Skip to content

"לא תהיה שום התקדמות עם מדינות הערביות בלי הפלסטינים"

כך אומר ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו. ""אנו נמצאים בעידן של הזדמנות נדירה שייתכן ולא תחזור בקרוב ויש לפעול ולנצל אותה. ישראל צריכה להחליט מה המצב הסופי אליו רוצה להגיע, לאן היא פונה ללכת וכיצד תרצה שהמדינה תיראה בסופו של התהליך"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, אומר כי לשיתוף פעולה החשאי הקיים בין ישראל למדינות האזור יש חשיבות רבה – אך הוא לא מקדם דבר בהקשר האזורי ובמתן לגיטימציה לקיומה של מדינת ישראל. פרדו אמר זאת במסגרת דיון, שקיימה הבוקר השדולה לשיתוף פעולה אזורי, בראשות חברי הכנסת יעקב פרי (יש עתיד) ומרב מיכאלי (המחנה הציוני), בנושא: עושים שלום אזורי בטוח – הסדרי הביטחון במצב של הסכם אזורי- בשיתוף המכון למחקרי ביטחון לאומי.

"עידן של הזדמנות נדירה". ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, עם חברי הכנסת יעקב פרי ומרב מיכאלי
"עידן של הזדמנות נדירה". ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, עם חברי הכנסת יעקב פרי ומרב מיכאלי

"לא תהיה שום ועידה אזורית או משא ומתן מכל סוג שהוא עם המדינות הערביות מבלי שתהיה התקדמות עם הפלסטינים", אמר פרדו. "אנו נמצאים בעידן של הזדמנות נדירה שייתכן ולא תחזור בקרוב ויש לפעול ולנצל אותה".

עוד אמר פרדו: "ישראל צריכה להחליט מה המצב הסופי אליו רוצה להגיע, לאן ישראל פונה ללכת וכיצד תרצה שהמדינה תיראה בסופו של התהליך. לצערי, אין הסכמות בתוך ישראל ולכן היא איננה יודעת מה היא רוצה ולא יודעת כיצד ואיך להגיד זאת. אין צורך לעשות להגדיר קווי גבול מובהקים אלא אמירות קונקרטיות ברמת הבלוקים".

 אלוף (במיל') וראש אג"ת לשעבר, נמרוד שפר אמר במהלך הדיון: "עלינו לבחון תחילה האם הסכם עם הפלסטינים הוא טוב לביטחון מדינת ישראל. לשיטתי, מצב של הסכם הוא טוב יותר עבור מדינת ישראל ממצב של היעדר הסכם. כאשר מדברים על הסכמים עלינו לשים באופן מרכזי את האינטרסים. הסכמים מחזיקים מעמד עם אינטרסים, ללא קשר למידת האמון בין הגורמים בהסכם".

 סגן השר במשרד ראש הממשלה, ח"כ מייקל אורן: "שלום אזורי זה אינטרס אזורי לאומי חוצה מפלגות. לא ניתן יהיה להגיע להסדר אזורי ללא ויתורים ותשלום מחירים ומי שחושב אחרת משלה את עצמו. יש לחשוב באופן יצירתי ולא לשלול את האפשרות למצב של הסדר ביניים תחילה בכדי להניע מצב של תהליך כלשהו".

 יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ מרב מיכאלי: "המחשבה כי ניתן להגיע להסדר אזורי ללא יצירת משא ומתן והסכם עם הפלסטינים הוא הזוי ובלתי אפשרי. ישנה אמונה, בקרב רבים, המבוססת על העובדה כי שיתוף פעולה אזורי הוא הטוב ביותר ומדינת ישראל נמצאת בתקופה של הזדמנות יוצאת מן הכלל לעשות שיתוף פעולה כולל עם מדינות האזור שיכלול בסופו גם הסכם עם שכנינו הפלסטינים. לצערי, יש כוחות חזקים בישראל שפועלים נגד הנושא מסיבות פוליטיות ואידיאולוגיות, אך אנו צריכים להמשיך ולפעול בנושא תוך שמירה על האינטרס הביטחוני של ישראל".

 ח"כ יעקב פרי (יש עתיד), ראש השב"כ לשעבר: "ניתן ואף אפשרי להגיע להסדר שיותיר את ישראל עם ביטחון ואף אולי עם ביטחון טוב יותר מהקיים היום. בשנים האחרונות, אנו מרבים לשמוע, כולל מהנשיא הנבחר של ארה"ב, טראמפ, שהסדר אזורי הוא המתכון האפשרי לסיומו של הסכסוך במזרח התיכון. בהתבוננות צפונה, דרומה, מזרחה ומערבה, לכיוון איראן ושאר ארגוני הטרור שמקיפים את ישראל אנו מבינים כי מדובר בעידן של הזדמנויות לפעולה. כינוס השדולה היום הוא במה נוספת לקרוא לממשלת ישראל להאיץ את פעולותיה לקידום יוזמה אזורית. זהו צו הגורל ורק כך מדינת ישראל תוכל לקחת אחריות על עתידה באופן האסטרטגי והחכם ביותר בעבורה ובהסתכלות לעתיד. באם מדינת ישראל תהא זו שתיזום היא תוכל גם לשנות את תדמיתה בעולם בהקשר למחויבות שלה לסיום הסכסוך ושינוי המציאות באזור".

 סימה שיין, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי, אמרה: "לישראל אינטרס ברור בקידום הסדר עם הפלסטינים במסגרת אזורית רחבה על בסיס אינטרסים משותפים  שקיימים בעת הנוכחית בין ישראל למדינות האזור. הסכם אזורי לא יכול להוות תחליף למו"מ ישראלי- פלסטיני.

 מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי, תא"ל (מיל.) אודי דקל: "כיום לישראל ולמדינות ערב הסוניות  יש מרחב אינטרסים ביטחוניים משותף. כדי למצות ולתרגמו לשת"פ ממשי נדרשת התקדמות משמעותית בתהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים".

באירוע השתתפו: ראש המוסד לשעבר- תמיר פרדו, אלוף במיל' וראש אג"ת לשעבר- נמרוד שפר, יו"ר האופוזיציה- יצחק בוז'י הרצוג, ח"כ מייקל אורן- סגן השר במשרד רה"מ, חברות וחברי כנסת, סימה שיין- חוקרת בכירה במכון למחקר בטחון לאומי, תא"ל (במיל') אודי דקל- מנהל המכון למחקר בטחון לאומי, תא"ל במיל'- ישראלה אורון, הלית בראל- המועצה לשלום ובטחון, ירום אריאב- מנכ"ל האוצר לשעבר, חכ"ל- מיכאל בר זוהר, חוקרים מהמכון למחקרי בטחון לאומי ומומחיות ומומחים נוספים.

1 Comment

  1. יפה יוסף
    15 במרץ 2017 @ 15:45

    אם ישראל צריכה לפצות נהרגות במלחמה כמו מבצע עופרת שישכחו מהשלום.במלחמה יש הרוגים ועזה תפצה את מי שנפגע ממנה .אחרת השלום לא יגיע יחד עם שקרים ורמאויות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן