Skip to content

ליברמן לרב לוינשטיין: "התפטר – או שתופסק ההכרה בישיבת עלי ובמכינה הקדם צבאית

דברי השר ליברמן עוררו מהומה פוליטית. השר נפתלי בנט האשים אותו ב"עשיית פוליטיקה על הגב של לוחמי צה"ל" ותקף אותו באמרו כי " הוא פשוט רוצה לעשות סיבוב פוליטי ציני על הגב של הציונות הדתית" ואליו הצטרפו גם השר אורי אריאל ח"כ בצלאל סמוטריץ'. ליברמן השיב: "בנט מגן על מי שמנסה להפוך את ישראל לאיראן. […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התפטר מתפקידיך גם במכינה וגם בישיבת ההסדר – או שתופסק ההכרה של משרד הביטחון בישיבת עלי כישיבת הסדר ובמכינה הקדם צבאית בעלי. זהו האולטימאטום ששוגר היום ע"י שר הביטחון, אביגדור ליברמן, לרב יגאל לוינשטיין, שתקף בהתבטאויות פוגעניות את שירותן של נשים בצה"ל.

"דבריך זועקים לשמיים". ליברמן (צילום: דן בר דוב)
"דבריך זועקים לשמיים". ליברמן (צילום: דן בר דוב)

איומו של שר הביטחון כבר מעורר סערה פוליטית והתנגשות חזיתית עם השר נפתלי בנט ו"הבית היהודי", שמתנגדים לדרישה לפטר את הרב לוינשטיין.

וכך כתב שר הביטחון לרב לוינשטיין: "הנני פונה אליך לאחר ששמעתי את דבריך הבוטים בנוגע לשירות נשים בצה"ל, כפי שפורסמו באמצעי התקשורת בשבוע שעבר", כותב שר הביטחון במכתבו.

"כמי שרוחש כבוד והערכה לרבנים, התאכזבתי מאוד הן מהסגנון הבוטה והמזלזל של מי שנחשב לרב מכובד ומוערך והן בשל העובדה שדברים דומים נאמרו על ידך בעבר מספר פעמים גם לגבי קבוצות אחרות מקרב המשרתים בצה"ל ואפילו חזרת בך בטענה שדבריך הוצאו מהקשרם. לעניות דעתי, הדבר מעיד מחד על רצון מכוון להתגרות ולהתסיס ומאידך על אובדן שיקול דעת – אינני יודע מה הגרוע יותר מבין השניים.

"בנימה אישית", כותב שר הביטחון, "אני חייב לומר שדבריך פגעו בי לא רק כשר הביטחון המעריך ומוקיר את הנשים המשרתות בצבא ואת אלו שהקריבו את חייהן במלחמות ישראל, אלא גם כאב גאה שבתו הדתייה שירתה בצה"ל והדבר לא פגע לא באמונתה הדתית או ביהדותה ולא בנשיותה.

"לגופו של עניין, הדברים שנאמרו על ידך נוגדים באופן מוחלט את ערכי צה"ל ואת ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. מאז ומתמיד שירתו נשים בצה"ל, תרמו למערכות ישראל וחלקן אף שילמו על-כך בחייהן".

שר הביטחון, אביגדור ליברמן ממשיך וכותב: "על מנת להבהיר עד כמה דבריך זועקים לשמיים, אזכיר רק שוש נשים שמהוות דוגמא ומופת לרוח לחימה והקרבה:

"רש"ט הדר כהן ז"ל, שירתה במשמר הגבול ונפלה בשנת 2016 בהיתקלות עם מחבלים בשער שכם בירושלים. הדר נפלה בעת שגילתה אומץ לב יוצא דופן, לא היססה וניטרלה מחבל שדקר את חברתה. על מצבתה של הדר נכתב 'גיבורת ישראל, במותה הצילה חיי רבים. העוז, הגבורה וההדר שבך הם נר לרגלינו'.

"רב-סמל במיל' קרן טנדלר ז"ל שירתה בחיל האוויר כמכונאית מוטסת. קרן הצטיינה בתפקידה והשתתפה במבצעים רבים, בארץ ובחו"ל, שעל רובם קיים חיסיון. בשנת 2006, בעת ששירתה קרן במילואים, פרצה מלחמת לבנון השנייה, במהלך הלחימה יצאה הטייסת בה הייתה מוצבת לגיחות מבצעיות בלבנון, אליהן התעקשה קרן לצאת, למרות התנגדות מפקדיה. קרן נפלה בקרב בדרום לבנון.

"סרן תמר אריאל ז"ל, הנווטת הדתייה הראשונה בצבא, בוגרת האולפנה באבן שמואל ומדריכה בבני עקיבא ובמשואות יצחק, שלמרות כל הקשיים המיוחדים של חיילת דתייה בקורס טיס עברה אותו בהצלחה רבה. במסגרת שירותה השתתפה קרן בשלושים ושלוש גיחות מבצעיות, אשר עשרים ואחת מהן נערכו במבצע 'צוק איתן' בשנת 2014.

"אלו הן רק 3 דוגמאות מתוך 859 חללות צה"ל שנהרגו מאז קום המדינה ומתוך 990 נשים שנהרגו כלוחמות מאז החל המאבק על ארץ ישראל בשנת 1860. חיילות צה"ל ממשיכות את המסורת המפוארת של שרה גיבורת ניל"י וחנה סנש והן ייכנסו יחד עימן לספר דברי הימים של עם ישראל".

בהמשך מכתבו כותר השר ליברמן: "כבוד הרב, הנני סבור שמעבר להתנצלות פומבית, ראוי היה שכמנהיג ורב בישראל תתייצב באופן אישי בפני אותם הורים שכולים שאיבדו את היקר להם מכל ותתנצל בפניהם על הדברים שהשמעת, ובמיוחד על הזלזול שהשתמע מהם והטלת הספק ביהדותן.

"מכינת עלי היא גוף מפואר שלבוגריה יש זכויות רבות בצה"ל ובהגנה על מדינת ישראל. דווקא בשל כך הדברים שאמרת והערכים שאתה מייצג כעת, אינם יכולים להוות בסיס לחינוכם של תלמידי הישיבה והמכינה הזו.

"לאור העובדה שמדובר בדפוס חוזר ונשנה, ובאמירות ברורות שאתה ללא ספק עומד מאחוריהן, הנני דורש ממך להתפטר מתפקידיך גם במכינה וגם בישיבת ההסדר. במידה ולא תעשה כן, אאלץ להפעיל את סמכותי ולהפסיק את ההכרה של משרד הביטחון בישיבת עלי כישיבת הסדר, ואפעל בכל דרך שנתונה בידי על מנת לבטל את הכרתה של עלי כמכינה קדם צבאית".

"ברברת איווטית פוליטית". נפתלי בנט (צילום: ענבל כהן חמו)
"ברברת איווטית פוליטית". נפתלי בנט (צילום: ענבל כהן חמו)

בתגובה האשים השר נפתלי בנט השר ליברמן ב"עשיית פוליטיקה על הגב של לוחמי צה"ל" ותקף אותו באמרו כי " הוא פשוט רוצה לעשות סיבוב פוליטי ציני על הגב של הציונות הדתית". בנט הבטיח כי מכינת עלי לא תיסגר

"המכינה הקדם צבאית בעלי הצמיחה דורות של חייילים, לוחמי סיירות, מפקדים, ולצערנו, גם נופלים רבים מנשוא", כתב בנט בעמוד הפייסבוק שלו. "חברי הטוב מהצוות, סא"ל עמנואל מורנו ז"ל מסיירת מטכ"ל שנפל במלחמת לבנון השנייה הוא בוגר עלי. אני מציע לליברמן להיכנס לחדר הנופלים במכינה, שם יראה שמות כמו רועי קליין ז"ל ואלירז פרץ ז"ל, והוא יראה איזה מוסד ציוני מפואר הוא מאיים לסגור.

"אני דוחה לחלוטין את דבריו האומללים והמזלזלים של הרב לוינשטיין כלפי נשים המשרתות בצה"ל. את אשתי גילת פגשתי כאשר היתה חיילת, מש"קית חינוך בצנחנים; איילת שקד שותפתי הפוליטית שרתה כמש"קית חינוך בגולני כמו גם ח״כית שולי מועלם, ואני מוקיר את חיילות צה"ל ואת תרומתן לביטחון ישראל. מותר וחובה לדון על השילוב הראוי בצה"ל. זהו נושא מורכב וחשוב לכולם. אבל לא בצורה שהרב לוינשטיין דיבר.

"שותפו למכינה, חתן פרס ישראל, הרב אלי סדן התנער מהם, והרב לוינשטיין עצמו התנצל והתחרט על סגנונו, וטוב שכך", המשיך השר בנט וכתב. "אבל זה לא הנושא. הדיון כרגע הוא המכינה הקדם צבאית בעלי.

ליברמן איים לסגור אותה מסיבות פוליטיות. הדבר האחרון שמעניין אותו זה חיילות צה"ל. נו, באמת. הוא פשוט רוצה לעשות סיבוב פוליטי ציני על הגב של הציונות הדתית. לא שמעתי את ליברמן דורש לסגור אוניברסיטה כי מרציה מתבטאים באופן דוחה. לא שמעתי את ליברמן דורש לסגור מכינה כי חניכיה פגשו את אנשי שוברים שתיקה. רק כשמדובר במכינה של הציונות הדתית, פתאום ליברמן מתמלא עזוז.

"זאת עוד ברברת איווטית פוליטית טיפוסית כמו הפצצת סכר אסואן, תמיכה בסיפוח יו"ש, התנגדות לסיפוח יו"ש, ביטול אזרחות לערביי ישראל, עונש מוות למחבלים וחיסול הנייה תוך 48 שעות מכניסתו לתפקיד שר הביטחון", המשיך ותקף השר בנט. "מה שצריך להיות מתוקן, יתוקן. מכינת עלי לא תיסגר".

השר אורי אריאל מתח גם הוא ביקורת על דרישתו של שר הביטחון. "לא אסכים להטלת איומים מצד גורמים שלטוניים רק בשל הבעת עמדות". לדבריו, "תפקידך הוא שר ביטחון ולא קומיסר ביטחון". "הרב לוינשטיין הביע את עמדתו כאזרח פרטי שאמנם מנהל מכינה ישיבתית הנמצאת בשיתוף פעולה עם צה"ל ומשרד הביטחון, אך הדחתו היא בגדר חציית קו אדום מוסרי ודמוקרטי".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) גינה את שליחת המכתב, ואמר כי הוא "מציע לשר הביטחון לעסוק בביטחון ולמנוע פיגועי טרור במקום לעסוק בפופוליזם". סמוטריץ' כינה את האיום של ליברמן "ספין ספין פופוליסטי וחסר כל היתכנות משפטית".

ליברמן לא נותר חייב והשיב לבנט בטוויטר: "בנט מגן על מי שמנסה להפוך את ישראל לאיראן. אנחנו לא נאפשר את זה. נשים שוות כמו גברים ושירות צבאי הוא לכולם".

מנגד, חבר הכנסת עמיר פרץ (המחנה הציוני) הביע תמיכה בליברמן, ואמר: "טוב עשה שר הביטחון. לאחר שנחשפו התבטאויות דומות בחומרתן בעבר כנגד להט"בים וכנגד שירות נשים בצה"ל, ברור שזו לא מעידת לשון, אלא שזו דרכו של הרב לוינשטיין". גם אלוף פיקוד דרום לשעבר, יום טוב סמיה, הביע תמיכה בהצהרת ליברמן: "טוב עושה ליברמן שמציב גבולות ברורים לאמירות המזעזעות של הרב לוינשטיין. אסור שצה"ל יממן הסתה כזאת נגד חיילות צה"ל והקהילה הלהט"בית. אני קורא לשר הביטחון לא להתקפל וללכת עד הסוף במהלך".

גם ח"כ רחל עזריה (כולנו) תמכה בדברי שר הביטחון: "טוב עשה שר הביטחון ליברמן בהתניית מימון המכינה והישיבה בעלי בכך שהרב יגאל לוינשטיין יתפטר מתפקידו. אחוזי גיוס הנשים בכלל ונשים דתיות בפרט קפצו משמעותית בשנים האחרונות, נשים דתיות רוצות לתרום למאמץ ההגנה על העם והארץ. צה"ל קבע שיש צורך בגיוס מאסיבי של נשים ודבריו של הרב לוינשטיין מנוגדים למאמצי וערכי הצבא ובסופו של דבר פוגעים בביטחון ישראל ולכן לא נכון שהמדינה תממן רב שמחנך צעירים רבים נגד מדיניות צה"ל. המהלך של שר הביטחון רק יחזק את צה"ל כצבא העם".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן