Skip to content

גלי צה"ל – רות סוף

לאחר עשרות שנות פעילות במסגרת צבאית, הוחלט היום על סיום דרכה של התחנה בצה"ל. בהוראת שר הביטחון תועבר התחנה ליחידת סמך בתוך משרד הביטחון. שידורי התחנה הצבאית בצבא הגנה לישראל מסתיימים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תחנת השידור הצבאית גלי צה"ל מסיימת את דרכה בתוך צה"ל. כך החליט היום אביגדור ליברמן, שר הביטחון. בתום דיון שנערך היום (שלישי) בצהרים בלשכת שר הביטחון בקריה, קיבל שר הביטחון את המלצת מנכ"ל משרד הביטחון האלוף במיל' אודי אדם, על הפיכת גלי-צה"ל מיחידה צבאית ליחידת סמך במשרד הביטחון.
הדיון על מיקומה של גלי-צה"ל התקיים בעקבות בקשת הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, לבחון את הוצאת גלי-צה"ל מהצבא, כחלק מההתמקדות במשימות הליבה של צה"ל. לדברי שר הביחטון החלטה זו עומדת בהתאם לחוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה וכפופה לכך שיגובשו מנגנוני בקרה וההסדרים המתאימים, אשר יבטיחו את עצמאותה ואת אי  תלותה המקצועית, התוכנית, והארגונית של התחנה.
בעקבות האמור לעיל, החליט מנכ"ל משרד הביטחון על הקמת צוות יישום, שיעסוק בהקמת המנגנונים המוזכרים ובתהליך העברת התחנה לאחריות משרד הביטחון. זאת במטרה להשלים את העברת התחנה עד ל 1 במאי 2017.
עוד נמסר כי "העברת היחידה התקבלה לאחר עבודת מטה מקיפה, שנערכה בחודשים האחרונים, וכללה גם התייחסות לפן המקצועי, הארגוני והמשפטי הנלווים לקבלת החלטה זו."

ממדים לאזרחות
ממדים לאזרחות

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני), חבר ועדת החוץ והביטחון ומפקד גלי צה"ל לשעבר, מסר בתגובה להודעת משרד הביטחון: "אז עכשיו לליברמן תהיה תחנת שידור? זהו שינוי מהותי במעמד התחנה". לדבריו, "לא עולה על הדעת כי יעשה דבר כזה ללא דיון ציבורי רחב ומקיף. בלבו של הדיון הזה עצמאות התחנה וחופש הפעולה העיתונאי של אנשיה. בשום פנים אין להכפיף התחנה לדרג פוליטי ולהכתיב לה את מהלכיה ותכניה".

גלי צה"ל החלה את שידוריה ב-24 בספטמבר 1950 בשעה 18:30. לאחר תרועת חצוצרה ונגינת "התקווה", פתח את שידורי התחנה ראש הממשלה ושר הביטחון דאז דוד בן-גוריון באותו טקס, הגדיר ראש הממשלה את שתי המטרות העיקריות של התחנה החדשה. הראשונה – להיות מכשיר ביטחון והתגוננות, אמצעי קשר יעיל לכוחות הצבא הסדיר וצבא המילואים. והשנייה – להיות מכשיר לחינוך הנוער והעם, אמצעי לקליטת העולים, להנחלת הלשון וידיעת הארץ. סיפוק צרכים בידוריים כלשהם לא עמד במוצהר כלל על הפרק, אבל התחנה כבשה עד מהר קהל רבבות ובמיוחד את הדור הצעיר.  בהמשך, מעמדה הממלכתי של גלי צה"ל קיבל תוקף בחקיקה ב-1965, שהעניקה לגלי צה"ל מעמד של תחנת רדיו ממלכתית.
שידורי גלי צה"ל הפכו לנכס צאן ברזל בתקשורת הישראלית –  יומני חדשות, תוכניות אקטואליה, תוכניות מוזיקה, תוכניות תרבות, שידורים של מופעי מוזיקה, מגזינים בנושאי צבא וביטחון ועוד. בין התוכניות הבולטות של התחנה: "בוקר טוב ישראל" (יומן הבוקר), "נכון להבוקר", "מה בוער", "המילה האחרונה", וילנסקי את ברדוגו (יומן הערב), "ציפורי לילה", "קולה של אמא", "אוניברסיטה משודרת", "24 היום שהיה" ועוד, ותוכניות העבר "נכון לעכשיו", "שעתיים בשתיים", "מה יש".
עד כמה תוכל התחנה לשמור על מעמדה כתחנה חדשנית ומוערכת, חצופה ומעוררת עניין, תחנה שהעמידה בשורה הראשונה את מיטב העיתונאים בישראל, על כך לא יודעים לענות גם בתחנה עצמה. מפקד התחנה, ירון דקל שאמור היה לסיים את תפקידו בימים אלו, קיבל הארכה של חצי שנה עד שהתחנה תהפוך מצבאית לאזרחית.

1 Comment

  1. גורן
    25 בינואר 2017 @ 8:14

    אני מצטט "באותו טקס, הגדיר ראש הממשלה את שתי המטרות העיקריות של התחנה החדשה. הראשונה – להיות מכשיר ביטחון והתגוננות, אמצעי קשר יעיל לכוחות הצבא הסדיר וצבא המילואים. והשנייה – להיות מכשיר לחינוך הנוער והעם, אמצעי לקליטת העולים, להנחלת הלשון וידיעת הארץ."
    כיום התחנה לא עומדת בשני הפרמטרים היא משמשת כתחנת שידור רגילה וכבית ספר לתקשורת [לימודי חינם לג'ובניקים כמובן בעלי קשרים]לכן הגיע הזמן להפריט או לסגור

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן