Skip to content

יום השואה והגבורה 2017 – המדריך לזכויות ניצולי השואה

עמי בר, בן לניצולי שואה, בחר לעסוק בזכויות הניצולים, הקים מסגרת בה ניתן לניצול השואה למצוא את עצמו בסבך הבירוקרטיה וחוסר הנגישות למידע. מגפון נרתם למאמץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 "אני בן של ניצולי שואה, נרדפי הנאצים ולכן בחרתי לעסוק בפעילות חברתית זו", מסביר  עמי בר, שהקים בשנים האחרונות פרויקט עזרה בהתנדבות לניצולי שואה בישראל ומהעולם להכיר ולממש את זכויותיהם. "הקמתי אתר אינטרנט המרכז את נושא הזכויות בעברית כמובן, וכן בחמש שפות זרות עבור יהודי העולם והיות ואנו מתקרבים ליום השואה 2017 שיחול בשבוע הבא. אודה לכם מאד אם תוכלו לעזור לי לפרסם כתבה שכתבתי או תקציר שלה אודות הזכויות השונות", כתב בר למגפון. "לצערי יש עדיין ניצולים רבים שלא מימשו חלק מזכויותיהם החשובות ולכן אני עושה פעילות זו ע"י הפצת המידע החשוב לכמה שיותר אנשים. במקרים רבים, מימוש הזכויות יכול לעשות שינוי משמעותי בחייהם של הניצולים ובני משפחתם שתומכים בהם. רק השבוע מבקר המדינה קבע שאחת הבעיות המשמעותיות היא חוסר המודעות והעזרה בנושא הזכויות". בר מסביר בהתנצלות מה, "מה שמעניין אותי בעיקר, הוא לא כתבה אודותיי אלא אודות הזכויות, כדי שניצולים שיקראו אותה, ימצאו זכויות שלא ידעו עליהן ויוכלו לפנות אליי במייל או בטלפון כדי שאדריך אותם מה לעשות.

העיצוב שנבחר לסמל את יום השואה והגבורה 2017 (מעצבת: תמר אודיה בודנר מרחובות)
העיצוב שנבחר לסמל את יום השואה והגבורה 2017 (מעצבת: תמר אודיה בודנר מרחובות)

במסגרת פעילות זו בר מדריך ישראלים אחרים כיצד לקבל זכויות אלו –  "מכיוון שיש מידע רב וחשוב לספר ולהדריך למי שמגיעות זכויות אלו ע"פ חוק", פונה בר לניצולי השואה וצאצאיהם, "אנא הרגישו חופשי ליצור איתי קשר במייל או להשאיר הודעה בטלפון שבו מגיעים ישר למזכירה האלקטרונית שמיועדת לקבלת הודעות. עדיף להתכתב איתי במייל כי במייל אני יכול להגיב מהר יותר מאשר בטלפון", פונה בר לציבור.

פנסיה סוציאלית מגרמניה ליוצאי גטאות כולל רומניה טרנסניסטריה ובולגריה וגטאות נוספים שאושרו לאחרונה: 

ניצולי שואה שהיו בגטאות  אשר נולדו לפני 1937 ועבדו בגטו תחת כיבוש גרמני וכן הגישו בקשה לקבלת קצבת זקנה מהביטוח הלאומי בישראל, זכאים לקבל קצבה מהמוסד לביטוח סוציאלי בגרמניה. בתנאים מסוימים ייתכן גם תשלום רטרואקטיבי משנת 1997.

לאחרונה הגרמנים הכלילו והרחיבו בחוק הגטאות אזורים שונים שכוללים בין היתר:

רומניה – קונסטנצה, גינטה, טקוץ, בעבר כבר הכירו בטרנסניסטריה, צ'רנוביץ, מוגילב.

בולגריה – סופיה – הרובה היהודי – יוץ בונאר, בלגואבגרד, ביאלה סלאטינה, ברקוביצה, בורגס, דופניצה, וראצה, וידין, וארנה, חאסקובו, טרזיאן, לום, לוקוביט, נובי פאזאר, סטארה זאגורה, סיליסטרה, סליבן, סמוקוב, פילבן, פרדיננד, פאזארדז'יק, צ'ירפאן, קיוסטנדיל, קרנובט, ראזגרד, רוסה, שומן.

סלובקיה – ברטיסלבה, ויהן, סרד, נובסקי. כמו כן הכירו בגטו אמסטרדם, גטו שנחאי בסין ועוד'

המידע הנ"ל חל על כל הגטאות שהיו באירופה ושהניצולים ויורשיהם טרם הגישו בקשות לפנסיה סוציאלית.

 

זכויות היורשים של יוצאי גטאות (כולל כל הגטאות שהוזכרו בפסקה הקודמת): 

האלמנים או אלמנות של יוצאי הגטאות זכאים לפנסיה חודשית לכל החיים. בנוסף, היורשים שהם לא האלמנים של הניצול אלא ילדיו או כל יורש חוקי אחר ע"פ צוואה, יכולים לקבל תשלום רטרואקטיבי אחד עבור התקופה בין 1.7.97 ועד ליום פטירתו של הניצול. בהתאם לתנאים הבאים (האלמנים צריכים לעמוד רק בתנאים 1 ו-3 ושאר היורשים – ילדים או ע"פ צוואה צריכים לעמוד בשלושת התנאים יחד):

1. הניצול שנפטר עבד בגטו ולא הגיש מעולם בקשה לביטוח הסוציאלי הגרמני.

2. הניצול נפטר לאחר 27 ביוני 2002.

3. הניצול הגיש בקשה לביטוח הלאומי בישראל לקבלת קצבת זקנה לאחר 1.4.75 (או עמד בתנאים הנדרשים לקבלת קצבת זקנה, כולל בקשות עבור עקרות בית, אשר נולדו לאחר 1.1.31 ולא  הייתה להן בישראל תקופת ביטוח מספקת, כמו כן כולל עולים חדשים אשר עלו לארץ  מאוחר, אשר גם להם לא הייתה תקופת ביטוח מספקת).

גמלה חודשית לכל החיים ממשרד האוצר בישראל ליוצאי רומניה, בולגריה, לוב תוניס ושאר אירופה לפי חוק נרדפי הנאצים:

 לפני מספר שנים פסק בית המשפט העליון של מדינת ישראל שלישראלים תושבי ישראל שעלו מרומניה בולגריה, תוניס, לוב וחלק משאר אירופה שחיו או היו עוברים במלחמת העולם השנייה, יש זכות חוקית לקבל גמלה חודשית לכל חייהם כניצולי רדיפות הנאצים. את הגמלה משלם משרד האוצר הישראלי.

 תושבי ישראל שזכאים לקבל את הגמלה החודשית מהאוצר צריכים לעמוד בארבעה תנאים ביחד: (לא ניתן לוותר על אחד התנאים)

 1. יוצאי רומניה ובולגריה – נולדו עד יוני 1945 (בולגריה עד 4 ביולי)

     יוצאי לוב – נולדו עד נובמבר 1943

     יוצאי תוניס – נולדו וחיו שם עד מרץ 1944

2. עלו לישראל עד אוקטובר 1953 (בגין הסכם השילומים בין ישראל לגרמניה).

3. לא מקבלים גמלה אחרת כנרדפי הנאצים (למעט פנסיה סוציאלית מגרמניה).

4. הזכאים הינם תושבי ישראל בלבד.

 יוצאי פולין, גרמניה, צרפת, הונגריה, סרביה, קרואטיה, צ'כובסלובקיה, ליטא,  איטליה וכן מדינות נוספות שהיו תחת כיבוש או השפעה גרמנית:

תושבי ישראל בלבד – יוצאי מדינות אירופאיות אלו ונוספות שהיו תחת כיבוש גרמני ושעדיין לא מקבלים  גמלה כלשהיא שקשורה לנאצים יכולים לקבל גמלה זו של האוצר בתנאי שנולדו לפני מאי 1945 (יש מדינות שבהן המועד הקובע שונה, גם עוברים שהיו תחת כיבוש גרמני זכאים) ועלו לישראל לפני אוקטובר 1953 (למעט פנסיה סוציאלית מגרמניה ששולם עבורה בעבר). יוצאי גרמניה, צרפת ואיטליה שהייתה להם אזרחות זרה בעלייתם ארצה זכאים גם. (למען הבהר ספק – גם אם לא הייתה להם אזרחות זרה הם זכאים).

גמלה חודשית ממשרד האוצר ליוצאי גטאות ומחנות שעלו גם אחרי 1953:

יוצאי גטאות ומחנות שהינם תושבי ישראל ועלו גם אחרי 1953 ולא מקבלים עדיין שום גמלה חודשית הקשורה לרדיפות הנאצים, זכאים לקבל קצבה חודשית ממשרד האוצר בסך של 2,250 ₪. המידע הזה נכון גם לכל הגטאות החדשים שהוכרו בבולגריה, רומניה, סלובקיה. ראו פרוט הגטאות למעלה בפסקה על פנסיה סוציאלית מגרמניה ליוצאי גטאות.

הגמלה ממשרד האוצר והאפשרויות להגדלתה למי שכבר מקבל:

 הגמלה המינימאלית היא 2,250 ₪ לחודש ובנוסף הטבות כגון: דמי הבראה אחת לשנה על סך כ- 2,000 ש"ח, הנחה בארנונה, פטור מתרופות בקופת חולים.

הגמלה ניתנת ממועד הגשת הבקשה  למשרד האוצר והיא לא ניתנת רטרואקטיבית!

את הגמלה ניתן להגדיל בעזרת שתי אפשרויות:

 1.      הכרה במחלות נוספות מעבר להכרה הבסיסית.

2.      הגדלה הגמלה בשל מצב כלכלי – הכנסות אישיות נמוכות.

הגדלת הגמלה ע"י הכרה במחלות נוספות:

ניתן להגדיל את אחוזי הנכות ובזכותם את הקצבה החודשית ע"י הגשת בקשה להכרה במחלות נוספות שלא הוכרו עדיין ע"י האוצר. האוצר מכיר במחלות שונות ע"פ קריטריונים שונים, לפי שתי קבוצות עיקריות – אלה שהיו במחנות ובגטאות ואלה שלא היו. המחלות הן: אוסטאופורוזיס – בריחת סידן, סוכרת, סרטן המעי הגס, סרטן ריאות, בעיות לב, בעיות עור, לחץ דם, סוכרת, דמנציה ועוד'.

הגדלה בשל מצב כלכלי – הכנסות אישיות נמוכות:

בקשת תגמול לפי הכנסה נמוכה: 

מקבלי הגמלה מהאוצר ,שמשתכרים פחות מ- 5,590 ₪ – סה"כ הכנסות אישיות לחודש באופן אישי כולל הגמלה מהאוצר, יכולים  לקבל תוספת של מאות שקלים כהשלמה ל- 5,590 ₪ והטבות משמעותיות נוספות. כמו כן, מי שיוכר בשל מחלות שונות שהאוצר מכיר בהן, ב- 40%  נכות עד 49.9% ומשתכר פחות מ- 6,090 ₪, יקבל השלמה לסכום זה.

 בקשת תגמול מוגדל לפי הכנסה נמוכה: 

מקבלי הגמלה שיוכרו, בגלל מחלות שונות שהאוצר מכיר בהן, ב- 50%  נכות ומעלה, ולא מגיע ל- 9,190 ₪ בחודש סה"כ הכנסות אישיות כולל הגמלה מהאוצר, יוכל לקבל השלמה מעבר לגמלה ושאר ההכנסות האישיות  ל- 9,190 ₪. בעלי אחוזים גבוהים יותר יוכלו לקבל השלמה לסכומים גבוהים יותר עד 10,305 ₪ לבעלי 80% נכות ומעלה.

 הבהרה: נלקחות בחשבון סה"כ ההכנסות האישיות של מקבל הגמלה, שכוללות את הגמלה מהאוצר, תשלומי פנסיה, קצבת זקנה מביטוח לאומי וכל הכנסה אישית אחרת. חשוב: המבחן הוא הכנסות אישיות בלי קשר להכנסות של בן הזוג.

 קרן סעיף 2 שנותנת גמלה תלת חודשית של 1010 יורו:

ניצולים מאירופה (גם כתינוקות וגם כעוברים) שעדיין לא מקבלים שום גמלה שקשורה למלחמה ועלו אחרי 1953 והיו בזהות בדויה (חיו כנוצרים תחת כיבוש גרמני) או במסתור לפחות חצי שנה בזמן המלחמה (גם כתינוקות וגם כעוברים) יכולים לקבל לפי קרן סעיף 2 שנותנת כל 3 חודשים רנטה של 1010 יורו. מקבלי קרן סעיף 2 מקבלים בנוסף גם השלמה חודשית ממשרד האוצר כדי שיהיה להם את המינימום של 2,200 ש"ח בחישוב חודשי וכן את כל ההטבות הנוספות שמוזכרות למעלה שמקבלים הניצולים מהאוצר בישראל.

יוצאי רומניה זכאים לפיצויים מממשלת רומניה בגין הרדיפות:

ילידי רומניה עד שנת 1941 (לא כולל) זכאים לקבל מממשלת רומניה פיצויים על הרדיפות שעברו במלחמה (גם כילדים מאד קטנים) ע"פ קריטריונים שונים. הפיצויים הם כ- 180 דולר לחודש. לצורך קבלת הפיצויים דורשים הרומנים שעל הניצול לחדש את האזרחות שלו ורק אח"כ הוא יכול להגיש את הבקשה. הפיצויים הם מרגע קבלת הבקשה ולא רטרואקטיבית והם לכל החיים.

דרכון רומני ודרכונים אירופאיים: ברגע שמחדשים את האזרחות עבור הפיצויים ניתן להוציא דרכונים אירופיים של האיחוד האירופי עבור מקבל הפיצויים וכן עבור הילדים והנכדים עבור לימודים ועבודה באירופה כאירופאים לכל דבר בהנחות משמעותיות בשכר הלימוד ובחלק מהמדינות לימודים בחינם. גם יוצאי מדינות אחרות וצאצאיהם כגון בולגריה, פולין, צכיה, גרמניה, הונגריה ועוד' זכאים בתנאים שונים להוציא דרכונים אירופאיים. גם דרכון פורטוגלי ניתן כיום לקבל לצאצאים של גרוש ספרד.

למה אני עוסק בכךאני בן של נרדפי הנאצים ולכן בחרתי לעסוק בפעילות חברתית זו, במסגרתה אני מדריך ישראלים אחרים כיצד לקבל זכויות אלו. מכיוון שיש מידע רב וחשוב לספר ולהדריך למי שמגיעות זכויות אלו ע"פ חוק, אנא הרגישו חופשי ליצור איתי קשר במייל או להשאיר הודעה בטלפון שבו מגיעים ישר למזכירה האלקטרונית שמיועדת לקבלת הודעות. עדיף להתכתב איתי במייל כי במייל אני יכול להגיב מהר יותר מאשר בטלפון.

נא לכתוב במייל או להשאיר בהודעה בטלפון הנייד, פרטים אישיים כגון: שם, ארץ מוצא, תאריך לידה, שנת עלייה והאם מקבלים כיום גמלה כלשהיא שקשורה לשואה, ואם כן – איזו? אנא השאירו מספר טלפון ואני אחזור אליכם.

 לבקשים עזרה ומידע ניתן לפנות לבר באופן הבא:

מייל:             [email protected]

טלפון נייד          055-6665123

גלישה לאתר:               www.amibar.coi.co.il

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן