Skip to content

תאגיד דו ראשי: האמת על הסכם הכניעה של כחלון

בעוד ששר האוצר מהלל ומקלס את הסכם התאגיד הדו ראשי . מסבירים מומחים כי פשוט מדובר בתרגיל פשוט. היועץ המשפטי לא אפשר לנתניהו לפטר את ראשי ומנהל התאגיד. נתניהו פיטר את כל התאגיד. בתאגיד הדו ראשי שיקום, אם יקום, יפטרו את אלו ששכרו, יעסיקו את אלו שפיטרו. קבלני משנה יחגגו והביזיון יהיה מוחלט. הבנתם? אנחנו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה וד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, ראשת התכנית לרפורמות במדיה במכון סיכמו היום (חמישי) את הסכם הביזיון שנחתם בין ראש הממשלה נתניהו לשר האוצר משה כחלון:  "נתניהו ביקש להוריד את השידור הציבורי על הברכיים, והצליח- עשרות עיתונאים בכירים שעזבו את מקום עבודתם בכלי תקשורת אחרים, יושלכו כעת  כלעומת שבאו. עובדי רשות השידור נכנסו לסחרור נורא, וגם כעת לא ברור מה יהיה עתיד רובם.  נתניהו  רמס רפורמה שנעשתה בעמל רב בממשלתו ופגע בכל הליך ממשלי, משילותי ודמוקרטי ראוי. אבל יותר מכל- נתניהו שלח מסר היום לעובדי החדשות בשידור הציבורי והודיע להם מי הבוס האמיתי. לא פחות מזה הוא העביר מסר לכלל אמצעי התקשורת בארץ, את מי צריך וראוי לשרת".

סיכמו על יצירת תפלץ דו ראשי (צילום ארכיון לע"מ)
סיכמו על יצירת תפלץ דו ראשי (צילום ארכיון לע"מ)

שר האוצר משה כחלון התייחס גם הוא אחר הצהריים לסיכום הפשרה העלוב שהושג בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו בסוגיית תאגיד השידור הציבורי. במסיבת עיתונאים שערך בנושא התפאר ואמר כחלון כי "מאז שנכנסתי לתפקיד אני עומד כצוק איתן לשמירה על הדמוקרטיה, בית המשפט העליון ועל כספי ציבור. ההסכם מבטיח את חופש העיתונות ואת חופש הביטוי".
האומנם? להלן עיקרי ההסכם: התאגיד יחל לשדר אבל יעוקר מכל הליך חדשותי – קרי: חברת הפקות של מוסיקה, תרבות וכדומה. כל עיתונאי מתחיל יודע כי לב לבו של התאגיד, או בעצם כל גוף תקשורתי רציני זו חטיבת החדשות על תחקיריה וחשיפותיה.
מאות מעובדי התאגיד יפוטרו לאחר שעזבו מקומות עבודה, נתנו כתף ומאמץ אדיר ויתרתם יצטרפו לתאגיד חדש שיכלול את רשת ב' ואת הערוץ הראשון.
מנהלי התאגיד אותם לא אהב בלשון המעטה נתניהו, יישארו בתפקידיהם – אך לא יעסקו בחדשות.
חוק התקשורת הדרקוני שקידם נתניהו – יוקפא.
במילים פשוטות – נוצר יצור כלאיים דו ראשי. תאגיד חדשות שיקום בעלות של עוד מאות מיליוני שקלים  ובו המסר ברור – מי שלא לנתניהו, אל יעז וירים ראש.  במקביל, יבוטלו תוכניות תחקירים, הפקות חיצוניות ותכנים במיקור חוץ שתוכננו לתאגיד הציבורי. תאגיד החדשות יעלה כאשר יעלה עם הנהלה זמנית וזו תהיה חיובית לראש הממשלה – אחרת לא תקום.

מדובר בכתב כניעה לגחמות של נתניהו 

"לא יהיה חוק פיקוח על התקשורת, ההסכם הזה מנע את חוק הפיקוח על התקשורת – חוק שהטיל מורא על עיתונאים רבים ובצדק. לצערי היו בעלי עניין שניסו להחריף את המשבר, זה אולי נחמד וטוב לפוליטיקאים אבל זה לא טוב לכלכלה ולציבור בישראל", סיפר כחלון במסיבת העיתונאים

"במסגרת ההסכם לא תהיה השפעה פוליטית בשום מסגרת עיתונאית", הוסיף כחלון. "גם בתאגיד שיקום הפוליטיקאים מורחקים בצורה חד משמעית. כל המערכת תיבחר כפי שנבחר עד כה עם ועדת איתור, שופט וללא פוליטיקאים. שמרנו על היקפים חסרי תקדים בסכומים ליצירה הישראלית, להפקות המקור ולגופים האלה שכל כך חשובים לנו. אנחנו מתכוונים גם בהמשך הדרך לתגמל אותם אף יותר. התאגיד יוקם. לא יהיה חוק פיקוח על התקשורת, לא תהיה חריגה תקציבית. אין הדחה של ראשי התאגיד".

יוחנן-פלסנר (צילום: אתר הכנסת)
יוחנן-פלסנר (צילום: אתר הכנסת)

"מדובר בכתב כניעה לגחמות של נתניהו שעשה הכל כדי להמשיך את השליטה הפוליטית על מה שחשוב לו באמת – שידורי האקטואליה. מי שמצפה שאחרי העינויים, הייסורים וההחלטה האחרונה בנוגע לתאגיד, יהיה איש תקשורת ראוי ורציני שיחשוב להצטרף לתאגיד החדשות הנוסף שיוקם -, משלה את עצמו", מגיבים במכון הישראלי לדמוקרטיה.

"גם ברמה המשפטית יש חוסר סבירות קיצוני בהחלטה. מדובר בפירוק גוף קיים שנבנה על פי חוק לטובת הקמת גוף בעל מנגנונים זהים. כאשר היועץ המשפטי לממשלה אסר על נתניהו לפטר אנשים באופן פרסונלי. במקום זאת החליט נתניהו לפטר את כל הגוף ולהקים גוף זהה. זו עבודה בעיניים וספק אם התהליך העקום הזה יעבור את מבחן בג"ץ" מסבירים במכון הישראלי לדמוקרטיה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן