Skip to content

סוריה: האם ישראל ביצעה ניסיון חיסול שכשל?

בלעדי למגפון - שלשום בערב נפלה פצצת מרגמה בגולן. בתגובה צה"ל ירה לעבר עמדה סורית. הידיעה עברה מתחת לרדאר התקשורת - מה שלא נסתר מעיני פרשננו הביטחוני היא העובדה כי תוך כך, התבצע ככל הנראה ניסיון ישראלי של חיסול בכיר חיזבאללה שכשל. צביקה נציב, פרשן מגפון לענייני מודיעין והמזרח התיכון מזהיר: החיזבאללה כבר יושב על […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היום (ערב שבת) נראה כי מאז תגובתה של ישראל לזליגת פצצות לשטחה מסוריה עבר נצח נצחים  אך למעשה האירוע הזה קרה רק לפני יומיים בשעות הערב.
אכן, בליל רביעי האחרון, הוציא דובר צה"ל את ההודעה הבאה: "לפני זמן קצר אירעה נפילה בבוקעתא סמוך לגדר הגבול ברמת הגולן". דובר צה"ל הוסיף כי "מדובר בזליגה כתוצאה מהמלחמה הפנימית בשטח הסורי. אין נפגעים ואין נזק".  גם הדיווחים מסוריה צוטטו את ההודעות הישראליות ולפיהן לא היה לא ברור מה בדיוק נפל בשטח ישראל. ספק פצמ"ר ספק משהו אחר, אך ההשערה הייתה שזאת זליגה מהלחימה בגזרה שממול. "ירי טועה" קוראים לכך בצה"ל על מנת שנרגע ונבין כי לא פרצה מלחמה מתחת לאפנו. או אז החלו להגיע דיווחים על תגובה ישראלית שהפכה גם היא לצפויה וזו כללה ירי ארטילרי לעבר מוצב צבא סוריה בגזרת קונייטרה, שם ארעה הזליגה.

ירי הצבא הסורי שזלג כוון לעבר העיירות שבפינה השמאלית התחתונה של המפה – אופאניה ואלחמידיה.
ירי הצבא הסורי שזלג כוון לעבר העיירות שבפינה השמאלית התחתונה של המפה – אופאניה ואלחמידיה.

אך מי שעקב אחר התקשורת הערבית וקרא היטב את הדיווחים הרבים והמגוונים, שם לב שבעוד שבישראל דווחנו על ידי דובר צה"ל כי צה"ל הגיב וירה לעבר העמדה ממנה על פי המשוער בוצע ה"ירי הטועה",  למעשה ישראל הגיבה בשתי זירות שונות זו מזו  תוך שהיא מנצלת תשומת לב המדיה כולה רק לכיוון מטרה אחת בלבד. במילים פשוטות, מישהו במערכת הביטחון הישראלית החליט שזו שעת כושר לחסל 2 זבובים במכה אחת.

על מנת שיובהרו הדברים אבקש למקד את תשומת לבכם  ב-2 דיווחים מאותו יום:

–        דיווח א' : בשעה 22-45 הערב תקפו מסוקים ישראלים מבנה בשכונה הצפונית של העיירה אלבעת' . לא היו פגיעות בנפש. בדרך כלל תקיפה שכזאת נועדה לחסל אישים או מטרה בכירה. אין נפגעים בקרב הפיקוד הסורי או הפיקוד של הכוחות האחרים.

#القنيطرة–* في تمام الساعة 10:455 قامت مروحيات العدو الاسرائيلي باستهداف مبنى في منطقة السكن العمالي شمال مدينة البعث في القنيطرة دون وقوع إصابات.

* المتحدث باسم جيش العدو قال إن هذا الاستهداف جاء ردا على "انزلاق النيران" باتجاه هضبة الجولان.

 * الجبهة وكافة المحاور كانت هادئة تماما والاستهداف الاسرائيلي بهذه الطريقة، يأتي عادة لاستهداف شخصيات أو أهداف مهمة.

* لا شهداء ولا جرحى بصفوف قيادات الجيش أو اي من الحلفاء

–        דיווח ב' –  הדיווח זה הגיע מערוץ תקשורת  אלמיאדין המקורב לחיזבאללה ובו נטען בלי קשר לירי צה"ל לעבר עמדת צבא סוריה, כי מסוק של צה"ל ירה טיל לעבר בית מסוים בשכונה הצפונית בעיירה אלבעת מה שהביא להריסתו. הבית קרס כולו ולפי דיווח הרשת הזו הבית נהרס לגמרי אך בלי שהיו נפגעים.   אין לי ספק, לי זה נראה כמו מבצע ישראלי לחיסול קלאסי.

 

מלחמת צללים של ישראל מול החיזבאללה
מלחמת צללים של ישראל מול החיזבאללה

מול עינינו – במסווה תגובה לירי זליגה, נעשה ניסיון חיסול שכשל בגזרה אחרת

בואו נבחן לרגע את שאירע – מה שנראה על פני הדברים הוא כי בדיווח הראשון שעבר ברשתות החברתיות בגזרת התקיפה של העמדה הסורית למעשה מתארים בפנינו דיווחים של עדי ראיה באזור.
בדיווח השני באותו ערב שהיה למעשה, תגובה מאוד מדודה, אם כי מלאה במסרים פנימיים, היה הדיווח של רשת אלמיאדין של החיזבאללה אודות בית שהותקף וקרס. למעשה בתגובה זו מהתחנה הנשלטת בידי הארגון, החיזבאללה הודה שהותקף בית בעיירה אלבעת' שם מתרכזים כוחותיו בגולן הסורי ומשם הם פועלים.
לכולם ברור כי בחירת המטרות לתגובה צה"לית יחד עם הכללת מטרות שלכאורה אינן קשורות זו בזו, הן מעין ניצול ישראלי של הזדמנות להיפרע על "חטאי העבר". כלומר: יש הזדמנות לגמור חשבון עם מטרה מסוימת תוך ניצול התגובה הישראלית למקרה "הזליגה".

בהרבה מקרים ה"בונוס" בפגיעה במטרה איכותית נלווית נשא את הפרות הרצויים. כך היה עם חיסולי בכירים אירנים ושל החיזבאללה בכל מחוז קונייטרה בעבר מה שהביא את גבולות גזרת ההרתעה למקומן הטבעי.
אלא שאם נתמקד כרגע באירועי יום רביעי האחרון ונבחן את התנהגות דובר צה"ל, המיישם את הוראות הפיקוד העליון בכל הנוגע לשליחת מסרים תקשורתיים מסודרים לא רק לצד הנפגע אלא גם לכל מי ש"מתעניין" בפעילות דווקא בגזרה זאת, אפשר ונגיע למסקנות קצת שונות ממה שכבר הניח הקורא מאז התגובה הישראלית בגזרת קונייטרה.

דובר צה"ל בהודאתו, אחרי התגובה הצבאית התייחס רק לירי תגובה על מוצב צבא סוריה בגזרה. בת בבת דובר צה"ל התעלם לגמרי מהדיווח על ירי מסוק או מסוקים של צה"ל על מבנה בעיירה אלבע'ת מזרחית לקונייטרה.

כמו שכתבתי בעבר, כך גם עתה אני מדגיש כי מאפייני תגובה ספציפית זאת מעידה כי היה כאן ניסיון לחיסול מטרה מאוד מסוימת. כבר בזמן התגובה החלו להסתובב שמועות כי המטרה שעמדה במרכז הכוונת בפגיעה באותו בית באלבעת' היה בכיר בחיזבאללה שלפי המידע היה אמור לשהות באותו רגע בתוך המבנה שהושמד.

כשבכיר חיזבאללה מחוסל הם יודעים להודות בכך - זר באחת מלוויות בכירים שחוסלו
כשבכיר חיזבאללה מחוסל הם יודעים להודות בכך - זר באחת מלוויות בכירים שחוסלו

המודיעין הישראלי צריך לשאול עצמו שאלות קשות

אומנם הדיווחים של אלמיאדין אחרי הפגיעה במבנה היו כי "לא נגרמו נפגעים כלשהם בנפש" , אך אנו במערכת העוקבת אחרי הנעשה בסוריה מכירים את אופי עבודת הצד השני שאומנות השקר היא טבע שני אצלו,  והערכנו כי נדע לפחות מאוחר יותר קצת יותר פרטים על אשר ארע במקום זה.

תוך כך אנחנו גם יודעים כי החיזבאללה אינו נוהג להסתיר "חדשות רעות" ככל שיהיו ולכן אם באותו יום היה אכן מחוסל בכיר משלהם, הם כבר היו מודים בכך עם כל כאבם ומבטיחים לנקום.

לאור האמור לעיל נשאלות השאלות הבאות:

  1. האם ישראל, בתקיפתה האחרונה נפלה בפח עקב מידע מודיעיני מוטעה באשר לנוכחות האישיות הבכירה מהחיזבאללה – מטרת ניסיון החיסול במבנה זה בנקודת הזמן ההיא?
  2. האם את המידע הכושל הזה הביאה "חפרפרת" פעילה שהצליחה להתל בישראל?

החיזבאללה מכין לנו מבצע תגמול?

הן ההכלה הישראלית ואי תגובתה למידע שהגיע על התקיפה באלבעת' והן התגובה המדודה של החיזבאללה ברשת אלמיאדין , מעידות לנו שקרה משהו ששני הצדדים החליטו, כל צד מסיבותיו,  לעבור על כך לסדר היום.

לאור כל שכתבתי עד כה, מתבקשת השאלה הבאה והיא:
האם ההכלה של החיזבאללה לניסיון החיסול של בכיר נוסף היא מוחלטת או זמנית והם כבר מכינים תגובה בנוסח דומה נגד ישראל ?

לא הייתי מוציא מכלל אפשרות כי החיזבאללה כבר יושב על "פרטי" מבצע התגמול הבא!

לסיכום: אם אני צריך להסיק את מסקנותיי מאירוע זה הרי שישראל חייבת לבדוק לאחור את מקורותיה לאור תוצאות התקיפה באלבעת' שאכן קרתה.

למרות שצה"ל לא דיווח מאומה אודות כך, הרי שעדי ראיה מהאזור אכן ראו מה שראו ודיווחו מה שדיווחו ואנו גם עוקבים אחרי הרשתות החברתיות וגם אחר ההודעות הרשמיות ומכל אלו אנו צריכים להפיק את מיטב המודיעין מקומבינציה של שניהם ולהוסיף לכך קורטוב של חכמת חיים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן