Skip to content

3000 פצועים סורים טופלו בישראל

בעת ששר הפנים מציע ג'סטה לקליטת 100 ילדים סורים בארץ, פועל צה"ל ללא לאות ומטפל בפצועים המגיעים אל גבדר הגבול עם סוריה. רק בחמישי שעבר הגיעו 7 פצועים, חלקם הוטסו לרמב"ם ואחרים הופנו לביה"ח לגליל בנהריה. מסך הפצועים הכולל כ- 70% מהפצועים הסורים קיבלו טיפול ב"מרכז הרפואי לגליל המערבי" בנהריה, כ- 20% מהפצועים טופלו בבית […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על רקע ההפצצות הכימיות של משטר אסד על העיר אידליב בסוריה, ועל רקע הצעתו של שר הפנים אריה דרעי לקלוט כמווה הומנית  100 ילדים פליטים מסוריה, ביקר היום נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, במחלקת בה מאושפזים פצועים סוריים במרכז הרפואי לגליל בנהריה, ונפגש עם צוות העובדים מכלל הסקטורים, כשהוא מלווה על ידי מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ומנהל המרכז הרפואי, ד"ר מסעד ברהום.

 מאז חודש מארס 2013 הגיעו אל המרכז הרפואי לגליל בנהריה למעלה מ-1,550 פצועים ממלחמת האזרחים בסוריה, כשליש מהם ילדים ותינוקות. את ביקורו פתח הנשיא במפגש עם עובדי המרכז הרפואי באודיטוריום המרכז לחינוך לבריאות ע"ש אנגל,  שם דיבר על ייחודו של בית החולים הנותן שירות לאזור כולו. ״העשייה שלכם היא גאווה,״ אמר הנשיא לסגל הרפואי והמשיך: ״גאווה ישראלית. גאווה יהודית. היא ההוכחה שאת העולם בונים בחסד. ישראל תמשיך לעשות כל שהיא יכולה באחריות ובתבונה, על מנת להקל על סבלם של האנשים שחווים טבח יום יומי כאן מעבר לגדר".

שיא המדינה לצד מנכ"ל המרכז הרפואי - קיבל הסבר באמצעות מתורגמן (צילום: סוכנות ג'יני )
נשיא המדינה לצד מנכ"ל המרכז הרפואי - מקבל הסבר ממנהל יחידת פה ולסת פרופ סאמר סרוג׳י (צילום: סוכנות ג'יני )

הנשיא התייחס לתקיפה האמריקאית בסוריה ואמר: ״ארצות הברית הוכיחה ביום שישי כי יש קווים אדומים שלא ניתן לחצות בעולם מתוקן ואני מקווה שהיא תשמש דוגמא לעולם החופשי כולו. ואנחנו שקמנו מעפרה של שואת עמנו, יודעים היטב כי שתיקה לא יכולה להיות אפשרות".

מאות מיליוני שקלים על כתפי בית החולים והמדינה משהה תשלום

בביקורו במחלקה בה מטופלים הפצועים ממלחמת האזרחים בסוריה שוחח עמם הנשיא באמצעות מתורגמן וקיבל סקירה מקיפה ממנהל היחידה לפה ולסת פרופ' סאמר סרוג'י אודות הסיוע ההומניטרי אותו מעניקה מדינת ישראל בשנים האחרונות בשיתוף פעולה בין צה"ל וצוותי בית החולים.

מנהל המרכז הרפואי לגליל, ד"ר מסעד ברהום: "זו הייתה עבורי הזדמנות להציב בפני ארבעה עשר אלף איש באולם בו התקיים כנס איפא"ק, ובפני עוד כמה מיליונים שצפו בנאום בערוצי התקשורת השונים, את פניה היפים של מדינת ישראל. איך הפכנו בעיני אותם פצועים סורים מאויב לאוהב. הטיפול בפצועים הסורים הפך את מערך הטראומה שלנו לאחד המנוסים בישראל וגם מהמובילים בעולם, במתן מענה לפצועי מלחמה מורכבים וקשים וזו גאווה גדולה. אבל לא ייתכן שהמרכז הרפואי לגליל יישא לבדו בנטל עלויות של פרויקט לאומי שנולד בהחלטת ממשלה. אנו ביחד עם משרד הבריאות והמנכ"ל משה בר סימן טוב שכיבד אותנו בנוכחותו, פועלים מול כל הגורמים כדי להביא לכיסוי כלכלי של הפעילות שעלותה מסתכמת במאות מיליוני שקלים. הטיפול מהווה נטל כבד על תקציב המערך הרפואי ואין צורך לפרט יותר. כבוד הנשיא, אני פונה לעזרתך בקידום הסדרת נושא חשוב זה.", סיכם ד"ר ברהום.

3000 פצועים טופלו בישראל
צה"ל החל לטפל בתחילת בשנת 2013 בפצועים סורים שהגיעו לגבול ברמת הגולן. מאז ועד היום טופלו בישראל כ- 3000 סורים, כ- 600 מהם – בשנת 2016.  בין הפצועים גברים, נשים וילדים. כ-20% מהסורים שטופלו בישראל הם ילדים, וכ- 10% הן נשים.
בשנה הראשונה לטיפול הוקם בית החולים-שדה "תכלת ארגמן" בסמוך לגבול ברמת הגולן. בית החולים פעל במשך כשנתיים עד להפסקת פעילותו בתחילת 2015, ופורק באופן סופי בסוף שנת 2016.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

כיום, הטיפול בסורים מתרחש עם ההגעה לגבול, לרוב בשעות החשיכה, ועד לקליטתם על הגדר. בשלב זה כוחות צה"ל מעניקים להם טיפול ראשוני ומציל חיים, תוך ייצוב הפצועים ופינויים המהיר ככל הניתן לבית חולים.

כ- 70% מהפצועים הסורים קיבלו טיפול ב"מרכז הרפואי לגליל המערבי" בנהריה, וכ- 20% מהפצועים טופלו בבית החולים "זיו" שבצפת. 10% נוספים קיבלו טיפול בבתי חולים אחרים בצפון ובשאר הארץ.
בערב יום חמישי שעבר נקלטו בישראל  שבעה פצועים, בהם גבר אחד, ארבע נשים ושני ילדים, אשר נפגעו מרסיסי הפצצות במהלך לחימה בכפרים סמוכי הגבול.
בין הפצועים היה ילדה בת שנתיים שנפצעה קשה בראשה. בעקבות צורך מידי בפינוי לבית חולים, פונה הילד יחד עם אמו במסוק לקבלת טיפול בבית חולים בישראל. הפצועים הנוספים פונו לבתי חולים שונים בצפון הארץ ע"י הצוותים הרפואיים של צה"ל.  את הפינוי ניהלו צוותי הרפואה של עוצבת הבשן וחטיבת הגולן והחרמון, בתגבור כוחות מהגדודים המתאמנים באזור.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

לבית החולים רמב"ם בחיפה הגיע בערב חמישי גבר בשנות ה-40 לחייו אשר ניסה ככל הנראה להציל את קרובי משפחתו ממבנה שקרס עקב פיצוץ. בזמן ששהה במבנה אירע פיצוץ נוסף שהביא לפציעתו. הגבר הגיע לרמב"ם כשהוא סובל מפציעות פנימיות וכן פציעות בחזהו ונכנס מיד לחדר הניתוח לייצוב מצבו. יחד אתו הגיעה ילדה כבת שלוש הסובלת מפגיעת ראש. לדברי ד"ר דוד הוכשטיין, רופא בכיר ביחידת הטראומה של רמב"ם שקיבל את הפצועים, הפעוטה הובאה לביה"ח במצב מסכן חיים ונכנסה אף היא לניתוח חירום עם הגעתה.

זמן קצר לאחר מכן הובאה לרמב"ם פצועה נוספת, אישה כבת 60, אשר הגיעה מזירת פיצוץ אחרת. האישה הגיעה עם פציעות רסיסים לאורך כל גופה, כאשר חלקם חדרו בסמיכות לעמוד השגרה שלה. גם האישה הובהלה לחדר הניתוח להמשך טיפול.  מצבם של השלושה מוגדר כעת יציב והם מאושפזים במחלקות שונות בביה"ח.
קצין מבצעים רפואה באוגדה 210, סגן עומרי כספי סיפר על פצועי ערב חמישי: "קבלנו דיווח על פצועים שמגיעים והתחלנו להתכונן. ברגע שראינו את אופי האירוע ואת זה שמדובר בסופו של דבר בשבעה פצועים באורח דחוף – פצועים מסובכים ומורכבים מאוד – החלטנו להקפיץ צוותים נוספים שהגיעו מכלל המרחב, ואף בחרנו להסתייע במסוק של חיל האוויר שעזר לנו לפנות אותם ולתת להם את הטיפול המיטבי."

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן