Skip to content

אולי יש משהו יותר טוב מעבר לפינה, אז למה להתחייב?

הם נמנעים מלהשקיע את כל הלב במערכת יחסים מבטיחה, ותמיד חושבים על כל האפשרויות האחרות שהם עלולים להפסיד אם יתמסדו. מאת רוזי ושרי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הם נמנעים מלהשקיע את כל הלב במערכת יחסים מבטיחה, ותמיד חושבים על כל האפשרויות האחרות שהם עלולים להפסיד אם יתמסדו. האם נגזר על אנשים כאלה להתמודד תמיד עם הספקות?

מאת רוזי איינהורן ושרי צימרמן

שאלה:

לפני כשלושה חודשים התחלתי לצאת עם בחור מקסים. אני מאמינה שאנחנו מתאימים מבחינת הערכים, סדרי העדיפויות, מטרות מקצועיות והשאיפה לבנות בית מסורתי. בתחילה היו לי ספקות אם אני נמשכת אליו, אבל כעת אני מחבבת, ואפילו אוהבת אותו. הוא אומר שהוא אוהב אותי ושהוא חושב שיש לנו עתיד משותף. כל זה גורם לי אושר רב  – אבל גם לחץ.

בחורה ובחור
"להסתכל מעבר לכתף" (צילום אילוסטרציה: © Martha Bayona | Dreamstime.com)

קשה לי להתנער מהמחשבה שאם אתחתן עם הגבר הזה, אסגור את הדלת בפני כל מערכת יחסים אפשרית עם גברים אחרים. לדוגמה, באחרונה חידשתי קשר עם בחור שהיה מאוהב בי בתיכון, אפילו היינו זוג במסיבת הסיום. כנערה לא חשתי כלפיו רגשות רומנטיים, אבל כעת אני יכולה לראות איזה בחור מקסים הוא (בדברים רבים הוא מאוד דומה לבחור שאיתו אני יוצאת). לפני מספר חודשים שמעתי שהוא עומד להתחתן, והרגשתי גרוע. אבל בסופו של דבר הוא ביטל את החתונה וכעת הוא שוב פנוי. עכשיו, כשנוצר בינינו שוב קשר, אני לא מצליחה להפסיק לחשוב עליו. זאת בהחלט בעיה, והיא מעוררת בי רגשות אשמה. אלמלא הייתי כל כך שטחית בתיכון, ייתכן שהייתי מתחתנת עם הבחור ההוא בסופו של דבר, אבל כעת אני מתקדמת על מסלול שונה עם הבחור שאיתו אני יוצאת. האם נגזר עליי להתמודד תמיד עם הספקות האלה? 

תשובה:

רווקים רבים מתמודדים עם הקושי הזה. אנחנו מכנות את התופעה "להסתכל מעבר לכתף", ומשמעות הדבר היא למנוע מעצמכם להשקיע את כל כולכם במערכת יחסים מבטיחה, מפני שאולי מישהו "טוב יותר" עשוי להופיע. כלומר, לצאת עם אדם שאחת או שתיים מהמעלות שאתם מחפשים חסרות בו, ובו בזמן לחלום להכיר מישהו שיהיה כליל השלמות.

 במציאות, גם אם תמצאי את עצמך במערכת בעלת פוטנציאל אדיר עם – הרשי לנו להרחיק ולכנות אותו 'השותף המיועד לך לחיים' – כמעט תמיד יהיה בסביבה מישהו שייראה בדיוק מתאים. אבל למעשה, מה שאת עלולה לגלות בסופו של דבר, הוא שפעמים רבות הבחור שנראה מתאים לך בדיוק, מתאים לך  פחות מהבחור שדחית. ואם יהיה לך מזל והבחור השני אכן יתאים לך, רוב הסיכויים שמבחינה אובייקטיבית הוא לא יהיה "טוב יותר" מהבחור עליו ויתרת, רק סוג אחר של "מתאים".

לפעמים לוקח להם שנים לגלות את הדפוס החוזר, עד שבסופו של דבר הם מבינים – "כל החיים שלי עשיתי את זה, ועכשיו האפשרויות שלי הרבה יותר מוגבלות"

פגשנו אנשים רבים שבילו שנים בשליחת מבטים מעבר לכתף במהלך ההכרויות, ופעמים רבות ויתרו על אדם אחד כדי לבדוק אפשרות אחרת, שבסופו של דבר לא הייתה בדיוק מה שהם חשבו. הם כל הזמן שאלו את עצמם מדוע אף אחת ממערכות היחסים המתקדמות שלהם לא מצליחה. לפעמים לוקח להם שנים לגלות את הדפוס החוזר, עד שבסופו של דבר הם מבינים – "כל החיים שלי עשיתי את זה, ועכשיו האפשרויות שלי הרבה יותר מוגבלות".

מה עומד מאחורי התופעה הזאת?

לגלות אצלו יתרונות שבכלל לא חשבת עליהם

לעתים קרובות אנשים עוזבים בפזיזות מערכת יחסים מבטיחה, משום שהם לא מבינים שמערכות היחסים הארוכות ביותר מתפתחות בהדרגה. את פוגשת בחור נחמד, וממשיכה לצאת איתו משום שנראה שהערכים ומטרות החיים שלכם דומים, את מרגישה שאת נמשכת אליו ושנוח לך איתו, את מחבבת אותו במיוחד, ואפילו מתאהבת. את מבינה שאולי אין בו את כל מה שאת רוצה, אבל המעלות האלה מאבדות מחשיבותן, משום שיש לו מעלות אחרות שאת מעריכה, למרות שייתכן שמעולם לא חשבת עליהן קודם. אם תמשיכי לטפח את מערכת היחסים הזאת, רוב הסיכויים שתחליטי שאתם מתאימים זה לזה ושהיא תוביל אתכם לחיים מאושרים מאוד יחד.

למעשה, נראה שזהו בדיוק התהליך שתיארת ביחס לגבר שאיתו את יוצאת.

לעומת זאת, אם תעכבי את עצמך כשאת יוצאת עם מישהו שנראה שיש סיכויים שהוא יהפוך להיות האחד והיחיד שלך, מתוך מחשבה שאולי מחכה לך אפשרות מוצלחת יותר, לעולם לא תתני לאפשרות הראשונה הזדמנות לממש את הפוטנציאל שלה.

החברה שלנו מושפעת מסצנות רומנטיות בסרטים ובספרים

חלק מהרווקים שיוצאים להכרויות נמנעים מלאפשר למערכת יחסים מבטיחה להתקדם, משום שהם לא מרגישים "זיקוקים", והם כל הזמן חוששים שמא חסר במערכת היחסים שלהם מרכיב חשוב. למרבה הצער, החברה שלנו מושפעת מסצנות רומנטיות בסרטים ובספרים, עד שאנחנו מאמינים שככה אמורים להרגיש במערכת יחסים "נכונה". זה לא נכון. לפעמים זה אכן קורה, אבל בדרך כלל התהליך בו בני הזוג מתקרבים זה לזה ורוצים להיות ביחד, הוא הדרגתי. ומה שהכי חשוב – ומה שמביא מערכת יחסים להפוך לנישואין ארוכי טווח ומאושרים אינו מה שחשו שני בני הזוג בפגישתם הראשונה, אלא איך הם מרגישים כשהם מבינים שהם מתאימים זה לזה, וכיצד הם נושאים את התחושה הזאת הלאה לאורך חייהם.

סיבה נוספת מדוע אישה בתהליך ההכרות מתחילה לחשוב שאולי מישהו אחר יהיה טוב יותר בשבילה, היא משום שהיא מפחדת מהיעד אליו מובילה אותה מערכת היחסים הנוכחית. אמרת לנו שאת ב"לחץ" ושמחה באותו זמן. זה נורמלי. המחשבה שאת אולי מתקדמת לקראת קבלת התחייבות לכל החיים עשויה קצת להפחיד. זהו צעד גדול. רעיון שעשוי לסייע לך לשלוט טוב יותר ברגשותייך, הוא להקדיש מעט זמן כדי לשבת לבד ולהעלות את תחושותייך על הכתב.

שרטטי על דף שלושה טורים, ופרטי בטור אחד את כל חששותיך (כמו "אני יותר מדי צעירה בשביל להתחתן" או "מה אני בעצם יודעת על להיות אישה נשואה?"). בטור השני, תארי את הדבר הכי גרוע שיכול לקרות באותו תחום. חשבי כיצד את יכולה לענות או להגיב לתחזית השלילית ביותר, ופרטי את הפיתרון שלך בטור השלישי. הניחי את הרשימה בצד למספר ימים, ולאחר מכן קראי אותה שוב. האם תחושותיך לגבי הנושאים האלה השתנו? האם את רגועה יותר ביחס לאחד מהם? האם משהו מהם נראה לך פשוט כמו לחץ מפני הלא ידוע? האם אחד מהנושאים נראה כמו בעיה אמיתית שאת לא מסוגלת ליישב בקלות? האם זה דבר שאת מסוגלת לפתור בעצמך או שטוב יהיה אם תשוחחי עליו עם מישהו חיצוני או עם בן הזוג שלך?

אנחנו חושבות שברגע שתביני מה מלחיץ אותך ותדעי שיש דרכים להתמודד עם סוגיות אלה, תרגישי רגועה יותר. יתכן גם שתגלי שאחת הסיבות שבגללן את מתעניינת בחבר מהתיכון היא שבטוח יותר לחשוב עליו מאשר להתמודד עם תהליך של מערכת יחסים רצינית שמתקדמת.

הרבה יותר קל לחשוב על אהבת נעורים מבעד לעדשות הנוסטלגיה

בואי נדבר מעט על הבחור מהתיכון. כשאת לחוצה, הרבה יותר קל לחשוב על אהבת נעורים מבעד לעדשות הנוסטלגיה מאשר להתמקד במערכת היחסים העכשווית והמתפתחת שלך. נראה לנו שזה מה שאת עושה. את מדמיינת שאילו היית חשה כלפיו אז את אותם רגשות שהוא הרגיש כלפייך, ייתכן שבסופו של דבר הייתם מתחתנים, אבל אלה סתם 'פינטוזים'. שניכם שונים מאוד ממה שהייתם בתיכון – הערכים שלכם והדברים שאתם מחפשים בחיים השתנו, ואת גם הרבה יותר עמוקה ממה שהיית בגיל ההתבגרות. ייתכן שהנער שפעם היה מאוהב בך גדל להיות גבר נחמד מאוד, אבל זה לא אומר שאילו הייתם יחד הייתם מסוגלים לפתח קשר כמו זה שכבר יש לך עם הגבר עמו את יוצאת.

נראה לנו שאת צריכה להגיע לסגירת מעגל לגבי חבר הנעורים שלך ("קלוז'ר"). דרך אחת לעשות זאת תהיה להפסיק לגעור בעצמך שהיית נערה רגילה שלא נענתה למישהו שהיה דלוק עליה. הוא בחור שהתעניין בך לפני שנים, לפני שהיית מסוגלת להתייחס ברצינות לכל אדם שהוא, וכעת את יוצאת עם מישהו שאולי מתאים לך. אין שום קשר בין השניים.

וכמו עם כל חברות שעלולה לחבל ב"קשר הנישואין" הפוטנציאלי שלך, אם הבחור מהתיכון גוזל את תשומת הלב הרגשית שלך, אנחנו ממליצות בחום שתנתקי עמו כל קשר.

מקוות שאחרי שתשקלי את עצותינו, תוכלי לאפשר לעצמך להתרכז בגבר שאיתו את יוצאת, ולראות אם הדברים מתקדמים למערכת יחסים שבאמת מתאימה לך.

בהצלחה!

רוזי איינהורן (פסיכותרפיסטית) ושרי צימרמן (עו"ד לענייני משפחה) כותבות ביחד ספרים בנושא ההכרויות. הן ייסדו ביחד את ארגון www.jewishdatingandmarriage.com , שמספק תוכניות ושירותים המסייעים לרווקים ורווקות יהודיים.

באדיבות אש התורה – www.aish.co.il – אתר עם חוכמת חיים

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן