Skip to content

על טאבון ועל צדק חברתי

מה שהתחיל כמפעל רווחה, היה לפסטיבל ייחודי מצליח של אוכל ויין. פסטיבל האוכל הכפרי של מטה יהודה שייפתח ביום חמישי, מציע חמישה סופי שבוע קולינריים, שטופי יין, בירה ומצב רוח
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

מה שהתחיל כמפעל רווחה, היה לפסטיבל ייחודי מצליח של אוכל ויין. פסטיבל האוכל הכפרי של מטה יהודה שייפתח ביום חמישי, מציע חמישה סופי שבוע קולינריים טעימים, שטופי יין, בירה ומצב רוח

מאת עירית רוזנבלום

מאכלים מסורתיים מהמטבח המרוקאי, הגרוזיני, האיטלקי, הקוצ'יני, התימני, הכורדי והישראלי, לצד דוכני בירה ויין ממבחר מבשלות, יהיו זמינים למטיילים שיגיעו בסופי השבוע הקרובים לאזור מטה יהודה שבחבל עדולם. ביום חמישי ייפתח הפסטיבל ה-12 לאוכל הכפרי, שיצא השנה לדרך עצמאית של מטה יהודה, לאחר שהיה חלק מפסטיבל יואב-יהודה.

משה דדון, ראש המועצה האזורית מטה יהודה, בטוח שיהיה זה מן הצדק החברתי שהאזור שלו ישגשג, אחרי השנים הקשות שעברו על תושביו: "החיים בחבל עדולם היו בעבר בלתי נסבלים. בעשור האחרון אנשים אוהבים את המקום ומתחוללת אצלנו מהפכה בתחום ההסעדה האתנית", הוא אומר, "את מה שמייצרות הנשים כאן, לא עושים באף מקום בארץ. החיבור של יין ואוכל חובר לשמירה על חבל הארץ התנכ"י הזה. אנחנו משקיעים השנה בתיירות מיליון שקל, כעוגן לשימור השטחים הפתוחים, כדי שלא יהיו עוד בית שמש ופצלי שמן", הוא מוסיף.

גם הצעירים נכנסים למטבח

עם המועצה האזורית מטה יהודה, המתפרסת בחבל עדולם ועמק האלה, נמנים 57 ישובים, בהם שני ישובים קהילתיים, תשעה קיבוצים, שני ישובים ערביים והשאר מושבים. פועלות בו כ-120 יחידות אירוח ומתוכננת יצירת "דרך יין" ל-21 היקבים של האזור.
פסטיבל האוכל הכפרי, הכולל חמישה סופי שבוע מלאים באטרקציות קולינריות, היה במקורו פרוייקט רווחה של המועצה, שפיתח תעסוקה לנשים באמצעות הדרכה בבישול ובאירוח. חלקן של הנשים רצו לבשל רק בתקופת הפסטיבל וחלקן הפכו זאת לעסק שנתי. בשנים האחרונות החלו גם הצעירים לגלות עניין בתחום, ראו את הפוטנציאל הייחודי ונוצרה אמירה קולינרית חדשה.

למשל, הזוג הצעיר איריס ונבו חזן ממושב מטע, מחזיקים יקב בוטיק שאותו שיפצו. במרכז המבקרים שבנו, הם מגישים מאכלים שכולם נאפים בטאבון שמוצב בחצר. זאת לצד סלטי הבית, שמקורם מרוקאי, אך קיבלו עדכונים יצירתיים של איריס, מלווים ביין מתנובת היקב. "זה חלום שהתגשם", אומרת איריס, "אבל צריך לאהוב זאת. יקב בוטיק זה הרבה עבודת כפיים. את המאכלים הוספנו כשהבנו ששצריך ללוות את היין באוכל". בסופי השבוע של הפסטיבל הם עושים גם קבלת שבת ביום שישי בשעה 11:00, בתיאום מראש.

בחצר מלאת אווירה, מכינה עדי יוגב, ממושב צפרירים, כריכי בוטיק מלחמי פרא תוצרת בית, בשילוב ממרחים ביתיים וגבינות מחוות האזור. הלחם, הנאפה בתבניות ברזל יצוק אחרי 15 שעות תפיחה, טעים במיוחד.
אורן שמואלי משריגים ליאון, הוא גבר צעיר שמתמחה בבישול במטעמים טורקיים, עם ניחוחות ים תיכוניים-מודרניים המוגשים במרפסת נעימה ופורחת.

פעילות בעשרות אתרים בו זמנית

הפסטיבל מתרחש בו בזמן בעשרות אתרים ומאפשר ליהנות מחוויות שונות – אוכל אתני בבתים, קדירות בשר ביין ביקבים, טיול עם עדר עיזים וארוחת גבינות, תבשילים עשויים מצמחים שלוקטו באזור. ניתן ליהנות גם משוקולדים בעבודת יד, עוגות בקונדיטוריות בוטיק, תה צמחים, סלסלות פיקניק ממיטב מעדני האזור למטיילים ביערות, ארוחות בוקר-צהריים עשירות ועוד. בשישי ובשבת יתקיימו שווקים כפריים ובהם מיטב מעדני האזור ועבודות אמנות וחפצי נוי, כאשר הפריחה והנוף תורמים את חלקם להעצמת החווייה.

לבו של הפסטיבל הוא חוויית אירוח בביתם של הבשלנים המקומיים, שפותחים את ביתם ולבם ומגישים מאכלים ששימרו את הטעמים והמתכונים המסורתיים לפי שיטות הבישול הייחודיות למשפחה ולעדה. האורחים יושבים בבית המשפחה המארחת, מקשיבים לסיפוריהם ויוצרים קשר בלתי אמצעי, המתובל בתבלינים שאין להשיגם באף חנות. במטבח הסמוך מבעבעים על הכיריים סירים מעלי ניחוחות, בהם מתבשל המיטב שבמטבחים הביתיים מהעדות השונות – הכורדי, המרוקאי, הטוניסאי, ההודי, התימני, הארגנטינאי, הגרוזיני ועוד. מחירי הארוחות נעים בין 100-150 שקל לאדם.

בימי שישי יתקיימו סיורי אוכל ויין בליווי הדרכה מקצועית, שיאפשרו הצצה מרוכזת אל הסירים, התבשילים, חביות היין והבירה. מחיר סיור כזה, הכולל הסעה באוטובוס ממרכז ביג בבית שמש לשני אתרי אוכל ואתר יין או בירה, הוא 90 שקל.הסיור הוא למבוגרים בלבד. ניתן להרשם במוקד המידע 8108*.

פסיפס צבעוני של מאכלים

אירועי פסטיבל האוכל ייפתחו ביום חמישי הקרוב, ה-1 במרץ בשעה 19.00, באירוע רשמי, שיתקיים באוהל אירועים מיוחד שיוצב לכבוד הפתיחה ברחבת המועצה, סמוך למושב נחם. באירוע אחד, המאגד את כל תושבי מטה יהודה, ישתתפו עשרות בשלניות ובשלנים מהאזור, שיפרשו פסיפס צבעוני של מיני מאכלים ססגוניים וריחניים, טעימות של גבינות, יינות ובירות ומופעי מוסיקה ומחול והכל מתוצרתם של תושבי מטה יהודה.
בכל אחד מהדוכנים באירוע, יציגו המבשלים והמבשלות ממיטב מטעמי האזור והעדות, לצד דוכני בירה ויין ממבחר מבשלות וכרמים משובחים. בחלל האוהל ייערך מופע של להקות אתניות ממרכז האמנויות יד חריף, אשר יציגו מבחר ריקודי עדות: להקה קוצ'ינית, להקה ערבית, להקה מרוקאית ולהקה כורדית.
המשתתפים באירוע יוכלו לרכוש קופון במחיר של 50 שקל, אשר מהווה גם את כרטיס הכניסה לאירוע ובאמצעותו ניתן יהיה לטעום מחמש מנות של אוכל ושתייה, עם הצגת הקופון בדוכנים השונים.

מידע על כל פעילויות הפסטיבל באתר המועצה:
www.m-yehuda.org.il

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן