הרע (LDL) ושל הטריגליצרידים ומעלה את רמת הכולסטרול הטוב (HDL); שומר בגוף על איזון האשלגן (מינרל שגם הוא חשוב ללב ולכלי הדם); בשל היותו מרפה שרירים המגנזיום נחשב למשלשל עדין, ויכול להקל במקרים מסוימים של עצירות; מגנזיום מגביר את היכולת להתמודד עם מאמץ גופני, והוא גם יכול להקל במקרים של מיגרנות הנגרמות ממתח נפשי או פיזי.

למי לא כדאי לקחת מגנזיום ומה קורה כשיש עודף ממנו?

לדברי פרופ' שכטר, אין בעיה של עודף מגנזיום כי הגוף מפריש אותו (זה מתבטא בשלשולים). החולים באי ספיקת כליות חייבים להתייעץ ברופא בטרם הם נוטלים את התוסף.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן