Skip to content

השר לשעבר, אבי גבאי, לבג"צ: בטלו את תקופת הצינון לבכירי מערכת הביטחון

בעתירה נאמר כי תקופת הצינון של שלוש שנים חסרה מידתיות ופוגעת בזכויות יסוד בסיסיות של ראשי מערכת הביטחון. "חוק הצינון נועד לדלל באמצעות חקיקה דרקונית וחסרת פרופורציות את שורת המתמודדים מולם והלכה ולמעשה לפגוע בזכות היסודית של ציבור אזרחי ישראל לבחור".
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"תקופת הצינון על ראשי מערכת הביטחון חוסמת כניסת מנהיגים מצוינים לפוליטיקה". כך טוען השר לשעבר אבי גבאי, מועמד לראשות מפלגת העבודה, בעתירה שהגיש לבית המשפט הגבוה לצדק נגד תקופת הצינון לקצינים בכירים ולראשי מערכת הביטחון.

"אמצעי סינון אנטי תחרותי של המערכת הפוליטית". אבי גבאי (צילום: ויקיפדיה)
"אמצעי סינון אנטי תחרותי של המערכת הפוליטית". אבי גבאי (צילום: ויקיפדיה)

גבאי מבקש בעתירתו לקבל צו על תנאי שיבטל את תקופת הצינון, היות והיא עומדת בסתירה לחוק יסוד: חופש העיסוק; או לחילופין, לצמצם את תקופת הצינון משלוש שנים לשנה אחת בלבד, בדיוק כחובת הצינון החלה על כלל עובדי הציבור במשק הישראלי. ״חוק הצינון הוא בעצם אמצעי סינון אנטי תחרותי של המערכת הפוליטית, אשר שומרת על עצמה מפני מנהיגים מוכשרים שמממשים את הציונות מגיל 18 תוך סיכון חיים והקרבת חיי משפחה", טוען גבאי בעתירתו.

השר לשעבר, אבי גבאי, עתר הבוקר לבג"צ, באמצעות עורכי הדין רונן אביאני וגיא בוסי, כנגד יו״ר הכנסת, היועמ״ש לכנסת והיועמ״ש לממשלה.

הבכירים שעליהם חל החוק הם: ראש שירות הביטחון הכללי, ראש המוסד למודיעין ותפקידים מיוחדים, קציני צבא בדרגת אלוף ומעלה, קציני משטרה בדרגת ניצב ומעלה ונציב שירות בתי הסוהר.

בעתירה כותבים עוה״ד אביאני ובוסי: "נמצאנו למדים, כי הפגיעה היא באלו אשר עשו ועושים ימים ולילות למען ביטחון העם והמולדת, הפגיעה היא באלו אשר תרמו ותורמים את מיטב שנותיהם לטובת הכלל״. עוד כותבים השניים: ״יובהר ויודגש כי תקופות הצינון חסרות מידתיות ופוגעות בזכויות יסוד בסיסיות של ראשי מערכת הביטחון״.

באשר למחוקקים, נאמר בעתירה כי חוק הצינון נועד "לדלל באמצעות חקיקה דרקונית וחסרת פרופורציות את שורת המתמודדים מולם והלכה ולמעשה לפגוע בזכות היסודית של ציבור אזרחי ישראל לבחור".

העותרים מבקשים מבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לעשות שימוש בסמכותו ולהוציא מלפניו צו על תנאי המבטל את תקופת הצינון החלה על ראשי מערכת הביטחון בחוק הבחירות לכנסת ובחוק הממשלה, הואיל והיא עומדת בסתירה לחוק יסוד: חופש העיסוק. לחילופין, מבקשים העותרים לצמצם את תקופת הצינון בחוק הבחירות לכנסת ובחוק הממשלה, משלוש שנים לשנה אחת בלבד, בדיוק כחובת הצינון החלה על כלל עובדי הציבור במשק הישראלי.

השר לשעבר אבי גבאי, אשר הודיע לאחרונה כי יתמודד בבחירות המקדימות הקרובות על תפקיד יו״ר מפלגת העבודה, אמר: "מאז שפרשתי מהממשלה אני מעודד אנשים מצוינים להיכנס לפעילות ציבורית פוליטית. במסגרת זאת פגשתי גם בכירים בצבא ובמערכות הביטחון שמתאימים למערכת הפוליטית אך זו מונעת מהם להיכנס לתוכה.

"המערכת הפוליטית זקוקה לאנשי עשייה ובטחון. לקחתי על עצמי לקדם את ביטול הסטארט אפ הפוליטי שהומצא כאן על מנת למנוע תחרות לפוליטיקאים, סטארט אפ שהתוצאה שלו היא שבקבינט הביטחון של מדינת ישראל שמונה 15 חברים, יושב רק איש ביטחון אחד".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן