Skip to content

חתולי רחוב וים של אש בגלריה לאמנות אום אל פחם

בגלריה לאמנות אום אל פחם נפתחו שתי תערוכות יחיד של האמנים פריד אבו שקרה ועמאר יונס, העוסקות בדימויים מהחצר האחורית שבה חיים ערביי ישראל והרשות הפלסטינית.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביקור בשתי קומות התערוכה נותן מכה בבטן. אין אפשרות שלא לחוש את הכאב והתסכול המתבטא היטב ביצירות השונות לחלוטין זו מזו: צילומים דרמטיים הממחישים את העליבות מחד  וציורים סימבוליים שמנסים ליפות את המציאות הכואבת.

בתערוכה "חתול רחוב" (אוצרת: טלי תמיר) מציג האמן פריד אבו שקרה סדרות של עבודות ומוטיבים שנעשו במהלך עשרים השנים האחרונות. הראשונה שביניהן, היא סדרה של חתולי רחוב. החתול, המופיע בשילוב עם אורנמנטיקה פרחונית, דגמים של חירור או ציור בצבע אקריליק, הפך לדימוי סמלי המבטא את קיומו של האזרח הפלסטיני בחברה הישראלית, שממקמת אותו בחצר האחורית שלה. בתערוכה מוצגת סדרת עבודות חדשה, שנוצרה בשנה האחרונה במיוחד לתערוכה, המשלבת טכניקות של תחריט ורקמה בחוטים צבעוניים. אבו שקרה רקם ידנית ישירות על ניירות התחריט דגמים מסורתיים של רקמה פלסטינית על רקע דימוי דרמטי של פצצה שמתפוצצת, כמו זיקוקי דינור, בשמים חשוכים. עם סיום פעולת הרקמה השאיר פריד את המחט תלויה על החוט. מוטיב נוסף בתערוכה, החוזר בעבודה של פריד הוא תיאור מעודן של נופים חקלאיים בעמק יזרעאל כשמעליהם טס להק של מטוסי קרב– מוטיב המבוסס על זיכרון ילדות. אותם נופים מופיעים גם על מעטפות של יום ההופעה של דואר ישראל, לצד בולים שמייצגים ערכים לאומיים-ציוניים, כמו חומה ומגדל, כלי נשק וגבורה ועוד. פריד אבו שקרה יליד אום אל פחם (1963) אמן רב תחומי, אוצר, מורה, חוקר וממקימי הגלריה לאמנות באום אל פחם. אבו שקרה בוגר בית הספר לאמנות קלישר, הציג תערוכות יחיד בינהן במשכן לאמנות עין חרוד, גלריה הקיבוץ, וכן השתתף בתערוכות קבוצתיות רבות בארץ ובעולם ביניהן במוזיאון ישראל,ביתן הלנה רובינשטיין, מוזיאון פתח תקווה לאמנות, מוזיאון חיפה והמוזיאון היהודי בוונציה. בשנים האחרונות מלמד אמנות במכללת "אורנים" ואוצר את הגלריה לאמנות בנצרת.

בתערוכה "ים האש" (אוצר: גיא רז), מציג הצלם עמאר יונס צילומים שצולמו בשבע השנים האחרונות בישראל, ברשות הפלסטינית וביוון. הסדרות המוצגות הן: תצלומי אוויר של יישובי ואדי ערה (2017), הישרדות גחליליות שצולמה ביוון ומתעדת את הפליטים הסורים (2016), תצלומי דיוקנאות זקני ואדי ערה (2012) צעירי ואדי ערה (2016), יומנו של חמור (2014), גדת הפסולת (2013) בה מתועדת המזבלה הגדולה שליד הכפר הפלסטיני יטאכ, איש הפחם (2010) המתארת את דלות החיים של הפועלים והסדרה שריפה בכרמל (2010). עמאר יונס (1969) ממקימי בית הספר לצילום במגזר הערבי "עדשות", בוגר בית הספר לצילום גליץ ובעל תואר בספרות אנגלית ויעוץ חינוכי מאוניברסיטת חיפה. הציג שלוש תערוכות יחיד בגלריה לאמנות אום אל פחם והשתתף בתערוכות קבוצתיות במוזיאון ארץ ישראל, משכן האמנים הרצליה, מוזיאון האיסלאם, גלריה גאורדיני ברלין ועוד. בשנים האחרונות מלמד צילום בגליץ.

תאריך נעילה: 17.5.2017

הגלריה לאמנות אום אל פחם 

שעות פתיחה: ראשון עד חמישי, 9:00 – 16:00, שישי –  סגור ו שבת  9:00 – 16:0


error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן